Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

I Nordsjøen nå-omtrent ingenting. Av 5 AHTSEr i spotten er det mye som tyder på at Sigma/Sirius blir opptatt i varmere farvann en stund (Sigma ligger på Las Palmas, Sirius er på vei dit)

Da er det Drott, Prosper og Sapphire igjen av HATSene.

På PSV er det osgå nesten tomt- leader er på norsk side, ledig idag etter å ha kommet “hjem” fra Australia, på UK side har vi Serenade og Skipper.

Sigma er vel opptatt til 20.04, jfr Braemar

1 Like

Stemmer, Solstad/Westshore har ikke noe.

Jeg får endel spm i div fora og på PM om hva jeg tror om refinansiering/salg/gjeldsforfall etc. Jeg er ikke noen ekspert på dette i det hele tatt men har da fulgt med på Soff gjennom 2020-prosessen samt de andre offshoreselskapene så jeg har jo gjort meg opp noen tanker:

Jeg har nevnt tidligere at jeg ikke blir overrasket om det kommer noe med refinansieringen på Q4 allerede- dette fordi:
Dollaren har sunket endel noe som hjelper på tallene
De må muligens skrive opp ganske mye (dersom jeg tar feil her detter argumentet om at dette kommer allerede på Q4 bort)

Dette ble for min del forsterket på mandag med Pareto:
Pareto har satt et kursmål som vil hjelpe hvis de vil benytte en liten emisjon ikke bare salg av noen skip og endring i lånebetingelsene

Hva jeg tror:
Jeg tror dette blir tredelt og at det vil se sånn ut:
Salg av skip (sannsynligvis 2-5 csver med mindre man skulle gå for blokksalg av psver ), endring i lånevilkårene slik at ballongbetalingen Q1-24 forsvinner MULIGENS også en mindre emisjon hvor jeg ser for meg at Solstad/Røkke inngår en avtale slik at de beholder rettighetene de fikk oktober -20 og at de opprettholder sin posisjon/andel. Da skal Aker sitte med 25% + og Solstad med ca 10% etter det jeg har forstått og tror da.

Da skal gjelden være på ca 15mrd (salg av 4 mellomstore csver) og cashbeholdningen vil øke med ca 1mrd gitt 500mill emisjon, 50kr aksjen- ca 15% utvanning.

5 Likes

Dette er gode betraktninger og jeg tenker også at det blir en løsning med flere steg for å komme i mål med en god refinansiering.

1 Like

Er btw ganske bra trykk i AHTS-markedet i spoten nå, og vi ser rater opp mot 500k/dag

3 Likes

IB LLC på gang igjen etter en uke pause?

Ser nesten sånn ut,hadde ikke vært så dumt det rett før Q4.

1 Like

Interessant børsmelding fra Reach idag (Soff eier 5% av Reach)- NB det korte vinduet før de evt må forlenge fra 6mnd til 3 år…hmm


Haugesund, 06 February 2023: Reach Subsea ASA, the trusted data and subsea service provider for ocean-based industries, has been awarded a 6 months plus options contract from a major renewable energy company for delivery of offshore wind related services. In order to be able to serve this contract, Reach increases vessel capacity through a charter contract and a corresponding option arrangement with Olympic Subsea for the multifunctional subsea support and construction vessels Olympic Triton.

“The market for subsea services is strong and Reach Subsea has recently taken significant steps in order to secure increased and cost-efficient vessel capacity for the coming years. The Olympic Triton is a modern and versatile vessel which will be an important add-on to our fleet. The structure of the contract implies limited risk and a good upside for Reach and our partners,” said Jostein Alendal, CEO of Reach Subsea.

Olympic Triton is a versatile multipurpose supply vessel (MPSV) with a 150 tons crane and a large accommodation and deck capacity.

The charter has a duration of 6 months plus options, matching the duration of the contract with our renewable energy client. Further, Reach has an option to extend for another 3 plus 2 years within a 4-week period from signing. Olympic Triton will be delivered to Reach Subsea in Q1 2023 in conjunction with start-up of the renewable energy contract. The added capacity comes with a limited risk and significant upside for Reach Subsea, and includes an element of profit sharing.

