Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Tja… Det var kanskje litt mye, men selv med snittpris på kun 100 mill utgjør det 4 milliarder tilsvarende hele mcap på soff. Selv et slikt bud (som bør takkes nei til?) vil jo være sterkt kursdrivende.

Nå kan du ikkje bare sjå på marketcap i denne situasjonen, men ja verdiane i SOFF er nok over det markedet priser det til. Eg tipper at salg av PSV 1 for 1 i ein ideell verden der det var evig etterspørsel etter kjøp ville gitt mellom 5-6 mrd,

1 Like

supply båter bygget i 2003… er ikke noe å satse på.
videre så er det enkle ship . fremtiden ligger ikke i det å eie skrap. her må det til nybygg etter de krav som settes om 2-5 år. videre mer belåning og man må inn med en emisjon slik at man være i stand til å låne. regner med at det kommer når utsiktene ser greie ut. da må vi være klar med cash slik at vi kan være med videre, :money_mouth_face:

1 Like

Jeg lurer på om gjeldstyngede selskap tenker i så lange baner. Selv utvinning og produksjonsselskapene har demonstrert tilbakeholdenhet som følge av den usikre tiden petroleumsnæringen går inn i.

De fleste av oss forstår at olje og gass også kreves i tiden som kommer. Med klimakvoter, utslippsskatt, tilleggsskatt og redselen for «Hva-blir-den-nesteskatt» så vil jeg bli svært forbauset av langsiktige strategier for fremtiden innenfor det meste av oppstrøms. Cash is king. Selv Equinor er opptatt av utbytte. Etter nesten ti års konkursfare skal aksjonærene få tilbake for tapene - tror jeg står i sentrum. Jeg er ikke blant dem som tror at LPS vil penetrere aksjonærene med en emisjon eller ytterligere rekonstruksjon som tømmer oss fullstendig for verdier.

Stort hjelper det heller ikke med Atomkraft diskusjonen som for noen, forhåpentligvis, viser hvor frakoblet politiske oppfatninger er fra fakta - særlig tatt i betraktning den overveldende positiviteten knyttet til vindkraft.

Litt på siden, men likevel relevant.

2 Likes

Ingen vet hvilke krav som kommer, det er en sv grunnene til at det ikke bygges nytt nå

3 Likes

De som skal være med i dette gamet må investere. Verdiene må skrives opp slik at de representerer de verdier som pr . Dags dato er gjeldene for slike båter. Videre så vil en emisjon ikke være slik at den forringer verdiene til aksjonærene. Derimot vil en emisjon forsterke verdiene og gjøre det trygt å være med videre. Selvfølgelig så jobber solstad med flere prosjekter og har helt sikkert ulike bygge speker ute og går. Jeg forventer ikke noe annet fra et oppegående firma som skal være med videre. Ja vi vil de neste årene som kommer se en styrking av dette markedet. For tiden så er jo dof ute å kjøre. Kjell inge og helge møgster er jo gamle i gamet og har skapt verdier sammen før. Begge er kapital sterke og kan ta tak i dof. Det at bankene skal sitte igjen alene ned dof blir ikke aktuelt. En oppløsning av dof og utsalg blir ikke aktuelt. Spennende å se hvordan div aktører vil posisjonere seg her. Oh jeg glemte john fredriksen som samarbeider med østensjø. Kanskje kommer han mer inn i dette spillet. Offshore markedet vil være meget spennende og de som tror at man ungår emisjoner tar nok feil. Men at en tror at en emisjon er noe negativt da tar man feil. Her må det tilføres kapital. Og her må man investere for å fremdeles være på topp. Dette er min personlige mening og tanker🤠

3 Likes

Kikket kjappt på psvene til Soff:

CArrier er 2010 modell, Serenade 2009, Skipper 2005 (kan den ryke snart mon tro når den er av lang kontrakt nå?), Searcher 2008, Seeker 2008, Symphony 2003 (denne ryker vel fort og når den er av kontrakt…fast kontrakt til des.22 med opsjon til nov-23…)

Soff har gjort en voldsom jobb med psvene sine igrunn, er ikke lenge siden de hadde snittbyggeår på 2009 på den flåten- har ikke regnet nå men de aller aller fleste båtene nå er bygget 2012-2014.

6 Likes

Leader får sin første jobb i Nordsjøen etter returen fra Australia, forventer fin rate på den

3 Likes

Kursen korrigerte etter egentlig relativt kraftig oppgang siste uke, mnd. Saved by the bell og rekyl. Det er små marginer her merker jeg meg.

1 Like

Fin rate

10/02/23 [NORMAND LEADER](javascript:void(0):wink: OKEA Supply duties, D/D 14 12/02/23 NOK 200000

2 Likes

Var lite ledig så hadde håpet på litt mer men det er den beste raten på mange uker

Blir vel straks noe jobb på Drott også vil jeg tro:

10/02/23 Equinor Energy AS Hookup COSL Promoter, D/D 14 11/02/23 - 12/02/23
09/02/23 Shell UK R/M Valaris 122, D/D 14 12/02/23
2 Likes

Shell jobben gikk til Magne Viking

Ajaj! Etter lengre tids pause, økte Interactive Brokers med hele 442k på onsdag! Det smaker fugl.

# Aksjonær Endring i % Aksjer Eierandel Utvikling
1. INTERACTIVE BROKERS LLC +442 999 +6,93% 6 835 941 8,8424%
5 Likes

Heftig. Fra 46-49 kr den dagen. Da er det bekrefter at dem kjøper over 40;)

Ohhh det er meget pent ja!

INteressant fra Sundberg igjen- jeg håper jo at vi får dette avklart allerede på Q4 nå jeg…

Han slår inn åpne dører. Aksjen har steget fordi en rekke faktorer ifbm refin har bedret seg. Det er heller ikke historiske tall, men prognosene for de neste årene som er avgjørende for en kreditor. Som Pareto skriver: best case blir faktisk lånene ganske enkelt rullert, til nåværende og/eller nye kreditorer.

3 Likes

Lar meg stadig overraske over medienes makt. En enkelt journalist som skal dekke alle aksjene på Oslo Børs skriver noe GPP, og aksjen ligger an til å åpne 5% ned. Kjøpsanledning for de med frie midler!

1 Like

tidew

'HAr ikke tilgang men poenget er klart