Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

MEGET interessant- utenfor industrien? Må nesten væøre til offentlig bruk da, type forsvar-inspeksjon-sikkerhet eller noe? Merkelig greier- men 420mill over bokført verdi slik jeg tolker det lar seg høre, det må da være et grep mot lånene dette?

Solstad selger med gevinst på 420 millioner | Finansavisen
@pdx - Kan du være snill å støtte med om newsfeed fra ulike aviser automatisk ligges inn - funker fint med børsmeldinger.

1 Like

image
Greit trøkk i USA, selv om det er ganske “føkket” at brent med levering feb, mars og mars er høyere priset enn spot. Kanskje alt ligger til rette for at vi henter inn det vi tapte i dag. Det var aggressiv salg på slutten av dagen - noen som absolutt ville ut - .

Mulig det blir volatilt

4 Likes

Da gjenstår det bare å se hvor lenge det tar for den som nå selger å bli tom.

Mye tradere som kjører den opp og ned tror jeg

1 Like

Har nest trua på en aktør jeg. Heldigvis ubetydelig aktør - om jeg tar rett da vel og merke…

Jarl-og Sapphire fjernet fra spotsiden til Solstad… Jarl vet vi hvorfor, men Sapphire…

3 Likes

God observasjon!

Mye som går SOFF sin vei nå. Relief rally i USA nå. Mindre fare for kraftige rentehopp framover svekker dollaren, som er nede i 9,77 kr i skrivende stund. Den kan falle enda mer innen 31.12, og vi får vel 1,5 mrd i redusert gjeld i norske kroner.

I tillegg var gårsdagens salg en kjempemelding. I følge Pareto var bokført verdi rundt 400 MNOK, som innebærer at båten ble solgt for rundt 800 MNOK. Altså en dobling (!) av bokført verdi.

Jeg tror dette “tvinger” SOFF til å foreta kraftigere oppskrivninger ved Q4, som kan gi en solid regnskapsmessig effekt.

Snakker vi EBITDA på over 1 milliard, samt pluss på bunnlinja nå?

6 Likes

GrdvenGral på XI😄

Mye som går SOFF sin vei fortsettelse: Olje er over 80USD, OPEC rapporterte nettopp 744Kb/d under target (med meldinger som kan antydes om at flere kutt er i vente). For den som interessert så har det skjedd noe med oljeprisene også spot vs futter.

image

2 Likes

Regnskapskyndige: Om all EBITDA gikk til å betale gjeld, er 20 mrd gjeld nedbetalt på relativt kort tid:

  • årlig EBITDA 3 mrd: 6,67 år
  • årlig EBITDA 4 mrd: 5 år
  • årlig EBITDA 5 mrd: 4 år
    Men så er det vel ikke fullt så enkelt, for rentene spiller inn. Og hva annet?

Likefullt, dette er da vel ganske ok giring sett i fra kreditors ståsted?

Det jeg prøver å si er at å fornye lånene i 2024 må da gå helt greit?

2 Likes

Når er overtakelsen for Jarl? Hadde ikke den jobb ut -23, eller var det opsjonen det kanskje?

Blir inntektsført i Q1 2023

“Delivery of the vessel to the new owner is estimated to take place during Q1 2023”

1 Like

Jarl er straks ledig

Anbefales - SOFF nevnes.

3 Likes

Ser ut som børsen tar en liten pustepause pga oppgangen og inflasjonstallene fra USA i går. Eller kanskje heller investorer tar en fot i bakken i påvente av FEDs Powell i kveld.

For dem som følger med i aksjonærlisten har man kanskje allerede lagt merke til at en Bank to dager på rad har solgt SOFF aksjer - derfor meget mulig dem skal ut og har lagt et lite salgstrykk på SOFF i det siste. På den positive siden har dem ikke allverdens beholdning og om dem vil helt ut er dem kanskje det i løpet av dagen - hvem vet.


Oljen er stigende og da kan hovedindeksen følge straks etter og gi et godt sentiment. Kanskje dette blir en fin SOFF dag?! Hadde vært greit å komme seg på 30tallet i alle fall.

3 Likes

Nyhetene kommer som perler på en snor (med referanse til posten til @locksley ovenfor). Mange er nok skuffet over bortfallet av 26. konsesjonsrunde på Norsk sokkel, men det skal fortsatt investeres på norsk sokkel, av en eller annen grunn…

Petroleumsinvesteringer på norsk sokkel ventes øke i 2023 | Finansavisen

2 Likes

Link

Dette er «Aksjesladder»-podcastens nyttårsraketter | Finansavisen

2 Likes

Blir det ikke snart kapitulasjon på selger siden👀