Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Poenget er at de fleste store aksjonærer har kjøpt på lavere kurser. Da vil de også godta en løsning som favoriserr tidligere kjøpte aksjer, ikke det som er kjøpt på 35 kr +.

Solgte 10% og kjøpte Dofg som er ned 2% nesten. Angret, beholdt Dofg og kjøpte 15% mer Soff. gamler på bra melding etter børs nå.

Det er ikke enkelt… :slight_smile: Fikk kalde føtter, og dumpa en stor del kjøpt på 37 kr. Sitter med en lyttepost på 20k :smiley:

3 Likes

Vi får håpe vi ikke kommer dit
https://www.dn.no/marked/schjodt/sas/apollo-global-management/schjodt-advokater-har-tjent-nar-30-mill-pa-sas-konkursen-alle-radgivere-runder-900-mill/2-1-1571957

Purchase of CSV Normand Tonjer

2 Likes

https://www.dn.no/oljeservice/kjell-inge-rokke/christen-sveaas/solstad-offshore/kjell-inge-rokke-til-dn-hva-christen-smeaas-sveaas-eller-hva-han-heter-mener-bryr-jeg-meg-ikke-om/2-1-1574062?abtest=b

Kjell Inge Røkke til DN: – Hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener, bryr jeg meg ikke om

Kjell Inge Røkke tar av seg hanskene i milliardærkrangelen med Christen Sveaas. – Hvis du skal bli general, kan du ikke bry deg om hva menige soldater mener til enhver tid, sier han.

En smilende og uvanlig pratsom Kjell Inge Røkke sier Solstad-konflikten med Christen Sveaas ikke tar for mye av hans energi. – Det er ikke en veldig stor sak i mitt liv, sier Røkke til DN etter å ha landet på Gardermoen.

En smilende og uvanlig pratsom Kjell Inge Røkke sier Solstad-konflikten med Christen Sveaas ikke tar for mye av hans energi. – Det er ikke en veldig stor sak i mitt liv, sier Røkke til DN etter å ha landet på Gardermoen.Foto: Per Thrana

Lars Kristian Solem

og

Mikael Holter

Oppdatert for 3 minutter siden

Milliardær Christen Sveaas har ikke spart på kruttet i sin kamp mot Kjell Inge Røkke og Aker i Solstad Offshore. Da den spektakulære konflikten startet for snart to uker siden kalte han restruktureringen av supplyrederiet, med Aker i førersetet, en «grisete transaksjon» og «mishandling» av andre aksjonærer. Siden har det eskalert til «grådighet», «ulovligheter» og «ran».

På Aker-siden har det foreløpig vært innestemme for det meste.

Men nå tar også Røkke hanskene av.

DN møter den Sveits-baserte milliardæren utenfor privatflytterminalen på Gardermoen tirsdag. Noen minutter tidligere har den Aker-eide privatjeten svinget inn på vei fra London.

Røkke har ikke for vane å kommentere Akers valg. Denne dagen snakker han velvillig om Solstad, der det nå er dialog mellom partene i den brennhete konflikten. Men skal man tro Røkke, er frontene fortsatt svært harde.

Helt frem til nå har Kjell Inge Røkke ligget lavt og ikke gitt intervjuer om Solstad-konflikten. Her letter han på sløret i intervjuet med DN.

Helt frem til nå har Kjell Inge Røkke ligget lavt og ikke gitt intervjuer om Solstad-konflikten. Her letter han på sløret i intervjuet med DN.Foto: Per Thrana

– Smeaas, Sveaas eller hva han heter

– De som har stått på sidelinjen, og vil stå på sidelinjen i resten av Solstads historie, får mene hva de vil. Jeg driver ikke en popularitetskonkurranse, jeg driver ansvarlig forvaltning av penger og selskap, sier Røkke.

Han smiler, men får en intens mine over fjeset når navnet Sveaas trekkes frem.

