Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Snakka i dag med en leder for teknologiutvikling i et større internasjonalt selskap i Ålesundsregionen med forbindelse til Normand Maximus. Han mente skipet er inne til vedlikehold og oppgraderinger, muligens 10-års klassing. Det siste sa jeg hørtes usannsynlig ut, for var ikke NM til klassing relativt nylig? Oppgraderinger og installasjon av nytt utstyr i forkant av en større langtidskontrakt, derimot, høres mer sannsynlig ut.

Jeg antydet så at vintersesong er kanskje et lurt tidspunkt å gjøre slikt på, pga. lavere aktivitet. Jeg ble da kontant avvist på at det er høy aktivitet også nå (men selvsagt større farer for pauser i arbeidet pga. værforhold). Jeg tolket kommentaren som at det ikke er sesongen, men andre strategiske forhold som gjør at man tar inn NM til vedlikehold/oppgradering/utstyrsinstallasjon.

Konklusjon. Det lukter av pynting av brud i forkant av større gullkantet kontrakt :slight_smile:

7 Likes

Var inne på klassifisering høsten i fjor, så her tror jeg du fort kan treffe spikeren på hodet med den hypotesen!

Hva er neste motstand på?

Vi er der nå. Etterpå 34 (ish) husker ikke helt, før betydelig motstand på 36.

Nå synker kursen i takt med brent. Nesten uten unntak at oljeprisen synker før usa åpner. Kanskje den stiger igjen etter på - hvem vet.

1 Like

Makes sense- den er 16 modell så hadde 5års klasing ifjor, men har jo jobbet nonmstop så litt vedlikehold, modifiskasjoner følr lengre jobber er ikke uaktuelt og det er vel ikke så langt fra der den er nå til Vard hvor den ble bygd… faktisk er vel ene Vard avdeliungen like ved der skipet er nå…

1 Like

Interactive Brokers er fortsett ikke fornøyd med antall aksjer. 10% neste?
Her er fra mandagens handel:

1. INTERACTIVE BROKERS LLC +192 674 +4,79% 4 216 626 5,4543%
3 Likes

Skal vi se-hva venter jeg på nå monm tro…

Frontier er tilabke i Norge etter jobbing på Nord Stream, ingenting meldt er ledig nå såvidt jeg vet
MAximus er ledig-ligger strategisk til rett ved verftet som bygget den…skal vi tippe det er noe som gjøres når de først har dødtid, enten klargjøring, oppgradering eller bare vedlikehold?
Installer- er uten kontrakt men ikke ledig på SOff sine sider og ligger til verft…skal vi tippe klargjøring til ny jobb?
Prosper- ligge ri dokk i bremerhaven etter 5mnd i GoM for SUbsea7 mfl, er ikke satt med ledig dato…håper denne skal på ny prosjektjobb
Australis- snart ledig i Asia
Jarl- snart ledig i Asia
Ranger- snart ledig i Australia
Fortress - den skal jo høyst sannsynlig til Sør Afrika-usikker på om det vil bety ny melding da det jo er meldt

med fare for feil, ble fort og gale nå med morgenkaffen

6 Likes

Takk for god innsats med oppdatering og oversikt

1 Like

Supert oppsumert!
Ja, har vært lite kontrakstmeldinger i det siste. Siste var vel 1. november.

Det blir mye døtid om det ikke kommer noe arbeid snart.

Vi skal være glad for at Interactive Brokers har kjøpt og fortsatt kjøper mye. De har, etter mine begreper, alene holdt denne kursen fra å kollapse.

Vi får følge med gjedda i sivet:
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 471 670 0,61% 23.11.2022
Heldigvis ikke skjedd noe økning der i det siste.

2 Likes

Har vært utrolig stille lenge nå.

Historisk litt som før fellesferien har også Solstad for vane å melde endel kontrakter på tampen av året.
I 2021 kom de med 6 kontraktsmeldinger siste 3 ukene av året.
Kan håpe det gjentar seg.

3 Likes

Men, den over var av det positive slaget.
Jeg har lenge stusset over at man ikke får NM inn på en lengre fast avtale, hva skyldes dette?
Siden desember 2020 har LPS snakket om at de lange og lukrative kontraktene ligger litt frem i tid, dette har hele tiden blitt skjøvet ut i tid.
Dersom man tar for gitt at NM nå i første omgang skal ligge til kai i Ålesund ut mars så vil jeg formode at det må ligge en heftig kontrakt å vente deretter, det er eneste måten å forsvare dette på.
Vet ikke hva leien er pr dag, men NM liggende i inntil 4mnd er ikke billig uansett.
Er veldig usikker på dette, men har konkludert med at dette gjøres ene og alene fordi den skal på 1-3 års kontrakt etterpå som er betydelig betalt.
Dersom ikke framstår det rart å parkere et slikt fartøy.

3 Likes

Jeg tror vi snakker 3-5år kontrakt og at det er derfor…ser ikke bort fra at dødtiden brukes godt til mindre arbeid ombord og

1 Like

helt krystall klart Rodjer

1 Like

Awarded five-year contracts for two PSVs

5 Likes

@Metallian, PSVs Normand Naley and Sea Frost - da mangler vi bare børsmelding på dem du nevnte i dag tidlig. Kanskje vi får en repetisjon på desember 2021 - @Rodjer

3 Likes

SOLID melding dette- 2*5år pluss opsjoner, det er ikke billig vil jeg tro slik markedet utvikler seg

4 Likes

Ser ut som oljeselskapene gjør seg klar etter godkjente PUD.
“sea7 venter avtale til over 750 millioner dollar
Subsea7 venter å få tildelt en “major” kontrakt for arbeid på Noaka-feltet, “large” kontrakt for Skarv-prosjektet og “substantial” kontrakt for Valhall PWP-Fenris-prosjektet.”

Herlig melding.
Med tanke på at det blir trangere å trangere med ledig flåtekapasitet de kommende årene, så får de sikkert gode og “bærekraftige” rater på disse kontraktene.
Teller vel også positivt for ratene at begge er/skal levere tjenester med “battery-hybrid systems”.

3 Likes

Sale of vessel

1 Like

Solstad Offshore will recognize a gain on the sale of approximately MNOK 420 to
be reflected in the Q1 2023 accounts.

Greit det? @Metallian

2 Likes