Fra Investtech:
Solstad Offshore ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen har brutt en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon. Et etablert brudd, helst på økende volum, vil anses som et pålitelig signal om at en stigende trend er innledet. Aksjen ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 36.97 kroner. Videre oppgang til 42.59 kroner eller mer er signalisert. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 42.40 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 42.40 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal. Volumtopper og volumbunner korresponderer dårlig med topper og bunner i kursen. Dette svekker den stigende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
Begynner fint begge to men lav omsetning. Blir spennende å følge med på om kjøpene av Sveaas (og DNB?) fortsetter fremover.
Jeg har kikket litt på både Sb1M og DNB sine analyser fra forrige uke i helgen og det er nokså heftige tall om de klarer holde inntektene på ventet nivå. Det blir viktig å få tettet et par hull nå fremover- tenker da på Mermaid, Sentinel og så “regner jeg med” at den ene jobben i Brasil som nevnes i artikkelen også er innafor og at det er snakk om Commander.
Kommer det ikke noe mer arbeid i spotten nå, så er snart samtlige båter uten arbeid…
Vet vi noe om Drott?
Solstad har oppdatert siden, men fortsatt ingen Drott på den.
Enig, må skje noe i spotten snart. Jaggu ikke mye “Høysesong” å skryte av.
AHTS i spoten har vært elendig flere uker, Soff har klart seg noenlunde men nå ser det ikke bra ut om det ikke skjer noe.
Klarer ikke finne noe om Drott, så den på vei til jobb idag, ligger på Husøybasen- den er fortsatt tatt ut av Braemar sin spotliste men alle andre har den ledig 1/2.juli så er vel størst sannsynlighet for at den skal i spoten men jeg er ikke helt sikker på at det ikke er noe prosjekt heller enda.
Drott ikke tilbake i spoten før det meldes jobb, prelay med ROV, rate ikke oppgitt men mye ledig nå så forvente rikke så voldsomt.
Er bra volum også-ikke overrasket om vi ser mer kjøp fra større sktører nå
Sveaas øker 125k
Prosper er knapt innom kai før den drar på neste jobb.
Spoten er nesten død, men Solstad er nok en av de som klarer seg godt (forholdene tatt i betraktning)?
Date | Vessel | Charterer | Scope of Work | Comm. | Rate |
---|---|---|---|---|---|
30/06/25 | [NORMAND PROSPER](javascript:void(0)![]() |
OKEA | Prelay Deepsea Yantai (+WROV), D/D 10 | 03/07/25 | RNR |
EDIT: Eller har Prosper tatt over jobben til Drott. Blir veldig i tvil. Forskjellig informasjon på flere sider nå.
Blir sikkert avklart i løpet av dagen.
JA ser ene siden har Dott på den jobben andre har Prosper, Drott lå til kai når jeg kjørte på jobb vaffal
Masse relevante nyheter nå om dagen:
Nå er Drott Inhouse til 6/7
Prosper tar Okea-jobben, Drott blir åpenbart inhouse noen dagerr til
Mermaid står som ledig fra 5.7 men tviler på det går så fort, ligger fortsatt ved verftet i Høylandsbygd og tar sea-trials
Sentinel står som ledig fra 14.7 men blir fort forlenget vel, ligger fortsatt i tørrdokk i Frekrikshavn
Sveaas økte som nevnt med 125k aksjer på sist liste i Soff og jeg er litt nysgjerrig på et kjøp av pareto på 100k aksjer i SOMA, antar det er for en kunde rett og slett.
Svakt marked i nordsjøen, snittraten i juni va ca 320k/dag for ahts ifølge westshore og det er halvparten av det den bør være i juni og ideelt burde den vært tregangeren det. Veldig lite aktivitet, det er muligens riggtallet i UK som begynner merkes…
Prosper ca 550/dag, helt innafor med alt det båter til kai men er med ROV
JULI-FAVORITTER: SB1M er ute med sine favoritter for måneden: Elmera, Vår Energi, Odfjell Drilling, Mowi, Storebrand, Solstad Offshore, Kid, AF Gruppen, Link Mobility, Endur og Napatech.
Dette likte jeg- gir oppmerksomhet og viser at SB1M er trygg på analysen og kursmålet sitt.
Sapphire tar en jobb for EQNR opptil 10 dager-med krav til ROv - OG krane. Interessant- kranen til Sapphire er bare 20t, men det er få båter med krane/ROV komboen så forventer pen rate her. Tipper det er en mindre recovery-jobb, og det er litt interessant for Drott har jo som jeg har nevnt tidligere fått en slik "liten"krane montert nå på 15-års klassingen, noe som øker bredden i oppdrag den kan ta. Slike ting kan være forskjellen på en god og en dårlig måned i spoten.
Det er litt mer “action” i aksjene nå- man skal ikke legge for mye i alt men det er uansett positivt med litt mer volum og interesse.
I SOMA viser siste liste dog noe jeg syns er veldig interessant- Østlandske pensjonistboliger, en av de større aksjonærene under Aker/SOlstad/Kistefoss har solgt 900 000 aksjer og har bare 60k igjen. Constructa Holding (aner ikke hvem hva?) har solgt hele sin beholdning på 100k aksjer også. Kjøperen av ØP sin post virker i all hovedsak å være Sparebank 1 Markets som nå har tatt den inn i juliporteføljen- men dette må vel være et kjøp for en kunde? Hva tenker dere andre? Dette er aksjer for nesten 20mill og handelen må ha gått utenfor børs for sånt volum har vi ikke hatt , og den andre store kjøperen på listen er BAnk of New York
I Soff har bjellesau Skorstad (Tigerstaden) kjøpt 125k aksjer men jeg legger ikke så mye i det, han kan være ute om 2 dager. Ellers er det litt rart å se at IB har kjøpt litt smått i det siste og har klatret til over 300k aksjer.
Absolutt, og skyldes jo kun at det er få som har krane, ellers hadde vel raten vært halve. Trist hvor stille det er på riggflytt nå.