– Jeg får gjøre det som er ansvarlig og riktig for Aker og Solstad Offshore. Og hva Christen Smeaas, Sveaas eller hva han heter, mener, bryr jeg meg ikke om. Vi vanker ikke i noe felles miljø. Vi har møtt hverandre to ganger de siste ti årene. Han får lov å mene hva han vil og pressen får skrive hva de vil. Jeg vet at vi har gjort det riktige, det ansvarlige og det skikkelige for Solstad Offshore.

– Vil en forsoning mellom deg og Sveaas noen gang være mulig?

– Personlig har jeg aldri søkt – eller søker – noen forsoning med Sveaas. Jeg har ingenting å forsones om, svarer han kontant.

SOLSTAD OFFSHORE

Siste40,34

Endring-1,06

%-2,56%

Tid12:01:20

Mer på DN Investor

10:0011:0012:0040,0040,5041,0041,5042,0042,50

1 uke28,96%

1 mnd38,15%

3 mnd56,36%

1 år34,47%

– Aker har bidratt til en riktig løsning for Solstad. Aker har en bindende avtale med Solstad, og Solstad har en bindende avtale med bankene. Hva Sveaas vil oppnå kan han bare få spekulere i selv.

De siste ukene har det stormet rundt Kjell Inge Røkke og Akers rolle i Solstad-refinansieringen. – Jeg har ingenting å forsones om, sier Røkke til DN om forholdet til Christen Sveaas.

De siste ukene har det stormet rundt Kjell Inge Røkke og Akers rolle i Solstad-refinansieringen. – Jeg har ingenting å forsones om, sier Røkke til DN om forholdet til Christen Sveaas.Foto: Per Thrana

– Har det vært vanskelig å holde seg i skinnet?

– Nei, definitivt ikke. Som man sier: Hvis du skal bli general, kan du ikke bry deg om hva menige soldater mener til enhver tid. Her er det Aker som har tatt ansvaret og funnet løsningen til beste for alle involverte. Så for meg er dette mer et «side-show» hvor Sveaas prøver å oppnå noe med null sjanse for å få til noe som helst.

Sveaas og Kistefos-sjef Bengt Rem «ser ingen grunn» til å kommentere Røkkes uttalelser, opplyser Rem til DN.

Rasende på forskjellsbehandling

Konflikten handler om redningsplanen som ble presentert i oktober av Solstad, der Aker-gruppen står for 3,25 av fire milliarder i ny egenkapital som tilføres et nytt selskap i rederiet, selv om Aker kun eide 23 prosent på det tidspunktet. De andre aksjonærene, inkludert Sveaas’ investeringsselskap Kistefos, må dele på de resterende 750 millionene og blir kraftig utvannet. Kreditorene DNB og Eksportfinansiering Norge skal på sin side garantere for et nytt lån på nesten ti milliarder kroner.

Sveaas har rast over det han mener er forskjellsbehandling, og reagert kraftig på at Kistefos, som nest største aksjonær, ikke ble spurt om å delta.

Derfor har Sveaas krevd at det avholdes en ekstraordinær generalforsamling, der det skal stemmes over et forslag om å reise erstatningssøksmål mot Aker og Solstad-styret. Og Kistefos mener de potensielt saksøkte ikke vil kunne stemme her, fordi de vil være inhabile.

At Røkke mener dette initiativet har «null sjanse,» hintet han allerede om forrige uke. Da uttalte han og Aker-sjef Øyvind Eriksen seg for første gang om konflikten med Kistefos, dagen etter at Aker hadde brukt 400 millioner kroner på kjøpe seg opp til nesten 33 prosents eierskap i Solstad.

– Vent og se, sa de litt mystisk da DN spurte dem hvorfor de hadde kjøpt aksjer hvis det er riktig at de ikke kunne stemmes for.

DNs børskommentator om maktkampen mellom Sveaas og Røkke: – En generalforsamling man trenger popcorn til

0 seconds of 1 minute, 0Volume 90%

Frokost og dialog

Røkkes uforsonlige tone og forsikringen om at Sveaas og Kistefos har lite å hente i sitt korstog – kanskje ingenting – står i kontrast til nyhetene som er kommet i Solstad-saken den siste uken.

