Om denne linken stemmer er rettssaken i lagmannsretten berammet fra 21.05 til 07.06
Totalt 12 dager
Var vel @locksley som fant denne forrige måned.
Om denne linken stemmer er rettssaken i lagmannsretten berammet fra 21.05 til 07.06
Totalt 12 dager
Var vel @locksley som fant denne forrige måned.
Ja var det jeg trodde-merkelig
SEB flagger 4.526.000 aksjer per i går 11.12, mens Investorweb sin liste for 11.12 viser +500k for SEB. Den lista er vel for torsdagens handler. Er det SEB som er lovlig sent ute, eller har Investorweb begynt å vise handler fra “riktig” dag uten lag? (neppe ;))
https://www.investorweb.no/ir-channel/SOFF/shareholders
Ja merkelig, investorweb har vel 2 dagers forsinkelse de “som alle andre” og da skulle dette vørt børsmeldt senest igår?
Ja, “straks”
“Dersom en aksjeeiers andel av stemmene i en utsteder, ved innehav av aksjer, andre finansielle instrumenter enn aksjer eller rett til å stemme for andres aksjer, når opp til, overstiger eller faller under 5 %, 10 %, 15 %, 20%, 25%, 1/3, 50 %, 2/3 eller 90 %, skal aksjeeieren straks sende melding til utstederen og Oslo Børs – såkalt flaggemelding.”
Det har tydeligvis blitt avholdt møte med FB-gruppa, og det har blitt opprettet en egen nettside: https://solstadskandalen.no/
Der ligger bl.a. vedlegget fra Kistefos til EGF, for den som ikke har lest det ennå: https://solstadskandalen.no/uploads/aAZ6tZdH/2023-12-07-SOFFEGFVedlegg.pdf
Det er rystende overbevisende lesning. Jeg tror mange småaksjonærer, meg selv inkludert, har blitt så “herdet” med tiden over røveriene på børsen at vi ikke så skandalen så tydelig som den er forelagt her. I stedet har vi trøstet oss med at kursen ikke gikk i dass, og at det fortsatt ville være stor oppside etter den foreslåtte refinansieringen.
Jeg er ihvertfall ikke i tvil om jeg jeg vil gi Kistefos fullmakt på mine ca. 80 000 aksjer, og det håper jeg alle andre også gjør.
Slik jeg ser det, er det verste som kan skje at man følger opprinnelig plan. Men forhåpentligvis, ja, kanskje trolig (for her er dokumenterte brudd på aksjeloven) vil det foreligge et forlik før EGF, og det forliket vil komme når Røkke ser at han taper avstemmingen. Eventuelt kan det også bli forlik etter avstemningen, som jeg tro Røkke taper med stor margin. For taper Røkke avstemmingen vil SOFF vil måtte gå til sak, og det innebærer en enorm økonomisk risiko med de tallene som foreligger her.
Forliket vil trolig innebære et økt antall tegningsretter til aksjonærer utenom Aker-sfæren. I følge en som delto på møtet, krever Kistefos tegningsretter i forholdet 1:2,4 for SOFF vs. Solstad Maritime (newco) i stedet for 1:1 for å forlikes. Det er et lavere krav enn jeg forventet, men fortsatt en suveren oppside.
Men nok mange fullmakter på forhånd vil Røkke innse at slaget er tapt. Her er det bare å tegne fort som mulig, så vi får landet en god løsning.
Det kommer nok noe fra Solstad lenge før vi trenger bestemme oss for hvor vi lander, jg gar ihvertfall ikke tenkt bestemme meg før det foreligger tilsvar.
Hvorfor fikk du ikke med deg møtet?
Ser nå at knappen for fullmakt ikke lar seg trykke på. Det vil komme fullmakt når innkalling til EGF sendes ut, med fullmaktskjema.
