Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Hele artikkelen:

Nå er det stor fallhøyde i Solstad Offshore
Offshorerederiet har steget til rekordnivåer tross en stor og uløst gjeldsutfordring.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:
Publisert:
I dag 06:00
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

I takt med en kraftig forbedring i markedet for offshoreskip, har Solstad Offshore-aksjen steget i rakettfart. Fra å ha ligget ned mot og rundt fem kroner i store deler av 2021, har aksjen steget i rykk og napp før den steg over 50 kroner torsdag.

Regnskapet for fjerde kvartal, som etter planen legges frem 23. februar, blir sikkert veldig bra. Det sørger blant annet en stor gevinst etter et skipssalg i desember for.

Utfordringen for Solstad Offshore og dets aksjonærer er at selskapet har over 20 milliarder i gjeld hvor alt forfaller frem mot og ved slutten av første kvartal neste år. Dagens inntjening er ikke i nærheten av å klare det. Kontantstrømmen fra driften var i tredje kvartal lavere enn utgiftene til betjening av gjeld.

Meglerselskapet Pareto skrev treffende i en oppdatering i begynnelsen av februar at gjeldsforfallene ikke vil være en liten oppgave, ifølge Infront TDN Direkt. «Vi erkjenner at et stort spekter av utfall fortsatt er mulig, inkludert en stor gjeldskonvertering, men den store oppsiden oppveier for risikoen etter vårt syn. Vi understreker at dette er for de modige investorene», konkluderer Pareto.

Les på E24+
Analyseselskap anslår kraftig hopp i offshoreverdier
Pareto har helt rett. Man kan ikke regne med at gjeldsforfallene løses uten sverdslag. Og det er temmelig sannsynlig at en større emisjon kan bli en del av løsningen. Her ligger det åpenbart en risiko for at dagens småaksjonærer kan bli utvannet.

I fjor vår ble det kjent at Christen Sveaas-selskapet Kistefos kjøpte en stor eierandel i Kristian Siems Siem Offshore. Kistefos har også vel fem prosent i Solstad Offshore og kontrollerer konkurrenten Viking Supply.

Noen har sikkert sett på mulighetene for at Sveaas sine aksjekjøp kan utløse sammenslåinger, kombinert med refinansiering.

logo
teaser-asset
Har asiatisk meny uten klassiske råvarer som scampi og tunfisk

ANNONSØRINNHOLD |
Grepene har gitt flere bestillinger:

Problemet er kanskje at Solstad Offshores ultimate hovedeier Kjell Inge Røkke nok har herrene Kristian Siem og Christen Sveaas høyt oppe på sin «misliker»-liste, etter tidligere slag rundt Orkla, Storebrand og Kværner. Og det er nok gjensidig.

Det mest spennende er uansett hva ledelsen i Solstad Offshore sier om refinansieringen når regnskapet for fjerde kvartal legges frem 23. februar. De bør ha noe å melde.

Med refinansieringsspøkelset unna vei, kan det være grunn for videre oppgang for Solstad Offshore-aksjen. Pareto opererer tross alt med et kursmål på 80 kroner. Frem til finansieringen er løst, er imidlertid temaet noe som potensielt kan gi stygge kursfall for aksjen.

Fantastisk. Hr. Sundberg babler som om han befant seg i mai i fjor, da Kistefos gjorde sitt inntog. I mellomtiden har et amerikansk investeringsfond, Herr Investment Group (gjennom konto hos Interactive Brokers) kjøpt seg opp til nesten det dobbelte av hva Kistefos gjorde, og bikker sannsynligvis 10% denne uka. Snittkursen har vi ikke, men de har antakelig kjøpt seg opp for 250-300 millioner kr så langt (7 mill aksjer x 40 kr = 280 mill).

Han oppnådde det han ville.

Halv million aksjer omsatt på 25 min! Her har nok meglervennene til Sundberg fått lastet godt opp. Det gikk visst litt for fort i svingene for en del aktører den siste tida. FOMO for Q4 vil nok slå inn igjen ganske raskt, kanskje allerede i dag. Har tidligere sett aksjer ende i pluss på samme dag etter tilsvarende stunt.

1 Like

Sunberg er dyktig han. Kritiske artikler er viktige bidra, men av og til kan man begynne å lure.

Dette er jo Sundbergs hovedområde, og han skriver alltid om slike caser både før, under og etter disse prosessene. De av oss som leser Sundberg jevnlig vil legge merke til at han IKKE kommer med noe råd om å ta gevinst og komme seg ut- det er han normalt ikke redd for å gjøre dersom han mener det bør gjøres. Dette er til han å være en småbull artikkel, selv om den ikke ser sånn ut på overskriften.