Til tross for harde ord fra spesielt Sveaas-leiren, inkludert andre aksjonærer som støtter ham, har det vært dialog mellom partene, også forrige uke da Røkkes og Sveaas’ våpendragere hadde et frokostmøte. Den skjebnesvangre generalforsamlingen er også utsatt, i forståelse med Kistefos, og både Solstad og Kistefos har bekreftet at det er samtaler mellom partene.

Solstad-sjef Lars Peder Solstad har vært tydelig på at «det var et krav om en betydelig eierandel» for Aker fra kreditorene, men tirsdag kunne DN også erfare at DNB er åpen for en løsning der det gis mer plass til andre aksjonærer, og tilsvarende litt mindre til Aker.

• Bankene vil gjerne ha begge om bord i Solstad: Christen Sveaas (fra venstre) og Kjell Inge Røkke.

Les også[

DN erfarer: Kreditor i Solstad åpen for høyere eierskap for Kistefos og andre

](https://www.dn.no/marked/solstad-offshore/kistefos/aker/dn-erfarer-kreditor-i-solstad-apen-for-hoyere-eierskap-for-kistefos-og-andre/2-1-1573718)

Det som er sikkert, er imidlertid at Aker må om bord hvis det skal bli et forlik. Sveaas og Kistefos har krevd muligheten for alle aksjonærer til å spytte inn ny egenkapital fullt på linje med sin nåværende eierandel, og lovet småaksjonærer at de ikke vil inngå en «deal» på bakrommet som ikke tjener alle.

Røkkes uttalelser nå tyder på at det skal mye til for at Aker går med på det.

– Ikke en veldig stor sak i mitt liv

Til alt overmål sier Røkke, når han blir spurt om det er noen bevegelse i Solstad-floken, at han ikke bruker mye energi på den.

– Det er ikke en veldig stor sak i mitt liv, men det er en stor sak i andre sitt liv, spesielt når man ser på språkbruken noen har valgt å bruke. Jeg skiller mellom følelser og faktum, sier Røkke til DN.

Her er Kjell Inge Røkke og flykapteinen i Sundt Air på vei fra privatjeten og inn i privatflyterminalen på Gardermoen.

Her er Kjell Inge Røkke og flykapteinen i Sundt Air på vei fra privatjeten og inn i privatflyterminalen på Gardermoen.Foto: Per Thrana

– Aker har vært en lojal industriell og finansiell støttespiller for Solstad Offshore siden 2016. Jeg er stolt over hva vi har utrettet sammen med selskapet og Lars Peder Solstad. Solstad-familien har mesteparten av sine verdier i rederiet. Lars Peder Solstad har sagt at den beste forretningsmessige beslutningen han har tatt i sin families historie, var å bli partner med Aker. Refinansieringsløsningen er blitt idioterklært av Christen Sveaas. Det er «food for thought». Jeg er fornøyd med det vi i Aker har gjort og fått til. Solstad Offshore er refinansiert, og bankene er fornøyde.

Røkke ønsker god jul før han setter seg inn i den ventende limousinen.

– Hej då, sier Røkke som er vel hjemme i gamlelandet.

2 Likes

Røkke har tydeligvis ikke tenkt å leke julenisse flere ganger enn han gjorde på torsdag til 50 kr.

1 Like

Tror det er greit det er Rem og Eriksen som diskuterer og ikke Sveaas og Røkke :slight_smile:

Takk for deling. Tydelig at Aker ikke vil gi ved dørene.
Merker spesielt:
"Aker har en bindende avtale med Solstad, og Solstad har en bindende avtale med bankene. "

Når det gjelder historien er jo den klar- det er Aker som er grunn til at det finnes et Solstad, det vet jo alle. Det er jo derfor LPS sa i det intervjuet i vår at å få Aker med på laget var den beste beslutningen de hadde tapt. Ikke bare berget Aker rederiet, men sammen med DNB sikret de 10% til Solstad-familien for at de skulle fortsette som betydelig eier og driver i rederiet.

1 Like

Smeaas, steikje for en type :joy: :joy:

1 Like

Han er jo usaklig her Røkke men han føler vel han svarer med samme mynt-når han nå endelig nedlater seg til det.

