Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Overraskende rolig nå, litt merkelig nesten men har vært noen vindperioder nylig (er vel bare 5-6 dager siden jeg måtte rydde hagemøbler her på vestkysten) men burde kommet nå.

Liker ikke at mermaid-melding lar vente på seg nå, hadde trodd/håpet det kom noe fra Brasil der etterhvert- den er snart klar etter klassing og nye ROVèr med nye LARS også så er potensielt en fin inntektskilde fremover kontra forrige kontrakten, men da må den jo få jobb da-ellers koster den penger :slight_smile:

2 Likes

Solstad Offshore ASA - Contract Award in Brazil for CSV Normand Flower

SOMA melder 2 kontraktsnyheter idag- den ene er en bekreftelse på styregodkjenning i petrobras på tiidligere meldt kontrakt – Normand Flower på 4 år fra jan.2026, en fin kontrakt det der – raten er ca 775k/dag eksklusive ROVer står det i meldingen, og dersom den er MED ROVer (og det er den da vel) snakker vi jo oppunder millionen faktisk. Uansett er ca 775/dag (husk litt høyere capex i Brasil) en meget pen rate for en 23-år gammel båt med 150t krane, og med 4 år er den sikret arbeid godt utover 25-års klassingen i 2027.

Normand Navigator får også kontrakt, denne er kortvarig dvs 100dager+opsjoner (den er på vei til Sør Amerika nå) og ble signalisert som svar på et spørsmål fra meg på Q&A på presentasjonen av 1.kvartal.

Jeg venter utålmodig på melding på Mermaid og Sentinel nå….

6 Likes

Komt litt nytt idag:

2 kontraktsbekreftelser SOMA

1 Kontrakt (eller flere små da) for Dofg

Sterke tall fra REM Offshore

https://bettingnorway.com/osv-nyheter-uke-25-16-22-juni-2025/

2 Likes

Litt sent ute her, men hva har dere brukt som skatteverdi på aksjen ifm 2024-ligningen (Solstad Maritime ASA)? I min årsmelding fra Euronext hadde den ingen verdi og jeg glemte å føre den opp manuelt, som har ført til at skatteoppgjøret er forsinket.

De har lagt ut verdi og fremgangsmåte på hjemmesiden :slight_smile:

Har du en lenke? Jeg har prøvd lete, men tydeligvis ikke lett på riktig sted.

Tror ligningsverdien er 12,271

1 Like

Formuesverdi på aksjer i Solstad Maritime Holding AS pr 31.12.2024

Formuesverdi av aksjer i Solstad Maritime Holding AS, heretter benevnt SMH, som var eid

31.12.2024 skal rapporteres i aksjonærens skattemelding for inntektsåret 2024. Merk at

formuesverdi på aksjer i SMH ikke fremkommer i personlige aksjonærers forhåndsutfylte

skattemelding. Formuesverdien fremgår heller ikke av mottatt aksjeoppgave for 2024, utsendt fra

skatteetaten liggende i skattyters / aksjonærs altinn-portal.

I aksjeoppgavens side 1 Del 1 fremkommer dette ved at det er inntatt følgende merknad til

posten «Formuesverdi ikke børsnoterte»:

1. Post 140: Mangler formuesverdi for ett eller flere selskaper, se tabell 2a.

Årsaken til at formuesverdien ikke er forhåndsutfylt skyldes bestemmelsen i skatteloven § 4-13, som

fastsetter at formuesverdien på aksjene i SMH skal fastsettes basert på beregnet formuesverdi av

aksjer i SMH pr 1. januar 2025. Dette som følge av at det er gjennomført kapitalendringer i SMH i

1. Siden denne verdien ikke var kjent for skattemyndighetene da «aksjeoppgaven for 2024» ble

utsendt, er formuesverdi av i SMH heller ikke kommet med i den forhåndsutfylte skattemeldingen.

Formuesverdien må følgelig legges til manuelt i skattemeldingen av den enkelte aksjonær.

Hvordan gjøres dette for personlige skattytere?

Den «nye» skattemeldingen for personlige skattytere er temabasert. Korrigeringen gjøres under

temaet «Aksjer»

Her må en åpne knappen «Åpne og endre» og deretter korrigere formuesverdien på aksjene i

Solstad Maritime Holding AS ved å åpne knappen «Åpne og endre» for denne aksjebeholdningen og

legge inn formuesverdi pr aksje i SMH, som inntatt nedenfor, multiplisert med antall aksjer man eide

i SMH pr 31.12.2024.

Formuesverdi pr aksjer i SMH pr 31.12.2024 var kroner 12,2710.

Formuesverdien som skal tas inn i den enkelte aksjonærs selvangivelse er da

nevnte formuesverdi på kr 12,2710 multiplisert med antall aksjer eid pr 31.12.202

Tusen takk, og siden det er snakk om en ikke-børsnotert aksje er vel reduksjonsfaktoren på 55 prosent. Men den justeringen gjør vel Skatteetaten selv, eller er det den verdien man som aksjonær skal føre inn?

Jeg førte inn antallet akjser*den verdien, tror det er skatteetaten som skal justere med faktor slik de gjør på andre forhold

1 Like

Veldig rart å se Soff i rødt om enn bare 0.6% når SOMA er opp over 3%:face_with_monocle:

Kjapp liten update:

Sigma/Sapphire ledig fra 25.6 ihht hjemmesiden, Prosper 28.6
Mermad ledig fra imorgen av men det stiller jeg meg tvilende til, hatt omfattende arbeider gjort i dokk/til verft i 2-3(mnd) nå og begynte ikke DP-trials mm før nå i helgen så tipper det fort blir litt mer enn til imrogen ja.

Relativt dødt i spotten.

1 Like

Veldig dødt, men Sigma går rett på R/M Askeladden i morgen :grinning:

2 Likes

Oppdatering hjemmesiden- Sigma til Equinor 28.6, Sapphire inhouse 27.7 og som jeg antok tidligere idag- Mermaid nå forlenget til 5.7 inhouse

Travelt om dagen så er ikke så “på” som jeg pleier, men leser på Xi at det gikk en post på 2.4mill i SOMA? Noen som kan bekrefte? Ikke mange som er tilbøyelige til å selge såpass vel…

image

1 Like

Hm- utenom Aker/Solstad/Kistefoss er det kun DNB og BO Shipping som har slik post…

Torstein Tvenge, som tok en chunk av salget til AMSC har økt nokså betydelig i ettertid også og har nå nesten 1 mill akser

JF som satt på en liten post (114k aksjer) er ute.

1 Like

Hmm… Hva tenker man med det selskapet der tro? Er vel bare cash der nå, så ikke så spennede i utgangspunktet. Hva slags aksjeakrobatikk kan man finne på der?

1 Like