Med svært begrenset nedside, og mer og mer tro på at Sveeas som et minimum kan tvinge fram et bud fra Røkke på minst 50 kr (må by minst det høyeste han har kjøpt for siste 6 mnd dersom han bikker 1/3), så er jeg inne tungt igjen (tredoblet beholdningen). Om det tar tid eller ikke er ikke så nøye, når alle kalkyler og utfall stort sett indikerer at vi er et kursninvå som tilsvarer worst case.
Fra vedlegget til Kistefos:
2.3 .3 Underprising - verdioverføring
"I henhold til våre regnestykker ovenfor (som også støttes godt opp av analysen fra Clarkson Securities)
innebærer Transaksjonen en underprising av egenkapitalen i selskapet Solstad NewCo på ca. NOK 6
milliarder etter de foreslåtte kapitalforhøyelsene (ca. NOK 11,3 milliarder minus NOK 5,5 milliarder).
Med basis i gjennomsnittet av meglerverdiene vi har innhentet, er riktig verdi av egenkapitalen for
skipene som overføres fra Solstad Offshore ca. NOK 7,3 milliarder (ca. NOK 11,3 milliarder minus
NOK 4 milliarder i andre egenkapitalinnskudd i Solstad NewCo). Det er ca. NOK 6 milliarder mer enn
de NOK 1,5 milliarder som ligger til grunn i den foreslåtte Transaksjonen. Ved beregning av Solstad
Offshores tap må det vurderes om markedsverdien av minoritetsposten på 27,3 % i Solstad NewCo
skal trekkes fra."
Siste setningen der- kan noen forklare meg hvorfor dette “må vurderes” ? Det de egentlig sier er at det må vurderes om 27% eierpost i newco har noen verdi, men det er jo hele poenget er det ikke, at newco har mye høyere verdi enn det som er grunnlaget for Akers andel og jeg forstår ikke hvorfor ikke remaincos andel i newco eventuelt ikke skal “motregnes” her?
Ingen tegn til FOMO foreløpig. Selv Røkke er ikke over loven. Det skjønner Solstad, det skjønner styret, og det skjønner formodentlig Eriksen i Aker også. Her vil det komme noe. Styret står personlig ansvarlig ved et søksmål. Hvor langt går en “ulovlig” lojalitet til Røkke, når risikoen er personlig konkurs?
Jeg kjenner ikke alle detaljene, men en sak MÅ alle ha klart for seg, ikke undervurder Røkke, han har kun de beste rundt seg som kjenner alt av smutthull.
Det tror jeg, men @locksley har et godt poeng - individene i styret er personlig ansvarlig. Alt hviler derimot på at styret har opptrådt klanderverdig. Her er jeg usikker på det juridiske, men jeg vil tro grad av skjønn kommer KIR til å utnytte til det fulle.
Finnes vel et titalls lignende refinansieringer/emisjoner siste året der “aksjeloven” brytes mtp likebehandling av aksjonærer? Det er helt vanlig.
Blir utrolig spennende å se om det kan komme noen rettslig presedens utav saken til slutt.
Kistefos kan få med seg Siem og forsøke kuppe selskapet ved et bud. Da er det altså Subsea7, SIOFF, Viking som kan gir budet i en konstellasjon med Kistefos. Med majoritet, vil også disse kunne få majoritet i styret, selv om Røkke ikke selger.
Røkke kan som mottrekk øke til over 1/3, og blokkere salg, men må vel da legge inn et høyere bud enn Kistefos. Da kan Sveaas velge å kaste kortene, eller hans side øke på.
Dette er et ris bak speilet, og for meg er det trolig at Sveeas og vi aksjonærer tjener på det, enten pga budkamp, eller fordi Aker nå gir etter, og vi får mer av kaka som aksjonærer.
Helt strålende med synliggjøring av verdier.
Får vi melding om at forhandlingene er avsluttet uten løsning, tror jeg vi får rally, for jeg regner med Sveaas går veien om budkamp da. Da vil han støvsuge markedet og komme med budet.
Det er kanskje noen som ser litt for enkelt på dette. Det har tydelig fremkommet av eksperter at det ikke er absolutte krav etter loven her, styret har ansvaret og kan de rettferdiggjøre sine valg er ikke loven brutt. Husk hva som er styrets viktigste oppgave. At DNB/EKSFIN vil ha en stor langsiktig eier er heller ikke vanskelig å forstå når man ser på refinansieringshistorikken i Solstad, Dofg, Sioff mfl.
Uansett har jo dette som Locksley sier synliggjort verdiene i Solstad- vi små kommer ikke dårligere ut nesten uansett nå.
Ang dette med blokkering- Aker/Fauske/Solstad har 43% de. Ikke lett å gjøre noe “fiendtlig” der mtp oppkjøp.
Dersom ikke Aker går over 1/3, kan ikke budet blokkeres. Men da utløses også budplikt.
Jeg tviler på at Røkke ønsker et delt styre, som vil skje om Kistefos med venner kjøper seg opp fra dagens 18%, pluss Pointillist 5%, pluss en del av de store i boka. Der er også fortsatt 18% utenom topp 50. Kanskje klarer kistefos å bikke1/3? Det er nok. Da kan han blokkere alle avgjørelser. Det er ikke så langt dit.
Bare 10% ekstra, for Kistefos og Pointillist å nå 1/3.
Dette har eksfinn til en hvis grad tilbakevist.
Lov om aksjeselskap ligger gratis på lovdata. Mye snacks der. Kan førvig vise til para. § 6-27. Inhabilitet
(1) Et styremedlem må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller for noen nærstående at medlemmet må anses for å ha fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken.
Denne og flere andre paragrafer er til nytte for Kistefoss.
Enig-men tror ikke Kistefoss/Sveaas har musklene, skal han opp dit må ha ut med minst det samme som Røkke og han er ikke der. Er vel heller ikke en slik maktkamp han har ønsket i utgangspunktet.
Jeg heller til å være enig med Molnes, han blir for lett her.
jeg tenker at vi kan se på Aker/Fauske(Aker)/Solstad som “en enhet” stemmemessig her så i mitthode har ene siden 43%-minst uansett.
Subsea7 har muskler…
Og bød jo også på DOFG.
Ja og vi har jo snakket om det lenge-men Siem har valgt å ikke posisjonere seg i Soff-alle viste jo at det var bare m noen måneder igjen. Hna var inne-og gikk ut.
Men siden du nevner det- vi er vel ikke veldig imponert av at Siem/Sveaas har hatt 67% av Sioff i 1.5år nå uten at det skjer noe samtidig som Sveaas har full kontroll på Viking.
Er mye sterke personligheter her…
Sveaas trenger jo egentlig ikke musklene til å faktisk kjøpe opp. Røkke kommer aldri til å selge under 100 kr. Men byr Sveeas et beløp som han tror Røkke sier nei til, feks 60 kr, vil nok Røkke måtte bikke 1/3 og gi motbud. Ellers klarer nok Sveaas å komme seg over 1/3 og kan blokkere alt i framtida. Og skjer det, kan Sveeas dumpe aksjene, med solid gevinst.
Røkke skaffet seg 10% over natta til 50 kr. Det blir litt tyngre nå for Sveaas, men mange, inkl undertegnede, har kjøpt oss inn igjen. Han vil nok kunne støvsuge i markedet noen millioner opp til 50. Kanskje er det nok eller han må opp noen kroner. Det er dessuten trolig at Roth, Remøy mfl er på Sveaas sin side. Vipps har han 28%, og 1/3 med Pointillist.