ja FA fremstiller dette helt feil men de driver dessverre med clickbait-journalistikk de også. Soff har satt av penger til kravet som gjeld for taper bankene må Soff betale det. Vinner bankene “eier” de kravet-men de har fått tilbake nesten alle pengene sine som de lånte ut og ettergir da ca 90% av kravet.
DN kom nettopp med en litt bedre sak men de også roter litt
De skriver tidlig i saken at Næss sier:
" Som banksjef kan du jo tenke at dette er informasjon som kan være nyttig for andre du forhandler med, og som selv kan komme på å spørre om en rabatt på 90 prosent. Når vi snakker med bankene i krevende perioder står jo de ganske hardt på at de skal ha tilbake alle pengene."
men lengersiterer de LPS:
“Lars Peder Solstad har tidligere påpekt at rabatten en del av helhetlig refinansiering. Han har også understreket at bankene allerede har fått betalt tilbake lånene de opprinnelig ga i forbindelse med byggingen av «Normand Maximus», og at rabatten på kravet slik sett ikke utgjør noe tap for kreditorene i bokstavelig forstand.”
Dette er jo noe som burde vært klart i artikkelen og det virker ikke som om Næss er klar over dette når han uttaler seg.
Sigma kommer fra Afrika og går rett på jobb til 460k/dag uten å svinge innom kai engang- meget bra jobbet av Soff-management her.
NORMAND SIGMA Shell UK GBP35,000 All duties Stena Don, D/D 14
De 3 andre er på vei mot Norge mens Sirius som jo skal til Asia etterhvert har satt kursd mot Gabon, mulig de har funnet noe til den der.
Og der var det offisielt-forhandlingene er over.
Har jo ligget i kortene dette- når Aker sa de kunne gå med på å justere emisjonsbeløpet kontret Kistefoss med at de også krevde MAximus holdt utenfor løsningen- da var det egentlig kjørt.
Nå kan vi kanskje se noe handling av taktiske årsaker igjen?
Foreløpig kun Solstad og Aker som har uttalt seg om at dialogen er avsluttet. Tyst fra Sveaas. Her kommer nok et utspill ila. dagen.
Det gjør det nok, kursen overraskende stabil- kan se ut som dette var veldig ventet (det var det vel forsåvidt)
Denne “tit for tat” dialogen har pågått en stund nå, med nye juridiske utfordringer som oppstår i øst og vest. Blir spennende å se hvem som skrider frem som “vinner”. Godt er det at refin er landet.
Tror vel egentlig dette ender med at eksisterende avtale iverksettes og at Kistefos/Herr retter søksmål i etterkant. Kan jo tyde på det om samtalene avsluttes nå.
Refinansieringen er vel formelt på plass nå slik jeg forstod meldingen 16.1
En annen interessant ting er jo om dette nå betyr at partene kommer med noe de ikke har villet komme med under forhandlingene- ikke at det har virket som om de har holdt voldsomt mye igjen da…
Ville ikke solgt noe her nå, her kan jo begge parter finne på å gribbe til seg flere aksjer og kjøre kursen i taket. Langt ifra over dette.
Spørs om noen har kjøpt en god del mer aksjer enn de i utgangspunktet er komfortabel med og vil selge seg ned når støvet legger seg. Bare en tanke.
Tenker at det kan slå begge veier og lander på å sitte på mine-dvs jeg solte 20% på nyheten og kjøpte de tilbake 15 min senere når kursen ikke raste og jeg fikk tenkt meg om :-o
Algoen herjer villt i det skjulte, har handlet flere runder uten at det knapt vises på tickeren. 2, 3 og 5 tusen kan bli formidlet synlig som 0 faktisk eller bare noen stk eller max noen hundre stk.
KJappt lønsjregnestykke:
Soff har kjøpsopsjon på NM-1.25mrd i 2027
Men hvem skal de betales til…et eksternt selskap eller et selskap Soff eier 27% av. 27% av 1.25mrd er 337.5mrd, det er 4kr pr. Soff-aksje. Over 10% av dagens aksjekurs.
Så har vi leien frem til dess:
Slik det er nå så vil :
Soff betaler 800k/dag i rente til newco- det er 216k/dag forskjell på om de betaler til newco som de eier 27% av kontra til AMSC slik Kistefoss sitt forslag sier
Det er 216k*365’2.5år-200 millioner i forskjell på forslagene. Det er 2kr 40 øre pr aksje i remainco
Jeg syns denne her “likebehandlingen” jeg ikke har råd til å være med på begynner å koste mye i begge retninger.
Hvis vi tenker at bankene vinner rettssaken vil Maximus tilføre eierne i dagens Soff:
19+2.40+4kr i merverdi- det er 25.40kr- ca 70% av dagens kurs altså. Det tallet må fratrekkes de 1.6mrs for maximus-seier fordelt på antall aksjer i Kistefoss sin løsning men det aksjetallet har jeg ikke funnet frem til enda-men det er jo mye mindre enn 19kr/aksje man har idag selvsagt.
Slik jeg skjønner saken.
Clarkson mener reel verdi av flåten til Newco er 19,3mrd. Trekker vi fra gjelden knyttet til flåten har vi 19,3mrd-7,8= 11,5mrd. Solstad sin eierandel: 27%*11,5= 3,1mrd = 37,7 kr pr aksje i dagens Solstad.
Clarkson argumenterer også at den flåten som er i Solstad i dag (4 AHTS i Brasil, 3 CSVer og Normand Maximus) er verdt 5 kr pr aksje, dersom RemainCo taper tvistesaken.
Da er vi oppe i en fair verdi på 43kr pr aksje, gitt tap i tvistesak.
Dersom derimot tvistesaken vinnes, så utgjør det 1,8mrd-0,2mrd= 1,6mrd/82m aksjer= 19,5 kroner pr aksjer i tillegg,
Da snakker vi 38kr eierandel i Newco, 5kr i NAV på flåten i Solstad + 19kr i positivt NAV effekt for RemainCo: 38+5+19= 62kr pr aksje i NAV.
Er dette tenkt riktig?
Ja. Og da har du ikke tatt med tegningsretten i newco som dersom Clarksons anslag for newco stemmer selvsagt har pen verdi da den koster 12kr(ca)- det er ca 13kr egentlig som du kan legge på der for de med tegningsrett fra 27.10.23
Det stemmer. Men RemainCo har selv bare 27% as is. I tillegg for en aksjonær som skal investere i Solstad i dag, så har vell ikke tegningsrettighetene noen verdi?
Tegningsretten vil være omsettelige men da måp man jo ha de fra 27.10 så nei-ikke verdi for de som kjøper idag. Så om du har 10 000 retter og ikke har råd/lyst å benytte de vil de kunne innbringe en ok sum- opptil 13kr om man følger Clarkson. (I realiteten mindre vil jeg tro-med mindre det blir kamp om de…hahm)