Nei denne er fair and square såvidt jeg kan se.
AMSC har 19,6% av SMH (19,6% av 465 mill aksjer) som er 91,14 mill aksjer fordelt på 71,9 mill aksjer i AMSC gir 1,267 SMH pr. AMSC aksje
Siste kurs AMSC 27,35
Siste kurs SMH 20,00
Det gir en kurs pr.SMH aksje via AMSC på 25,3kr pluss at det ligger litt cash i selskapet som også skal ut. AMSC vil gå litt fra start idag tipper jeg, det er en rabatt i unoterte aksjer som nå skal “vekk”. Freefloat i SMH blir ikke veldig stor.
(Med forbheold om at dette tas kjappt over morgenkaffen)
Yepp dette virker som en fair and square løsning på SMH noteringen. tenker de har valgt den mest smidige løsningen for SMH aksjonærene og unngår evt. diskusjoner om bytteforhold etc.
Tipper de har vurdert fusjon med SMH men kommet frem til at det er bedre med en ren notering og at AMSC heller fordeler sine aksjer til egne aksjonærer.
Så blir jo spørsmålet, et stykke frem i tid, hva som skjer med Soff/SMH.
Selg siden på SMH hos PAreto er opp 10% før åpning nå til 22kr
AMSC og Soff ser ut til å åpne opp hhv ca 1kr og 2kr fra gårsdagen
Kan vel tenkes at det var en liten usikkerhet mtp hvordan AMSC+SMH skulle bli løst. I og med at det ble en fair løsning (ovenfor SMH) så vil jo det være med på å styrke SMH caset. Blir veldig veldig overrasket om denne ikke er over 22kr ved notering Q2.
Både BAltic (som vel skal på ny jobb neste uke eller uken etter) og Australis har noe dødtid nå i desember/januar som vil påvirke inntjening noe.
SMH ble omsatt på 22,75 igår hos Pareto
Fjerner litt usikkerhet/dødtid ellers er det jo nokså korte kontrakter-scorpion tipper jeg ikke er voldsom rate på, der er det blitt litt mer press på utilization med 2 rigger som avslutter i Q1.
Australis er noks bra, er der den og Baltic har jobbet et par tre år nå
Jarstein sammen med Omega ubsea på et prosjekt utenfor Afrika tror jeg også det er bra rate på, håper vi får noen megleranslag der
Oppdatert oversikt:
https://manneblogg.no/solstad-offshore-og-maritime-oversikt-flate-ahts-og-csv/
SOFF - 3x relatively small contract awards for SMH (27.3% owned by SOFF). The largest one, CSV Normand Jarstein (2014, 250t crane) subsea project in West Africa. Rate understood to be ballpark USD 100k/day excl. services. This is a good figure, but with startup in March’25 and 135 firm duration, exercise of options will be needed for full year utilization. At 70% utilization in we estimate USD 18m of 2025e EBITDA (excluding margin of services), or 3.3x implied value. The second and third are for a 200day offshore wind project in Taiwan, and a short commitment for one of its AHTS in Australia - both at healthy rates (EV/EBITDA 2-3x), again noting short duration
Drott gått på jobb for Shell på UK side, mangla vist ROVahts der, den bør verr ok betalt, Sigma skal på jobb for AKer BP
Veldig bra at de klarer å holde hjulene i gang nå. Veldig dårlig belegg ser jeg. Spesielt i UK. Når er det vanlig at lavsessongen slutter?
MArs omtrent-ish men skulle gjerne hatt antall båter ned også, er prdd 33 stk, noen forsvinner snart men kommer vel noen tilbake også- med ca 25 hadde det vært mye mer press på utilization og mer “budkamp” for å sikre kapasitet.
Ca 550k dag på den jobben ihht. Westshore.
De får vel betalt for transporten begge veier NO-UK?
Edit:
Skandi Mover ca 170k på samme jobben.
Er ikke så lange turen men det inkludere gange ja den er på jobben nå-er vi heldige må de vente litt pga været
Soff anbefales, noen som har Carnegie og ser hva kursmål de har nå?