1 Like

Ja dei er kyniske. Men sånn er gamet. Man må nok berre lære seg av erfaring og stole på sine egne vurderinger. Men det tar sin tid. Man har omtrent heile livet lært å høyre på andre. Men fakta er å bli voksen å se seg sjølv i speilet og ta fult ansvar for sine egne valg og der man befinner seg i livet.
Har min post som er long long og kjøpt inn på god inngang og er ikkje bekymra for desse svingningene.
Det kan være dei prøver å presse den ned å fylle cap på 41.2-42.5 men da må dei ta knekken på momentumet. Og med å levere sånne artikkler er eit knep å gjøre det på.
Eg fyller på om den går nedom der. Eg sitter godt i båten og aksepterer bølgene på veien med dei eg er long med. Dei rører eg ikkje. Det var og er strategien eg valgte i 2020. Eg skal sitte long i denne. Men på veien så har eg trada for å ta ut gevinster. Var kjedelig å selge ein post på 38.5 når den er her oppe. Men sånn er gamet. Det er noe å lære seg åssen det er med desse svingningene. Ta ansvar for sin egne vurderinger og tenke igjennom diverse senario. Da sitter man meir solid i desse tider uten for masse følelser. Har man ikkje tenkt igjennom og reflektert kva man sjølv føler tenker iforhold til sin egen situasjon. Det er INGEN som kan forutse framtiden. Meeeen man kan tenke seg risk reward kva om det eller det. For å kjenne etter korleis det føles eller kva konsekvensar det har ect…

Lykke til videre alle sammen. :whale:

1 Like

Og DER har Sigma OG Sirius satt kursen mot Laos!

1 Like

Artikler som dagens er endel av den komplette pakken med media og det må man påregne.
Soff aksjonærene har hittil i stor grad nytt godt av tildels positive artikler gjennom flere måneder. Med økende interesse for selskapet og aksjen vil det alltid på et tidspunkt komme artikler som dagens, spesielt etter slik kursoppgang.
Husker veldig godt at det samme skjedde i Nel i sin tid.
Dette er endel av gamet.

Mener man at aksjen er verdt mer så bør man betrakte dette som en liten dump i veien.

1 Like

Serenade 1 års kontrakt + 3*1 år opsjon for CNR, jfr Westshore

4 Likes

Som et minimum må man forvente at en finansjournalist evner å følge med på aksjonærlistene. At et utenlandsk fond straks seiler opp som nest største aksjonær etter Røkke, har mer nyhetsverdi enn at Kistefos sitter på halvparten av dette, kjøpt våren 2022. Snakk om yesterday’s news.

1 Like

At det er slik, er imidlertid ingen overraskelse. Når én journalist skal dekke hele markedet, blir “analysene” ditto overflatiske. Kunnskapen som besittes hos enkeltindivider i dette forum overstiger journalistenes flerfoldig. Men det er fint det. Det er det som gir oss anledning til å “slå” markedet.

2 Likes

Såvidt meg bekjent er det ingen finansjournalist som har spurt seg selv om hva et utenlandsk fond driver på med når de kjøper seg så kraftig opp her. Hvor er den gravende journalistikken? Opererer Herr Investment Group på vegne av TDW? Skal de ha inn en styrerepresentant? Etc.

1 Like

Imidlertid helt glimrende for videre oppgang at vi får solid shakeout og volum i dag. Et fint scenario er volum på >2 mill aksjer og at vi ender på HOD. For hva har egentlig endret seg siden fredag, bortsett fra at det kom fram at Herr IG tok et kraftig jafs til, og bikker 10% denne uka? Det lukter krav om styremedlem og et forslag om hva som skal skje videre. En liknende situasjon oppsto i REC, da Hanwa kjøpte seg opp der. Det kan bli maktkamp her, om ikke Røkke samsnakker allerede med Herr.

Jeg forventer et jafs i dag fra IB. Sundberg artikkel er jo en gavepakke for dem som vil ha flere aksjer.

Edit: Bemerkelsesverdig er det med 800K akjer som har byttet hender. Enda litt igjen til halvveis intradag.

Re flair,

Finner ikke kontraktsmeldingen.

Ligger på Westshore:

LATEST FIXTURES
Date Vessel Charterer Scope of Work Comm. Rate
13/02/23 [NORMAND SERENADE](javascript:void(0):wink: CNR International UK Ltd Supply duties, 1 year + 3x1 year 13/02/23 RNR

Edit: Klikk på “TERM” knappen så dukker den opp øverst.

Hm, takk. Selskapet burde vel sendt melding på denne.

1.000.000 i omsetting og LOD i beevegelse :sweat_smile:

1,3 mill omsatt hos meg (DNB).
Edit: Det går i alle fall unna med volumet i dag