Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Når vi tar med gevinsten ved kjøp av NM på EK i 2027 er det vel ingen nedside omtrent ja, og så har man jo en opsjon på redusering av claimet i tillegg.

1 Like

Snakk om å smelle igjen døren med et brak

Kjell Inge Røkke kaller Christen Sveaas for Christen Smeaas. Dette er på nivå med da Røkke i 2009 hermet etter daværende næringsminister Sylvia Brustads «je er forbanna».

Kjell Inge Røkke har torpedert forhandlingene som har pågått mellom Solstad Offshore, Aker og Kistefos.

Kjell Inge Røkke har torpedert forhandlingene som har pågått mellom Solstad Offshore, Aker og Kistefos.Foto: Per Thrana

Oppdatert 20. desember 2023, kl. 12.27

Det er en overraskende åpen og frittalende Kjell Inge Røkke som har latt seg intervjue av DN. Det som er mest overraskende er hvor lite forsonende Røkke er i sin omtale av rivalen Christen Sveaas.

«Og hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener bryr jeg meg ikke om. Vi vanker ikke i noe felles miljø,» sier Røkke.

• En smilende og uvanlig pratsom Kjell Inge Røkke sier Solstad-konflikten med Christen Sveaas ikke tar for mye av hans energi. – Det er ikke en veldig stor sak i mitt liv, sier Røkke til DN etter å ha landet på Gardermoen.

Les også[

Kjell Inge Røkke til DN: – Hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener, bryr jeg meg ikke om

](https://www.dn.no/oljeservice/kjell-inge-rokke/christen-sveaas/solstad-offshore/kjell-inge-rokke-til-dn-hva-christen-smeaas-sveaas-eller-hva-han-heter-mener-bryr-jeg-meg-ikke-om/2-1-1574062)

Dette er å kaste bensin på bålet.

«Så for meg er dette mer et side-show hvor Sveaas prøver å oppnå noe med null sjanse for å få til noe som helst,» sier Røkke.

«Aker har en bindende avtale med Solstad, og Solstad har en bindende avtale med bankene. Hva Sveaas vil oppnå kan han bare få spekulere i selv,» sier Røkke.

Man trenger ikke noe kurs i tekstanalyse for å tolke dette som at det ikke vil bli noe forlik der de øvrige aksjonærene i Solstad Offshore får en vesentlig høyere andel av kapitalutvidelsen, på bekostning av Aker. Det er iallfall helt utelukket med en løsning der alle aksjonærer blir helt likt behandlet.

DN skrev tirsdag at kreditorene i Solstad Offshore, der DNB og Eksfin er de største, skal ha åpnet for å gi de øvrige aksjonærene en større andel av selskapet. Solstad Offshore har tidligere uttalt at det er bankene som har krevet at Aker tar en dominerende del av emisjonen.

DNB har etter det DN erfarer gitt Solstad-aksjonærer beskjed om at banken kan støtte flere storeiere enn bare Aker.

Og med flere storeiere mener DNB da trolig hovedsakelig Kistefos, som eier 18 prosent av aksjene i rederiet. Aker eier 33 prosent.

• Er Kjell Inge Røkke tilbake til gamle synder rent corporate governance-messig?

Les også[

Har holdt seg i skinnet i 15 år – nå kan han ødelegge alt

](https://www.dn.no/borskommentar/har-holdt-seg-i-skinnet-i-15-ar-na-kan-han-odelegge-alt/2-1-1571899)

Den ekstraordinære generalforsamlingen, som Kistefos har krevet, er nå utsatt på ubestemt tid. DN skrev tirsdag at Solstad Offshore, Kistefos og Aker forhandler om et mulig forlik.

Men med Røkkes bombastiske uttalelser til DN nå, er det ikke mulig å tolke dette annerledes enn at Røkke har torpedert forhandlingene. Forhandlingsdelegasjonene kan jo bare pakke sammen sakene sine, og kaste kladden til et mulig forlik i søppelbøtten. Så er det slik at det er Aker-sjef Øyvind Eriksen som håndterer saken på vegne av Aker, og ikke Røkke. Det kan altså være et Eriksen vil gi en liten pølsebit til Kistefos, men full likebehandling av alle aksjonærene i Solstad Offshore fremstår uansett som totalt usannsynlig.