Synes det er greit at han svarer som han gjør gitt måten Smeaas har gått ut på

Regnestykker:
Vi har en løsning på bordet i dag, der SOFF skal eie 27% av Solstad Maritime (Newco). Setter man Newco på 9 mrd gir det en implisitt verdi på SOFF-kursen på ca. 29,50 kr. Remainco har betydelig framtidig verdi etter mitt syn, men markedet vil neppe prise det inn før claim-saken er avgjort. Pareto m.fl. setter Remainco til null eller litt over. Jeg setter Remainco på 500 millioner, som utgjør ca. 6 kr aksjen. Da har vi en totalverdi på 35,60 kr.

Setter vi Remainco på 1 mrd (eller øker Newco med er det ytterligere 6 kr, og totalverdi 41,60 kr.

Dersom dagens løsning består. er derfor trolig SOFF ganske edruelig priset, ja, kanskje dyr.

(Sidenote: Selv om jeg tror og håper at vi kan regne 10 mrd+ for Newco og 2,5-3 mrd for Remainco mot slutten av 2024 med full klaff og seier om claim). Bruker vi hhv. 10,5 mrd og 3 mrd gir det ca 71 kr/aksjen.)

Så var det forliket. Kan man virkelig få med seg Røkke på at noen av hans gullforgylte tegningsretter tilfaller alle SOFF-aksjonærer? Aker-siden spytter inn 1 mrd gjennom AMSC og 2,25 gjennom Aker, til sammen 3,25 mrd. Andre aksjonærer 0,75 mrd. Til sammen 4 mrd.

Dersom AMSC-dealen er “kommisjonen” til Røkke for å avhjelpe situasjon og være garantist opprinnelig, så kan vi jo holde den utenfor. Da er det 3,25 mrd til fordeling på alle, inkl. Aker, som i dag eier 33%. Røkke vil da stikke av med en drøy milliard. Eier du 1 promille av selskapet (82 300 aksjer), kan du få skyte i 3,25 millioner, som med tegningsverdi 11,88 kr utgjør 273 569 Newco-aksjer. Mao, du får tegningsretter tilsvarende 82 300 : 273 569 = 1:3,3.

Deromkring representerer nok den maksimale oppsiden, men etter dagens oppslag tviler jeg sterkt på noe sånt.

Jeg har likevel laget en tabell som viser hvor mange tegningsretter vi må få, og evt. oppside i dette scenariet. Selv om dagens aksjonærer skulle få 1 tegningsrett, så er det liten oppside på dagens kurs.

2 Likes

Lite innspill:
Clarkson har newco på 38kr pr remainco (ikke så langt unna deg forsåvidt) og remainco utenom på 5kr i sitt kursmål på 43kr. Tar man med en tegningsrett der havner vi på 56kr som kursmål for Clarkson med 1 tegningsrett.

Takk for tallene der. Mener jeg så et sted at Clarkson har Newco på 11,7 mrd, da får vi implisitt verdi i SOFF på 38,38 kr gjennom 27% eierandel. Verdien av tegningsretten blir da 25,27 kr, og verdi på SOFF-kursen (differense tegningsrettverdi 25,27 kr minus innløsningspris 11,88 kr) blir da 13,39 kr.

Benytter de 5 kr for Remainco så har de satt det på 400 millioner.

Oppdatert regneark med Clarkson-tall:

1 Like

Her bør være nedsiderisiko som bortimot er fjernet tenker jeg, med et gulv på 35 kr. Tror man mer på Clarkson, så priser de dagens løsning til 43 kr aksjen. Sånn sett ikke så mye å tape på å kjøpe SOFF i dag, dersom man tror på at her kommer minst 1 ny tegningsrett.

Dette eksluderer for øvrig andre forslag som kan kompensere for ulik behandling, f.eks. at Røkke overfører en verdi av Newco til SOFF, slik at eierandelen der blir større.

https://www.dn.no/borskommentar/snakk-om-a-smelle-igjen-doren-med-et-brak/2-1-1574480