Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Spennende tall- for de med dype lommer (les: mulighet til å kjøpe 2 tegningsretter og har sittet siden før refin) er løsningen med en ny ex-dato og 750 mill til en meget god løsning. Dette gjelder jo både Aker og Kistefoss så jeg ser på det som mest sannsynlig.

Om de havner i newco eller remainco-tja, jeg tror jo de skal sammenslås til et selskap før 25 jeg fortsatt men utover det vil de jo “monne mest” i remainco selvsagt.

Ang dette med styret- ny artikkel i DN nå og må si -med fare for å være litt “selvklappende”- at den bekrefter det som har vært mitt hovedpoeng hele tiden- det er bankene som har styrt løsningen for refinansieringen fordi de har krevt MAximus inkludert i løsningen. Den løsningen kunne bare Aker gi fordi de kontrollerer AMSC-og demed MAximus. Det er åpenbart også kravet her som har gjort at de et to enheter nå (foreløpig) fordi remainco sitter på en billig opsjon på MAximus og i verste fall vil båten dekke kravet.

Så kan man jo si at styret kunne invitert flere inn men når de allerede hadde 3.25 milliarder så trengte de “bare” 750 millioner for å innfri bankene (det er tidligere komme ti frem at bankene krevde 4 mrd EK inkl MAximus og at de trengtes 3 mred i cash for å løse inn de som hadde gjeld og ville ha aksjer for den) og ytterligere ville gitt større utvanning og. For det er jo det som skjer nå kan det se ut som- og AKer/Sveaas klarer jo sin andel og gjerne overtegning også. For de med lite midler som har heiet på Sveaas som småaksjonærenes hvite ridder ender dette med større utvanning-men eierandelen blir i et sterkere selskap!

https://www.dn.no/oljeservice/sjoslag-i-skyggen-av-milliardarkrangelen-dnb-og-staten-vil-si-fra-seg-milliardkrav/2-1-1581234?abtest=a

1 Like

Og slik jeg tolker dette har Solstad valgt å besvare skrivet til Kistefoss nå med å gå med på intervju med DN, det som kommer frem i de to siste sakene nå er jo nesten direkte en forklaring på endel av spørsmålene som kistefoss har stilt i sitt skriv. Så kommer kanksje mer derfra når de først har reist til Karmøy-selv om det jo er sentralt :smiley:

Fra Paretos Energy Daily:
image

2 Likes

Blir spennende å se det totale omfanget de trenger men vi kan vel allerede si at det der berger sommer/høst for ahts markedet i nordsjøen i stor grad.

Refinancing of Solstad Offshore successfully completed

2 Likes

Skal vi gjette på at neste børsmelding følger snarlig, før eller etter close? Det må komme en avklaring om det i tillegg blir en reparasjonsemisjon eller ikke.

Markedet setter tydeligvis pris på at første del er gjennomført, og har tydeligvis indiskontert noe risiko for at den skulle falle. Relief rally.

1 Like

Diskusjon om repemi kan gå usvhengig av opptinnelig løsning

Selv om tonen har vært hard mellom partene, har det vært forhandlinger om en løsning de siste ukene.

Solstad Offshore-rederen Lars Peder Solstad sier dialogen fortsetter.

– Det er avtalt nye møte fremover. Dialogen fortsetter. Så var det viktig å få på plass finansieringen per i dag, som er i henhold til fremdriften vi tidligere har skissert, sier Solstad.

– Vi legger opp til en fortsatt konstruktiv dialog fra vår side. Det er ingenting med dagens gjennomføring som står i veien for det, legger han til.

Kan du si hva som skal diskuteres?

– Det blir feil å spekulere i det. Dialogen fortsetter i en god ånd så vidt jeg oppfatter, avslutter han.

Styreleder Harald Espedal i Solstad Offshore sier til DN at en alternativ løsning med Kistefoss ikke er utelukket.

– I forbindelse med gjennomføring av refinansieringen var det naturlig å gi en redegjørelse fra selskapet sin side, men dialogen med Kistefos er pågående. Hva gjelder dialogen er det ikke noe nytt, sier Espedal.

«Behandlingen av Kistefos’ krav om generalforsamling er i samråd med Kistefos stilt i bero inntil videre for å fasilitere pågående dialog mellom Aker Capital, AMSC, Kistefos og Selskapet. Styret vil likevel fremheve at Styret er sterkt uenig i Kistefos sin fremstilling av saken, som hviler på sviktende faktisk grunnlag, samt ubegrunnede antakelser om at det fantes bedre tilgjengelige løsninger for Selskapet. Det gjorde det ikke», skriver styret i en redegjørelse til aksjonærene.

Finansavisen:
Solstad Offshore-styret: – Sterkt uenig i Kistefos sin fremstilling av saken | Finansavisen

Kommer vel enten en repemi på bordet eller et søksmål. Kanskje…

Legger merke til at “subscription price” var NOK 11.8782 i oktober.
Nå, i dagens melding, er denne justert til NOK 11.82
Er det noe valutajustering som påvirker dette, eller andre faktorer?

Viktig for remainco nå at denne biten ble landet uansett, låneforfall på opprinnelig lån nærmet seg med stormskritt.

At det er avtalt 200mill for kravet om bankene vinner er jo nokså greit- det er altså 19,50kr/aksje

Skulle bare mangle at styret ikke er uenig med Sveaas mtp at at han har kalt de evneveike

Obligatorisk lesning:

2 Likes

Og hvis noen er i tvil så kan de jo søke i tråden her hvor mange ganger jeg har gjentatt at grunnlaget for denne refinansieringen ble lagt i 2020 refinansieringen.

1 Like

Spørsmålet er vel hvordan Kistefoss kunne komme med endel av de påstandene sine i utgangspunktet-flere av de sentrale punktene må han jo ha visst ville bli plukket lett fra hverandre. Han skulle kjørt hardt for økt emisjon heller og ikke gått til angrep på hele refinansieringen.

Synes aksjonærbrevet går ganske bra gjennom saksgang og forklarer en del rundt prosessen og risiko som jeg ikke var klar over.
Dette er selvsagt et subjektivt partsinnlegg fra den ene parten.
Blir spennende om Sveeås tar tak i disse punktene og evt. kommer med noe som tilbakeviser Solstad sin historie.
Ut fra aksjonærbrevet virker det ikke akkurat som Solstad/Aker har tenkt å gi fra seg store deler av kaken.
Nå er i alle fall refinansieringen i boks og risiko tatt av bordet, og det er det viktigste.
Vi får se hva som skjer videre, ekstra emisjon eller ikke.

1 Like