Det er også interessant at Røkke tilsynelatende helt ignorerer signalet fra DNB, som jo er Røkke og Akers hovedbankforbindelse.

Da er du enten arrogant eller helt konge, eventuelt begge deler.

Alternativ løsning:

2 Likes

Hva koster dette “offeret” for Røkke? Ikke mye om man ser på tegningskursen. F.eks. om Newco fikk 33% i stedet for 27%, ved at Røkke betaler 1,74 kr mer når han skal benytte tegningsrettene… Da har Røkke fortsatt bare betalt 13,62 kr for Newco, som tilsvarer en prising på skarve 6,3 mrd.

Dessuten eier Røkke 32,88% av SOFF, så reelt betaler han 1/3 av de 1,74 kr til seg selv. Reelt betaler han i så tilfelle kun ca. 1,2 kr ekstra.

En mulig realistisk kompensasjon?

2 Likes

Voleon økte shorten med 60k i går: Details - Short Sale Register

Synlig short er nå 0,90%.

1 Like

Er ikke det korrekte i denne tabellen å begynne på 0 tegningsretter, så som idag- og så med en ny på 3.trinnet?

Dumpet mine 20k tidlig i dag, men tok 34k i sluttauksjonen. Klarer ikke stå utenfor SOFF :wink:

Men fra spøk til alvor: Jeg synes nedsiden virker veldig trygg. Samtidig ingen grunn til å gå all inn, da vi foreløpig vet alt for lite om hvordan ting vil spille seg ut. Røkkes utspill kan være spill for galleriet og forhandlingsteknikk. Man går hardt ut, da er det lettere å få motparten til å godta en liten gulrot senere.

I alle tilfeller ligger her noen “opsjoner”, ved at

• det kan bli en slik gulrot/kompensasjon gjennom forlik, selv om den kanskje blir liten, så vil den være verdt noen kroner
  • uten forlik er det fortsatt mulig at Sveaas klarer å få til søksmål. Der ligger neppe noen nedside som aksjonær, kun oppside, og kan jo også føre til forlik før rettsaken.
  • NM claim framstår i dommen fra tingretten som lite trolig å ende med 2 mrd, som er det analytikerne legger til grunn. Her er altså en meget stor oppside, og markedet bør/vil trolig etterhvert indiskontere at man ender på et sted mellom full seier (nesten 2 mrd mindre “gjeld” er minst 25 kr på kursen) og worst case.

Skjønner ikke helt hva du mener?

Rad 21, to siste kolonner er “tilleggsinformasjon” til de av oss som er så heldige å allerede ha tegningsretter fra opprinnelig løsning. Clarksons estimater viser de fort kan omsettes for opp mot 13 kr dersom dagens løsning står seg.

I det etterfølgende viser jeg hva som er relevant for dagens situasjon og for de som sitter på gjerdet og vurdere å kjøpe SOFF. De kan gamble på at det blir en form for rep-emi der dagens aksjonærer, på en ex dato i nærmeste framtid, får lov til å bidra på bekostning av noe av Røkkes cash bidrag fra opprinnelig løsning.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/12/20/8074482/fortsatt-taust-fra-bankene

Fortsatt taust fra bankene

– Vi har ingenting å tilføye, sier DNB etter at restruktureringssamtalene i Solstad Offshore skal være tatt opp igjen.

Publisert 20. des. 2023 kl. 17.47

Lesetid: 3 minutter

HAR INGENTING Å TILFØYE: Aksjonærene i Solstad Offshore er spent på hvilken løsning kreditorene i Solstad Offshore vil være med på, men Kjersti Braathen & co holder tett.

Energi

Frank Helge Njøsen

Journalist

Bjørn Segrov

Journalist

Tirsdag sa en kilde til Dagens Næringsliv at det skal har vært samtaler mellom Solstad Offshore, Kistefos og Aker om et mulig forlik.

