Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Se @Bizzy sitt svar. Grovt sett sammenfallende med mitt syn. Vanvittig volum idag som gir en viss tyngde til bevegelsen. Spennende å se aksjonærlister om noen dager.

EDIT: Vi holder forøvrig oss over 40-40,5 som har en viss horisontal betydning i chartet. Brudd under dette tar oss fort ned til området 32 +/-

5 Likes

Make or break på oppløpet her nå tenker jeg - får folk til å tenke seg om.

Synes ikke det er så negativt at småaksjonærer som ikke ser på regnestykket kaster kortene heller. De bidrar til mye volatilitet og jeg personlig er ikke så stor fan av det, foretrekker slow and steady, meeeeeeeen så er ikke markedet rasjonelt heller

1 Like

Btw- np er jo de fleste her nye dom Soff aksjonærer/interesserte men Solstad var hovedsaklig et ahts/csv rederi før sammenslåingene i 2017. Google Solstad- overskudd for mer info🤓

2 Likes

Panikken brer seg.

Litt rart at Soff skal dra med seg omtrent alt

Er vel heller generell nervøsitet for Powell-tale som drar ekstra hardt i SOFF akkurat nå.

Pluss trolig brent droppen som alltid skjer når usa åpner.

Valgte å ta enda litt til i sluttauksjonen. Mulig jeg angrer på det over de neste dagene men synes fortsatt det lukter overreaksjon. Her kan det dog være noe jeg ikke har fått med meg for kursen satte retning sydover fra start og fortsatte mer eller mindre i samme retning gjennom hele dagen. Her må noen ha tatt exit eller satt en short. Blir spennende å se hvor langt ned vi skal nå men jeg synes det lukter test av MA100/MA200 (35/32). Ikke minst bevegelser på lister senere i uka.

1 Like

Er ingen teknisk ekspert, men jeg får og inntrykk av at det er en overreaksjon. For min del ligger risikoen mer i makro og hvor mye lenger ned det kan skyte/eventuelt momentum som oppstår.

Hadde også vært fint hvordan kapitalløsningen blir nå som de først er i gang. Når det er sagt hadde jeg selv økt posisjonen i dag om det var tilgjengelig kapital :smiley:

1 Like

Tar bort giringa i akjen her litt, men et litt tryggere bet mener jeg Solstad er nå.
Syns Lars Peder Solstad gjør det klokt å kvitte seg med en del eldre båter. Mye kostnader på disse båtene. Vet at det har vært litt bemannings problemer som nå fixes litt her. Tror vi skal opp å prøve 42 igjen i morra.

4 Likes

Så må vi ikke glemme at dette gjør det mye lettere for meg å holde styr på flåten. Burde være verdt en krone aksjen bare det :smiley:

4 Likes
  • kortsiktig skuffelse pga noen megler hus mente de burde få mer for båtene.
  • Urolige markeder
  • Emisjonsfrykt og store rabatter ute og går (ref. Archer)

Positivt.

  • Rentdyrket satsing, se feks Borr (bare jackup) mens RIG (bare flytene rigger/skip)
  • Selger unna segmentet som tjener minst, PSV vs aths/CSV.
9 Likes

DNB har en finger med i det meste i denne bransjen

«Tidewater intends to fund the Transaction through a combination of new debt and cash on hand. The Company has received commitments from a group of financial institutions, led by the Company’s existing lender DNB Bank ASA, for a three-year senior secured credit facility of up to $325 million, and expects to raise new debt prior to closing of the Transaction»

DNB er på alle sider av bordet når det gjelder supply

Herr Investment Group (Interactive Brokers) er på topp 10 i TDW. Jeg tipper de har hatt info om kjøpet av PSV. Planer og forarbeid tar noen måneder. Det er påfallende at IB begynte å kjøpe på samme tid senhøst mens SOFF og TDW startet arbeidet med avtalen.

2 Likes

Vi venter fortsatt på skjønne mer av hensikten. De kan jo simpelthen, som meg, mene at SOFF er billig, og dersom de visste om psv avtalen, at den fjerner nedsiden betraktelig. De kan også ha ønske om styreplass, både for å sikre gjennomslag for avtalen, men også for å få være med i etterfølgende refinansiering.

1 Like

Spørsmålet jeg sitter og lurer på er hvor stor rabatt vil de måtte gi i en kommende emisjon.
Eidesvik sin emisjon var liten og jeg vil nok ikke legge den til grunn (15% rabatt)

Spm er om de trenger noen emisjon nå er det ikke?

15mrd igjen i gjeld, 800 mill fra Jarl, kanskje 5-600 på de siste 6 i opplag de skal selge
og de få redusert utgiftene drastisk nå og sitter igjen med den flåten med best potensiale til høy inntjening. De kan ikke være langt unna det de trenger for å få reforhandlet uten noen emi (ihvertfall emi av stor størrelse)

2 Likes