“I am happy to announce this expansion of capacity, which is needed to serve the increased demand from our clients. As it looks right now, we will this season provide services to our client from at least 7 subsea spreads . All in all, we are well positioned in a market which will be driven not only by high activity in the oil and gas sector, but also increasingly renewable energy – not the least offshore wind,” said Jostein Alendal.

6 Likes

Fra facebooksiden til Saga Subsea, over bilder sv sigma og Sirius:

  • Saga Subsea receiving a serie of vessels to Las Palmas, Gran Canaria this week to assist with technical support, base support, agency service and more :heart_eyes:

#SagaSubsea #maritime #maritimeservices #offshore #offshoreservices #LasPalmas #GranCanaria

  • ———

  • mye som tyder på økt tilstedeværelse i Vest Afrika ja

3 Likes

Fin volum økning nå…

1 Like

Normand Leader forlatt Husøybasen nettopp, på vei mot Bergen og da tenker jeg den er i jobb før vi ser helg her

1 Like

Er vel 3. gangen vi prøver å bryte gjennom 47 siste uken nå?
Alle gode ting = 3 :crossed_fingers:

Men det må jo volum til da…

1 Like

Tenker selv vi underveis i andre forsøkt. Reduserte derfor SOFF eksponeringen til en god pris i dag. Oljen er i godt driv og laster opp derfor opp i EP med kvartalsrapport rett rundt hjørne.
Min innstilling til SOFF er uendret og solgte utelukkende fordi jeg tror fortjenesten i EP neste to ukene potensielt er bedre enn i SOFF.

Pareto skrev i sin analyse at det går rykter om at Tidewater snuser på et bud på PSVene til SOFF. Men hvorfor ikke hele selskapet? Før kjøpet av Swire Pacific Offshore våren 2022 hadde TDW kun 5 AHTS (les mer her om kjøpet: Consolidation is King – Tidewater and Swire Pacific Offshore). De ekspanderte altså inn i AHTS-markedet, og er nå verdens største OSV-selskap om en kun ser på PSV+AHTS:
image

Såvidt jeg kan skjønne, har de altså ikke CSVer. Det er her mye av oppsiden ligger framover for SOFF. Hvorfor skulle ikke TDW være interessert i det? Selskapet har meget sterk balanse (Tidewater Inc. (TDW) Balance Sheet - Yahoo Finance), med kun 1,7 mrd i gjeld (500 mill netto) per Q3 2022. Selskapet er i dag priset til 23 mrd kroner. Et bud på 4 mrd kroner for SOFF (tilsvarer ca. 51 kr i aksjekurs) tilsvarer bare ca. 17% av TDWs børsverdi. Her er mange varianter TDW kunne brukt for gjennomføringen: Emisjon, banklån, oppgjør i aksjer, kombinasjoner av disse, etc.).

Det virker åpenbart at gjelda til SOFF på 20 mrd (raskt synkende) vil være håndterbar for TDW, som per i dag er nesten gjeldfritt. Konkurransen globalt reduseres betydelig, som vil gi TDW bedre marginer.

Presentasjon av Tidewater på Pareto-konferansen: https://s25.q4cdn.com/923634175/files/doc_presentations/2022/TDW-IR-Deck-Pareto.pdf

Og her kan man vel føye til at SOFF har betydelige beløp for “fremførbart underskudd”, som kan komme TDW til gode.

2 Likes

Hva er EP? Spør for en venn :slight_smile:

Exploration and Production. Equinor, Aker BP, etc.

Ser ut som Ep og service får oppmerksomheten i dag. Equinor har omsatt for en halv miliard allerede…

Ser SOFF reagerer bitte litt ned - ikke uventet grunnet at kursen står å stanger mot motstand øverst i trend. Uansett greit volumt…

Dette går rette veien… Ikke sånn kjempe motstand i ordreboken. Kommer vi oss gjennom - det blir spennende å se. I dag er i alle fall en god dag for å oppnå dette på…

2 Likes

Ser bra ut, og nå kom det litt volum på banen.
Spennende så se hvor den går videre nå.