Dette kom dagen etter at Solstad Offshore avlyste et aksjonærmøte på kort varsel. Senere samme dag sendte rederiet ut en børsmelding der det ble opplyst at den ekstraordinære generalforsamlingen, som Kistefos har bedt om, er blitt utsatt i forståelse med Kistefos.

Mange er derfor spent på hva de to kreditorene nå tenker, men fortsatt velger de å holde kortene tett til brystet.

– Vi har ingenting å tilføye, svarer DNBs kommunikasjonsrådgiver Stål Ulvin Garberg, og viser til svaret han ga Finansavisen i forrige uke.

Da sa Ulvin Garberg at «overordnet har vår rolle vært å prøve å bidra til en løsning i en fastlåst situasjon», og at «vi har vært villige til å stille med refinansiering, hvor forutsetningen har vært at dette skal gjøres på markedsmessige betingelser som DNB normalt kan akseptere for en ny kreditt».

Eksfin ønsker fortsatt ikke å si noe på grunn av taushetsplikt i kundesaker.

Ny bensin på bålet

Onsdag satte Kjell Inge Røkke ny fyr på krangelen med Sveaas etter at han landet med sitt privatfly i Norge. Der ga han kommentarer til Dagens Næringsliv hvor han nærmest harselerte med motparten.

«Hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener, bryr jeg meg ikke om,» sa Røkke til avisen.

HADDE EN DEL Å TILFØYE: Kjell Inge Røkke. FOTO: IVÁN KVERME

«Personlig har jeg aldri søkt – eller søker – noen forsoning med Sveaas. Jeg har ingenting å forsones om», sa han til avisen, og la til at Aker har en bindende avtale med Solstad, som igjen har en bindende avtale med bankene.

Etter at Aker Kapital i forrige uke kjøpte seg opp til nær en tredjedel av aksjene i Solstad Offshore, sa Røkke og Aker-sjef Øyvind Eriksen i en felles uttalelse at:

«Aker har kjøpt aksjer for å sikre gjennomføring av refinansieringen til det beste for Solstad Offshore, aksjonærene, långivere og selskapets 2.500 ansatte. Vi registrerer at enkelte aksjonærer har satt refinansieringen i fare».

Det slo Sveaas kraftig tilbake på:

«Kjell Inge Røkkes manipulative uttalelser kan ikke tillegges vekt. Det er kun Røkkes grådighet og ulovligheter som setter refinansieringsløsningen i fare», sa han, og trakk igjen frem at Røkke ikke vil la alle aksjonærene i Solstad Offshore delta i emisjonen på like vilkår.

– DET HANDLER OM RETT OG GALT: Christen Sveaas. FOTO: EIVIND YGGESETH

«Dette handler om hva som er rett og hva som er galt,» sa Sveaas.

Grov forskjellsbehandling

Det for to uker siden at Christen Sveaas og hans selskap Kistefos først kritiserte Solstad Offshore og Aker, og mente at restruktureringsforslaget i offshorerederiet innebar en grov forskjellsbehandling av aksjonærene.

Sveaas fikk støtte av hedgefondet Pointillist Partners.

«Denne avtalen er det verste vi har sett», og «dette er en type avtale man kunne sett i et korrupt utviklingsland, ikke i Norge», sa Pointillist-forvalter Daniel Herr.

«Vi finner det fremdeles vanskelig å tro at dette er tillatt. Hvis det er det, er det grunner til å advare investorer om å investere i selskaper notert på Oslo Børs».

Solstad-sjef Lars Peder Solstad avviste imidlertid kritikken.

«Kritikken er etter min mening veldig urimelig. Bankene har stilt krav om at Aker skal ha en betydelig eierandel», sa Solstad.

Det ligger an til en skikkelig julematiné, med kun to børsdager igjen til å avklare saken før jul.

