Sikkert noen som blir litt nervøse etter Clarkson sin oppdatering?
Kryss?
Litt travelt her så ikke sjekket
SB1M nedgardert Soff fra kjøp til nøytral-fortasatt samme kursmål 60kr (har ikke lest rapproten men når kursen var 58 før start idag og kursmål 60 var det jo nesten nådd)
Ang europeisk subsea-svakhet, flåte i Brasil osv, Dofg CMD osv- her er flåtestatus Solstad group pr idag. Ca 25-30% av flåten er idag i spot, på prisjekt eller nærmer seg kontraktsslutt- food for thoughts.
https://osvnyheter.no/flateoversikt-solstad-offshore-og-solstad-maritime-csv-og-ahts
Sentinel jobbe visst på offshore vind UK RWE:
It was a pleasure to welcome the Normand Sentinel for her maiden voyage into the Port of Immingham this morning, presenting the Captain with a plaque along with John Waller!
The spectacular vessel will be supporting the maintenance of local offshore wind infrastructure, ensuring renewable electricity is fed into the UK grid.
EDIT: Ser ut som en relaqtiv kort jobb på 4-6uke
HAr tidligere vært nevnt her at Fearnley har et kursmål på Soff på 74kr men jeg har ikke fått dette bekreftet, men har nå fått dette bekreftet-men har ikke fått lest den så om noen har et eksemplar å låne meg så…
skal visst være i sektorrapporten ders fra august.
The offshore market looks oversupplied in H2 25. Activity in Europe is low. South America and the Middle East will remain stable. Avoid Europe exposure and Solstad Maritime. Per Clarksons $SOMA.OL $TDW
Yepp. Spot markedet i sommer har ikke akkurat blitt noen høydare. Gland Sigma kommer seg over på kontrakt (Petrobas) etter nyttår.
Håper Solstad evner å får nye kontrakter på skip som flytter noe kapasitet vekk fra Nordsjøen.
Selv om Clarkson er litt negativ til markedet (Europa) og SOMA, så tror ikke jeg SOMA er den som ligger dårligst an. Solstad har tross alt en global tilstedeværelse og bør evne å flytte skip til mer attraktive områder/kontrakter.
Tiden vil vise.
Litt rart at de pekte så konkret på SOMA men tror det er fordi de har noe mer ledig kapasitet neste 6mnd enn f.eks Dofg-og som jeg påekte litt over her, nesten alle båtene på prosjekt sende jo også Soff til Afrika/SørAmerika nå- Navigator, Mermaid, Jarstein mfl- unntaket er Sentinel som lemper stein på renewable i UK nå.
Jeg er fortsatt positiv jeg men det er greit å ha med i vurderingene at det er endel ledig kapasitet fremover nå hos SOMA (Soff er jo godt dekket) og noe kaitid på flere csver vil påvirke inntjening og EBITDA.
Kan nesten ane et aldri så lite press i spotten akkurat nå. Kanskje de evner noen gode rater. 
Ja jeg har bel nevnt det før, det forventes litt bedring i september. Færre båter nå, 25 ned fra 27-32 (wrstshore) det hjelper. Skal mindre til for å dra opp ratene, færre med rov og
Kikket litt på flåten mtp hvem som blir ledige før sommersesongen 2026 jf Clarksons vurdering av markedet på kort/medium sikt:
Pluss: Oljeservice
Subsea-selskapene fortsetter å rapportere anbudsaktivitet nær rekordhøye nivåer, og den lavere oljeprisen har enda ikke lagt en demper på diskusjonene med kunder, ifølge Pareto.
Mens Brasil har drevet etterspørselsveksten de siste årene og forventes å stabilisere seg, peker både rigg- og subsea-selskapene på Afrika som en kilde til økende etterspørsel fremover.
«Investorene er fortsatt skeptiske og veier det opp mot et svekket makroøkonomisk bakteppe, som sannsynligvis vil legge press på budsjettene til olje- og gasselskapene», heter det
Minus: Mens subsea-markedet gjør det bra, ser Pareto ser også en viss svekkelse for mindre fartøystyper, med lavere etterspørsel etter prosjekter med kortere sykluser ettersom investeringsbudsjettene er trimmet. Dette har ført til mer tomgangstid, økt konkurranse og prispress.
«Mens snakk pekte på optimisme for 2026 basert på nåværende anbud, er ordreboken for nybygg bredt anerkjent som en motvind med hovedtyngden av leveransene planlagt til 2027»
Er vel ikke så mange som har tilgang-men står ikke noe veldig spennende men det bekreftes at det er jobb klar:
Allerede jobb
DeepOcean har allerede oppdrag til skipet.
Dessuten er USV «Challenger» en hybrid og kan drives med batteri og diesel.
Ikke mye omsetning i SOFF/SOMA på starten av uken.
Men Prosper skal ut på en liten jobb i morgen. Er vel ikke noe topp rate, men kanskje greit siden det er inkl WROV.
Fixture Date
|
Vessel Name | Charterer | Rate | Workscope |
|---|---|---|---|---|
| 15.09.2025 | NORMAND PROSPER | Harbour N | RNR | Prelay TO Norge (+WROV), D/D 14 |
Tipper den er OK siden det er med ROV men var 2-3 andre ledige med ROV og så den er nok ikke bydd inn altfor høyt.
Prosper 600k/dag, Sigma fått en kort(?) jobb fra torsdag av.
Mid/small cap
ABG venter sterke tredjekvartaltall fra AutoStore , med en ventet ordreinngang på 140 millioner dollar, mot 130 millioner hos konsensus. Meglerhuset ligger også 13 prosent over konsensus på neste års salg.
Meglerhuset anbefaler kjøp av DOF Group . Det er ventet at 40 prosent av markedsverdien vil bli utbetalt til aksjonærene innen utgangen av 2027. Dessuten omtales subsea-segmentet som det sterkeste segmentet innen oljeservice.