Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Mener å huske det sto 1,5 milliard,men jeg kan ta feil,uansett vært bra å få han vekk.

1 Like

@Metallian @Longshot62 så vidt meg bekjent er det svært lite offentlig kjent informasjon når det gjelder Fredriksen og gjelden han har kjøpt. Det er vel den FA artikkelen fra september 2022.

1 Like

Ja og du har rett- det anslås ca 5mrd totalt hvorav Fredriksen anslås å ha kjøpt ca 1.5 av det

Dette er et godt poeng. Salgsprovenyet kan benyttes til å kvitte seg med gribbekreditorer som Fredriksen, og så få til avtale med mer velvillige banker, som ikke ønsker betaling i aksjer, men betalingsdyktighet på store lån med god rente (høyere enn tidligere).

2 Likes

Vi kan jo håpe det kommer en børsmelding etter stengetid idag så får vi avklart alt når vi først er igang :slight_smile:

1 Like

Det kan ligge ann til flere børsmeldinger ser jeg…

I en perfekt verden kommer de med en melding til etter stengetid hvor de har reforhandlet resten av gjelden (kanskje med en bitteliten emisjon for å sukre pillen) så er alt avklart og vi kan regne på verdier, gjeld og inntjening uten det spøkelset under senga.

Bredden i hva som kan og ikke kan skjer er stor. I situasjoner preget av usikkerhet forholder jeg meg til et KISS prinsippet og handler deretter.

Btw- jeg har hørt Pareto-intervjuet fra september igjen i formiddag, jeg syns jaggu han driver og legger opp til dette der og jeg nå som jeg hører det med dagens ører…

2 Likes

Henger meg litt opp i dette også:

  • It further enables Solstad to increase its presence in the renewable energy segment, and expand its service offering, including ROV services, tooling and project support, in cooperation with strategic partners

Virker som de vil gå DOF mer i næringen fremover…

DOF og Subsea7.

Om man følger med på børsmeldinger og kontrakter er det selskapene med Subsea kapabiliteter som drar dem største…

Hvem er strategic partners - Man skal ikke glemme uttalelsese til CEO AKER om SOFF opp mot renewables …

2 Likes

Ja, men salgsavtalen fra idag avhenger vel av godkjenning fra 3. part først. Så det må kanskje være helt i orden før de kan begynne å reforhandle?

Tror ikke det skal være noe problem her faktisk, ingen grunn til å forvente problemer verken fra kunder eller regulatoriske myndigheter. PSV-flåten til Soff er spredd godt og er sterkest der Tidewater er svakest fra før.

1 Like

Og når LPS sier “renewable energy” sier han egentlig at han tar de jobbene der ratene er best og det er de jobbene hvor olje&gass og renewable slåss om samme skipene og det er i liten grad på psv men i stor grad på csv- og fremover enda mer på ahts.

Nytt rush med ahts tildelinger i spoten, 800k-1mill/dag

4 Likes

Kan du sei noko om det tekniske?

Tror vi må vente til Close…

Det kan være lurt av Solstad å kvitte seg med Fredriksens søppelbåter

2 Likes

Vi trenger et decent drag opp mot sluttauk for å unngå trendbrudd, helst over 42,5.
Utover det bra om vi holder over 40.
Tilsynelatende en kjøpsanledning basert utelukkende på teknisk.

1 Like

Fra E24 artikkelen.
" Med et kursfall ved lunsjtider tirsdag på rundt 13 prosent, blir Solstad Offshore-aksjen hardt straffet for at noen i markedet trodde PSV-båtene, eller søppelbåtene om du vil, var mer verdt enn det Solstad nå får."

2 Likes