1 Like

Tenker på innlegget og skjema med denne teksten:

Takk for tallene der. Mener jeg så et sted at Clarkson har Newco på 11,7 mrd, da får vi implisitt verdi i SOFF på 38,38 kr gjennom 27% eierandel. Verdien av tegningsretten blir da 25,27 kr, og verdi på SOFF-kursen (differense tegningsrettverdi 25,27 kr minus innløsningspris 11,88 kr) blir da 13,39 kr.

Benytter de 5 kr for Remainco så har de satt det på 400 millioner.

Oppdatert regneark med Clarkson-tall:

Der har du 43kr med 0 nye TR (som jo er clarkson sitt kursmål)
Så har du 56kr med “1 ny TR” men det er jo med dagens situajson, oltså med 1 TR -ingen nye?
Får man nye er man på trinn 3 slik jeg forstår det-på 70kr, da får man 2 TR om man satt 27.10 og sitter enda og det kommer 1 ny nå

Jeg regner ikke med eksisterende tegningsrett overhode. Mitt regnestykke er for nye aksjonærer.

Tabellen viser altså hva som skjer for nye aksjonærer (som ikke har noen t-rett), dersom et forlik innebærer at aksjonærer på en ex dato i framtida får tilleggsretter (nye).

Jeg forutsetter altså at de gamle, som ligger i potten på 750 mill innskuddet, forblir som de er, og at nye retter går fra kaka til Røkke.

1 Like

Poenget mitt er ikke om det var lurt av deg og meg å kjøpe aksjen før ex datoen som har vært. Poenget er om det er lurt å kjøpe aksjen i dag.

1 Like

Aha, da er jeg med- jeg trodde det var ment å ta med scenarione fra 23.10 of fremover😀

Ja, nedsiden ser ut til å være liten fra dagens nivåer, på sikt oppside usnsett egentlig om inntjeningen utvikler seg som antatt.

Med Røkke tilbake i Norge og forhandlinger… Dette er spennende. Kanskje vi kan få noe news før helga. Husk at utsettelsen av EGF er i forståelse med Sveaas. Røkkes intervju i går er spill for galleriet. Tyder på han er stressa.

Eller tyder på at han (mener han ) har full kontroll og gir F i hva Sveaas mener.

Røkke gir en stor F i popularitet- husker dere når han parodierte næringsministeren på TV? (Brustad?) Altså- hvem gjør sånt- jo Røkke. Totalt usaklig ug pubertalt selvsagt, men han bryr seg ikke. Hans holdning kommer jo godt frem i slutten nav intervjuet: God løsning for Aker, for Solstad og for bankene og da er han fornøyd.

Lurer på om Eriksen som har de faktiske diskusjonene syns det var veldig moro…men motparten var jo Røkkes høyre hånd i årevis så de har jo felles skjebne der…

Om løsningen er “god” er irrelevant når styret åpenbart har brutt aksjeloven. Det blir så mye blest nå, og interessenter som nok ikke liker rampelyset. Dnb, eksfin, Oslo børs, finanstilsynet, kanskje Pareto… Og politikere som liker å ta opp dette.

Bankene trenger 3 mrd i cash for å gi ny kreditt. Et bud på 50 kr krever 4 mrd. Newco pluss RemainCo er verdt drøye 12mrd etter refin i følge Clarkson.

Hvorfor legger ikke bare SIOFF, Subsea7 og Sveaas inn et bud?

Styret kan ikke anbefale nei. Da innrømmer de jo at prisingen i dagens refin er bevisst satt feil. Det gir enda sterkere kort til Sveaas-leiren.

Røkke kan blokkere et salg, men da må han selv kjøpe seg opp over 33,34% og må selv legge inn bud på selskapet.

Kanskje blir dette løsningen. Røkke tvinges til å kjøpe ut Sveaas og oss andre på 50 kr+.

Jeg kan ikke se at denne problemstillingen har vært oppe i media, men det er et godt virkemiddel for Sveaas. Enten får han viljen sin, eller så må Røkke kjøpe ham ut, og Sveaas vinner i det minste på investeringen sin.

1 Like