Hvem selger mon tro, noen av Sveaas sine medhjelpere som ikke gidder å vente lenger og har innsett at slaget kan være tapt mot Aker?
Ikke utenkelig- ser vi på dette med “kontroll” på Solstad og avstemninger har jeg:
Aker 32,9%
Solstad 10%
Espedal 0,8%
Fauske 0,4%
Disse kan vi selvsagt anta stemmer sammen- det er 44.1%- Jeg kjenner/snakker med ca 2-3% til på listen minst som nok også vil stemme med LPS. Ettersom det aldri er 100% oppmøte er nok dette over 50% i en eventuell avstemning.
Med mindre Aker ikke kan bruke stemmene sine slik Kistefos mente, da det var de som evt ble “saksøkt”
Det vil vel da gjelde alle de jeg n evnte strengt tatt- men jeg tenker mer generelt, for styret skal jo fortsette selv om det skulle bli et “settestyre” som håndterer refiansieringen til 6500kr timen…
Spent på om økt verdi på emisjon (om det blir sånn) bare gjelder «gamle» aksjonærer eller om det også vil gjelde «nye» aksjonærer. Jeg er begge deler så det betyr ikke så mye😅 men kjekt om flere kan få mulighet til å bli med på reisen.
Lykke til kommende uke folkens!
Interessant-og med en positiv undertone. Vi får nok en gang bekreftet at Frediksen mfl prøvde å “nedredelavryggen-kjøre” oss småaksjonærer med å kjøpe gjeld.
Det ser jo ut dom scenarioet med rn tegningsrett hver til som vi har diskutert her er mest sannsynlig… med både Aker og Sveaas med større eierandel nå er nok ikke det en løsning de taper på. Blir det mulighet for overtegning vil nok begge få litt over sin andel- er nok mange dom ikke kan/vil ta to tegningsretter…
750 mill hever pre market prisen til 6,25 mrd. SOFF sin eierandel blir da noe mindre, fra ca 27% til 1.5/6.25 som gir eksakt 24%.
En mulighet er å bruke bruttoprovenyet på 750 mill fra den nye emisjonen som gavner morselskapet. Newco er allerede ferdig refin og robust uten de ekstra 750 mill. Det ideelle hadde vært om SOFF fikk kjøpe tegningsretter for 750 mill av Aker til tegningskurs, slik at SOFF fikk en større eierandel.
Etter at Røkke økte til nesten 33% taper han mindre på et slikt offer, enn pro rata løsningen, som det neppe blir noe av.
En annen mulighet er at de 750 mill går inn i kassabeholdningen til SOFF, ikke Newco. Da vil RemainCo kunne prises langt mer enn null (pre market pris) eller de 4-500 mill som noen hus vel opererer med. De kan da kutte gjeldsposten knyttet til remain claim fra 2 mrd til 1,25 mrd.
Noen har satt RemainCo på kun 400-500 mill (Clarkson, Pareto?). Med 750 mill, må dette oppjusteres til minst 1,25 mrd, men trolig mye mer, fordi gjeldsgrad synker, RemainCo blir mer robust, og man kan bruke sunne multipler.
Setter vi RemainCo i ny situasjon på 1,65 mrd (og da priser man fortsatt inn ganske stort tap i rettsaken, så det er konservativt) utgjør det 20 kr.
Så kommer eierandel på 24% etter den siste utvidelsen. Setter vi Newco på 10 mrd utgjør det 2,4 mrd. Bruker vi Clarkson, er vi på 24% av 12 mrd, og rundt 2,9 mrd i verdi for SOFF. Disse to estimater tilsvarer rundt 29-35 kr.
Til sammen en konservativ pris på 49-54 kr etter emisjon, om man legger de nye 750 mill inn i SOFF.
Så kommer det morsomme. Clarkson prising er vel at Newco er verdt rundt 25 kr i Newco aksjer. Tegningsrettene er på 11,88 kr. Nå blir det jo litt flere aksjer, la oss si at tegningsrettene har en implisitt verdi på 10 kr. Da kan du kjøpe SOFF før ex dato opp mot 60 kr, og likevel ha en god deal for fremtidige utbytter og avkastning. Så bør jo kursen da falle 10 kr etter ex dato. Det gjorde den overhode ikke forrige gang, og de som satt over og fikk tegningsretter, gjorde en eksepsjonelt god deal. Nå er nok bevisstheten mye større, men skulle aksjen likevel gå til 60 kr før ex dato, vil nok jeg fortsatt sitte over.
Hva om de 750 mill går inn i Newco og det er det? Newco blir mer robust, men trenger det ikke. Da er vi på lusne 5 kr aksjen for remainco fortsatt om vi tror på analytikerne. Så får vi redusert SOFF sin eierandel i Newco til 24%, men av et selskap på la oss si 11-13 mrd (med de ekstra 750 mill). Som tilsvarer 2.640-3.120mrd, og 32-38 kr.
Det gir en tenkt mcap på 37-43 kr, og mindre attraktivt å kjøpe SOFF etter ex dato.
Slik jeg leser DN er dette kanskje en løsning. Den reduserer oppsiden litt i SOFF, og det tar litt lenger tid før markedet kan prise RemainCo sunt, pga faren ved rettsaken.
Likevel, dette framstår som worst case, og siden Røkke nå har økt til 33% i SOFF, kan det være et håp at de nye 750 mill brukes på en måte som styrker SOFF heller enn Newco, og alle vinner.
Worst case er uansett et godt kjøp, for mange av oss priser nok ikke inn at rettsaken tapes fullt og helt med 2 mrd. Selv et kompromiss på 1 mrd vil heve prisingen på RemainCo med 12 kr. Her er altså mye god oppside i SOFF selv med denne løsningen.
Blir det noen av løsningene skissert her, er det ikke umulig med et rally før ex dato (for å sikre seg retter), til minimum 47 kr…
Intet er avgjort, men når det lekkes både et konkret tall på nye 750 mill, og mulig løsning til uka, vil jeg tro aksjen begynner å stige i morgen. Alt under 47kr framstår billig.
For ordens skyld. Jeg har overhode ingen tro på at de ekstra 750 mill skal forsøkes hentes fra de som var aksjonærer ved forrige ex dato. Men skulle det skje, står vel scenariene mine seg, bortsett fra at vi ikke får rally mot en ny ex dato, og dertilhørende fall dagen etter.
Dette blir nok lansert som en slags reparasjonsemisjon og med en ny ex dato.
Ja, Eriksen var jo klar på at avtalen var inngått og gjeldende. Så en slags tilleggsavtale/ rep emi er vel derfor sannsynlig.
Jeg heller vel mer mot at JF og Røkke gjorde en hestehandel. JF trakk seg ut, mot å kjøpe gjeld og få gevinst der, og samtidig gi Røkke alibi til å leke hvit ridder og kuppe selskapet for å redde det fra gjeldskonvertering.
SOFF hadde god tid til å spørre både Pointillist (som var nærmere 10% på et tidspunkt) og Kistefos om penger. I stedet kjørte de på med kun Røkke. Styret gjorde ikke jobben sin, og det er veldig bra med det store fokuset nå på dette utysket som gjennomsyrer Oslo børs.