Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Som en morsom anekdote, jeg holdt vel en post i Solstad i litt under 2mnd rett før nyttår, og fikk nesten 2% av opprinnelig kjøpesum som betaling for shorting via Investeringskonto Zero. Ganske morsomt i en periode der aksjen gikk opp 60%!

1 Like

https://www.dn.no/oljeservice/solstad-offshore/kjell-inge-rokke/aker/bengt-rem-i-kistefos-om-solstad-forhandlingene-liten-fremdrift-forelopig/2-1-1584295

Solstad Offshore ASA: Mandatory notification of trade

Solstad Offshore ASA: Mandatory notification of trade

Hvorfor er det så problematisk å bare øke emisjonen? Evt rep emi. Er det ikke bare positivt hvis Solstad kan hente 1 milliard til ekstra feks? Isteden for bare de 750 millionene

Kan gå rett til nedbetaling av gjeld og det er vel alle tjent med

Ser ut som det ikke er nok for Kistefoss jf artikkelen i DN over. Og det gir jo utvanning da-og de som utvannes er de minste som ikke har råd til to runder med retter/emi…

Kommer veldig mye rart fra Kistefoss gang på gang-de driver med en veldig “cherrypicking” på tall alt etter hva som passer argumentasjonen best. Her sier Rem at de ønsker at “kjøpet av Normand Maximus skal gjøres opp med cash og ikke underprisete aksjer i newco”.

Det han da ikke sier noe om det er at hvis vi bruker samme verdivurderingen på MAximus som de gjør på flåten i Newco så er summen AMSC får “underprisete aksjer for” betydelig lavere enn differansen mellom gjeld og verdi på MAximus.

Rem tror visst at folk ikke kan lese og regne selv.

Hmm ja ikke sant. De har sikkert lyst til å bare bli tildelt flere tegningsretter i Newco uten ny emisjon

Man kan være enig, uenig eller veldig uenig i refinansieringsmodellen.
Tenker mange ønsker seg flere tegningsretter når man ser verdivurderingen til Clarkson

Men så må vi huske på at noen har tatt tak, fått på plass en løsning og bidratt med mrd for å få ned gjelden og nye bankfinansiering på plass, løst NM folka etc.

I etterkant, nå, er det lett å trekke konklusjoner med fasit i hånd. Personlig kunne jeg godt tenke meg 2-3 ekstra tegningsretter på 11,82. Men det er med fasit i hånd.
Nå er det meste av risiko tatt av bordet. Tenker Soff kunne hentet både 2, 4 og 6mrd nå til 11,82 dersom de ønsket det. Men hvem skulle da fått flere tegningsretter. De som hadde aksjer Ex dato. De som sitter på aksjer 31.12. Blir det en ny periode før ny ex dato slik at folk kan posisjonere seg på nytt.
Skal pris på tegningsrett #2 være samme 11,82 eller bør prisen justeres opp?
Mye greier som spiller inn i dette spillet. Hadde vi snudd om på partene er jeg sikker på at Kistefoss ikke hadde vært like «aksjonærvennlig» som han prøver å fremstille seg nå.

Fornøyd med at jeg holdt på aksjene frem til ex dato. Vil kjøpe NewCo for hver eneste tegningsrett og skulle gjerne hatt flere.

Men RemainCo er også et spennende case: andel i NewCo , 8 skip og en enorm oppside dersom det går veien i Lagmannsretten.
Tenker dette blir bra for alle de kommende årene😜

4 Likes

Har noen regnet på hvor mange tegningsretter man kan få pr aksje man eide pr 27/10?
Pro rata skal vel gjøres ex aksjene til Aker Capital, Solstadfamilien+++?

Man får 1 tegningsrett pr aksje 27.10 ex Aker og AMSC. Solstad familien får tegningsretter.

Edit. Sorry AMSC har ikke aksjer i Soff

2 Likes

Usikker på om jeg har forstått det riktig, men slik jeg leser det så får Soff kjøpe kravet av bankene for 200 mill dersom bankene vinner i retten? Siden soff allerede av skrevt av 2 milliarder for dette så må jo dette allerede bety en gevinst på 1,8 milliarder som ikke er priset inn pt, altså ca. 21 kr pr. aksje?

Dette kan @Metallian mye bedre enn meg.
Er vel snakk om Ca 19,5 NOK dersom de vinner frem i Lagmannsretter, eller at saksøker taper. De tapte i Tingretten.