Ja, det blir interessant å høre SOFF ro seg i land fra dette. Jeg har sett slike triks ørten ganger før, og selv deltatt i reparasjonsemisjoner og likevel tjent på det, men selvsagt mindre enn om det ikke hadde blitt brukt skitne triks.
Klisjeen om at det er så tungrodd å la alle delta faller på sin egen urimelighet i en digitalisert verden i 2023. Forøvrig, her har jo Trøim tilbudt 1 mrd, og SOFF har ikke “husket på” å spørre om Kistefos ville delta. Latterlig. Saken er helt åpenbar, og det vil retten også mene.
Men det viktigste argumentet - jeg ser ikke hvordan hele refinansieringen skal kunne tryne på dette. Bankene har jo inngått avtale med vilkårene og innskuddene som foreligger. Om bankene får cash innskuddet fra Røkke eller andre er likegyldig. Penger er penger. Det eneste som da gjenstår, er eventuelt svada om at Røkke på eiersiden gir større “trygghet” for banken enn Kistefos, men det er… svada, og vil ikke overbevise i rettsalen. Kistefos er likvid og i så tilfelle fikk bankene sette opp renta med et prosentpoeng eller noe. Nei, her er det kun oppside. Bare å lene seg tilbake.
Godt å se at du har et åpent sinn frem til dess😄
Skulle SOFF hoste opp en god forklaring, så tar jeg selvsagt det med i betraktningen. Jeg klarer bare ikke å se hva det skulle være. De lukket døra i trynet på Trøim som tilbød 1 milliard. De tok ikke kontakt med nest største aksjonær. Det er helt åpenbart for meg at styret ikke har gjort jobben sin, og de facto brutt aksjeloven, slik EGF-vedlegget påpeker.
Etter meldingen om refinansiering, som åpenbart tok Sveaas på senga, har han brukt tiden godt med sine advokater. Jeg synes denne artikkelen kl. 18.30 i DN er overbevisende: https://www.dn.no/oljeservice/kistefos/christen-sveaas/bengt-a-rem/milliardarkrangelen-i-solstad-sveaas-leiren-avviser-avtale-som-ikke-gagner-alle/2-1-1570032
For de som ikke har lesetilgang:
Milliardærkrangelen i Solstad_ Sveaas-leiren avviser avtale som ikke gagner alle _ DN.pdf (4,8 MB)
Ja der var de klare på møtet og, lik avtale for alle
Synes også denne er interessant: https://www.dn.no/marked/solstad-offshore/kjell-inge-rokke/christen-sveaas/investor-om-krangelen-mellom-sveaas-og-rokke-du-kan-bare-glemme-at-oslo-bors-folger-med/2-1-1568105
PDF:
Investor om krangelen mellom Sveaas og Røkke_ – Du kan bare glemme at Oslo Børs følger med _ DN.pdf (11,2 MB)
Noen tanker etter møtet:
Flinke folk-som seg hør og bør- mange gode poenger. Jeg tar for gitt at i god tid før det skal stemmes så kommer Solstad (og Aker?) med tilsvar-om de stiller med eget møte, pressemeldinger , møte via rådgivere eller hvordan de gjør det får vi nok vite i god før det. Her er det selvsagt viktige poeng som må svares på - hvorfor gå utenom Generalforsamling, hvordan beregning av Akers eieandel er beregnet basert på innskutt cash/antatt flåteverdi mm.
Det var endel ting jeg ikke syns ble veldig godt besvart på møte…
Nå er jo jeg ingeniør og pragmatiker- mitt forslag:
Sett dere ned. Snakk sammen. Møt hverandre på midten- sett verdien til 14mrd- alle (utenom Aker da som opprinnelig for tegninsgrettene) får 1 tegninsgrett mer pr.Solstadaksje 27.10 , Akers eierandel reduseres noe, Kistefos og vi andre kommer svært nærme en forholdsvis lik andel som før løsning, gjelden blir litt lavere og vi kan se fremover alle sammen. Bonus- store summer og tid spart.