Men i meldingen står det:
« MAXIMUS RESIDUAL CLAIM

As part of the Refinancing, the maturity date for the NOK 1.8bn residual claim relating to the former leasing agreement for the CSV Normand Maximus has been postponed to correspond with the maturity date for the new senior facility agreement. The postponement gives SOFF time to address refinancing solutions for the claim.

In addition, Solstad has been granted an option to purchase the residual claim for a consideration of NOK 200 million contingent upon litigation(s) being decided in favour of the previous lenders. SOFF is not in a position to assess the likely outcome of such disputes, and no assurances or views can be provided by SOFF in this regard.«

Korrekt, det er ført 1.8mrd som gjeld for kravet. Vinner bankene blir det bare 200mill og gjeld for 19kr/aksje forsvinner . Pareto bekreftet min forståelse og tall i en kommentar i ettermiddag.

1 Like

I teorien skal aksjen da opp 19 kr?

Vil vel bli en liten rabatt på aksjekursen men opp mot 19kr ja

Blodrød børs, mens SOFF står seg, straks i pluss.

Nesten overraskende sterk, virker som det har vørt noe frykt for at refinansieringen var i fare. HAdde nok steget mer hadde ikke samtidig endel vært skuffet over at det ser dårligere ut mtp økt emisjon.

Regner med at vi er flere som legger merke til at MAximus-kravet ikke er en del av løsningen-som det heller ikke var i løsningen som Solstad fikk av Trøim mfl før Aker-løsningen. Det er selvsagt ikke uten grunn at de utelater den.

Og btw- les dette:

"I forslaget var det et garantikonsortium bestående av blant annet Christen Sveaas, Arne Blystads Songa Capital, det amerikanske fondet Pointillist Partners og MP Pensjon. De ga forpliktende erklæringer om å skyte inn et samlet beløp på 3,25 milliarder kroner.

Garantistene ville vært berettiget til en garantiprovisjon på 5 prosent som skulle betales kontant."

Frekkere enn flatlusa!

1 Like

Skjønner ikke helt fokuset på garantiprovisjonen på noen hundre millioner. Det er ganske vanlig i slike prosesser. Røkke har derimot lurt til seg tegning for over 80% av tegningsbeløpet. Da kan vi snakke om provisjon.

Forøvrig er jeg fornøyd med dagens løsning slik den står. Jeg var meget fornøyd i høst og påpekte det. Det som imidlertid har blitt veldig synlig for meg, er at styret ikke har gjort jobben sin mht. lovgivning og likebehandling. Det er rimelig klart at de burde snakket med Kistefos og Pointillist, og særlig når Aker la fram sitt tilbud, så hadde det vært naturlig å da utforske om man kunne få til enda bedre avtaler med utgangspunkt i den som lå på bordet.

Fearnley fikk skaffet finansieringsgarantier ila. 3 dager i januar. Det viser at pengene er der, og det var de nok i høst og i fjor vår også.

Hvor sterkt saken står i retten skal jeg ikke mene noe om. Men når aktører står klar og kaster penger etter selskapet så hadde det nå vært fornuftig å rett og slett kjøre en reparasjonsemisjon til rest-aksjonærene utenom Aker. Men den burde da blitt gjort på et vis som styrket likviditetet i SOFF etter fisjonen og ikke til å styrke Newco, det gir best oppside. Med Røkke nå på 33% gavner det ham selv også. Det er et lite offer for Røkke, og kan lande hele saken. For Sveaas og venner tar dette til retten om det ikke kommer en gulrot, det er jeg overbevist om.

Med tanke på alle aktørene som har kjøpt seg opp ETTER ex dato, og som trolig er på Sveaas sin side, kan det bli stygt, og representerer risiko for både Aker, AMSC og styret.

1 Like

Det er naturlig å fokuserer på provisjonen når Sveaas har poengtert at de IKKE skal inngå avtaler som ikke gjelder alle aksjonærene. Det er jo direkte løgn. Det de ber om er over 2kr pr. remainco-aksje pr.idag.

Det er også bare en delvis løsning- ikke har de forpliktet seg over tid slik Aker har, ikke håndterer de Maximus-kravet på 1.8mrd og ikke har de snakket med kreditorene om flåtelånet. Det er en sandkasse-løsning på et voksen problem.

1 Like