Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 3

Jeg tenker det samme. De selger omlag halvparten av flåten og reduserer omsetningen med 1/3 men øker samtidig marginene ganske så fint.

EDIT: BEnyttet anledningen og doblet her nede i området 40-42

Kanskje dette byr på en flaggemelding fra andre siden av atlanteren og 🫣

De som ville ha volum her tidligere har iaf anledningen nå. VI er snart på 45 igjen

3 Likes

Totale skipsverdier pr. 4Q22 Closing balance 31.12.2022 16,814,225

Dette blir bra, og nå er vi nok på god vei mot refinansierte lån…

Kunne godt tenkt meg å hatt mer tilgjengelig kapital for aksjekjøp nå…

5 Likes

Blir litt økning her må bare frigi litt

Jojo var det dømt til å bli.
Småsparer panikk, shortere og tradere om hverandre.

Da økte jeg med 10% på 42,67 så får vi se. Jeg tror at jo flere som regner på dette nå, jo mer opp går det. Her er btw mine tall på dette før Q4-bortsett fra at jeg var for positiv på salgssummen er regneskapet noe jeg fortsatt mener positivt for dette:


Brukte kvelden igår til å kikke litt nærmere på et evt PSv salg og hva det ville bety.

Pareto nevner som nevnt denne muligheten i sin grundige analyse, nå skal jeg ikke dele dette(den er ikke offentlig) men kort sagt sier de at det er rykter om at Tidwater er interessert i psvene til Solstad og at dette er ikke usannsynlig etterderes mening da Tidewater har mye høyere verdsettelse av sine psver. Altså sier de at et salg ville gitt Solstad høyere pris enn de har verdi på de mens de ville gitt Tidewater psver for en lavere pris enn de har på sine egne. Men de sier også at de ikke tror dette er aktuelt fordi de ikke tror Tidewater vil ta opp nødvendig gjeld da de antar Solstad vil ha betalt i cash. (Selsvagt, de vil jo evt betale ned gjeld, ikke sitte som eier i andre selskap-men når det gjelder betalingsform er alt et spm om pris og rabatt imho…)

Ser vi på PSVene til Solstad (de har altså 38 av de) i Q4 er det sånn:
Totale inntekter470 mill av 1636 mill (47.5% av båtene- 28,7% av inntektene)
Selvsagt helt naturlig, båtene er jo mye mindre.

Ser vi på “Total operating expences” side 32 i rapporten:
PSV 390mill av 1149 mill (33.9%)

Altså:
De 38 psvene (47.5% av antallet båter) står for 28,7% av inntektene- men står og for 33.9% av utgiftene!)

Hvis vi for enkelhetsskyld sier at disse 38 psvene ble solgt for 7,8mrd (snitt på 205mill/båt overhode ikke urealistisk) ville dette gitt oss disse tallene for Q4:

Inntekt: 1166 mill (ned fra 1636)
Utgifter (operating): 759 (ned fra 1149)
Long-term debt: 15 mrd (ned fra 22,8mrd)

Slik jeg regner på det da ville overskuddet på drift gått fra 487 millioner til 407 millioner. Mens gjelden gikk fra 22,8mrd til 15,0 mrd

Derosm vi da tar forholdstallet (som sikkert har et ord jeg vet bare ikke hva det er) mellom gjeld og overskudd for det kvartalet alene ser vi at gjelden er betydelig mindre i forhold til inntjeningen uten psver enn den er med.

7 Likes

Fantastisk omsetning idag. En traders drøm

EDIT: Jeg kan ikke tenke meg at shortere / tradere tør å strekke strikken for langt her - og at vi snart vil måtte gå oppover igjen når flere vil se at totalen for SOFF blir vesentlig sunnere etter denne meldingen. 15% ned på derisking og tydeliggjøring henger ikke helt på greip…!

Så kan vi jo se dette opp mot andre. Archer måtte gi 80% rabatt på emisjon. EIOF måtte selge sin kronjuvel (csv) for å betjene gjelden. Havila vil få en kraftig økning i antall aksjer de neste årene. DOF vet vi hva skjer med.

2 Likes

Jepp, indeed

Jeg ble ihvertfall meget beroliget av dette. Det er nå ingen tvil om at refinansiering går i boks, med worst case scenario nå betydelig løftet i mine øyne, mens blue sky (ingen emisjon og forlengelse) fortsatt ligger der som en mulighet.

5 Likes

Solstad viser også hvordan 2022-regnskapet ville vært utenom PSV-flåten:

  • Inntektene på 6,49 milliarder kroner ville ha vært 4,71 milliarder uten denne flåten.
  • Justert brutto driftsresultat (EBITDA) ville ha vært 1,69 milliarder kroner mot 2 milliarder medregnet flåten.
  • Samtidig ville driftsmarginen (EBITDA) ha økt fra 31 til 36 prosent, mens netto rentebærende gjeld ville ha falt fra 21,1 milliarder til 15,4 milliarder kroner.
6 Likes

Dette var jo ett av scenarioene til pareto så hvorfor selger folk over en lav sko?
Dette er positivt etter min mening og jeg er sikker på at når folk får regnet litt på dette og summet seg så vil det snu oppover.

Min teori er at SOFF ble en folkeaksje og dermed er det mange som har blitt aksjonærer uten å vite hva de egentlig har investert i. Kombiner dette med en artikkel hvor det sto at det skulle være tvangssalg og deres mangel på kunnskap om SOFF så får du folk som kaster kortene enkelt :+1:

4 Likes

Riktig. Pareto skissert tre scenarier, fra verst til best:

  1. Stor kriseemisjon med ditto utvanning
  2. Salg av PSV
    Alt. A: forlengelse av lån supplert med liten emisjon på 2 mrd
    Alt. B: forlengelse av lån uten emisjon
  3. Forlengelse av lån uten emisjon

Nå er worst case borte, og etter mitt syn er det ikke gitt at det trengs en mindre emisjon for å sukre pillen, dersom 2023 blir bra, og utsiktene for de neste årene materialiserer seg.

2 Likes

100 mill i omsetning! Før lunsj…

2 Likes

Btw- jeg la inn en liten “hehe” i referatet mitt etter Q4-presentasjonen…(10 avsnitt) … Traff vel nokså bra der ja hehe :smiley:

Vi skal vel ikke se helt bort fra at Fredriksen har noe med dette å gjøre også- ikke umulig Solstad (dvs Røkke/Solstad/DNB) her går for en løsning hvor de faktisk betaler all gjelden Fredriksen har kjøpt opp uten reforhandling for å holde ham ute. Skal de gjøre det må de ha ca -la oss gjette- 1,5 milliarder gett antageligvis- og litt ekstra for å kunne gi de andre kreditorene delvis cash-betaling for å få de med på en løsning med endrete betingelser. Fredriksen får da ca 30-50% fortjeneste på sine ca 1,5mrd lån på 2 år omtrent. Gode penger.

Kjøpte han ikke gjeld for 1,5 milliarder?

Er det ikke betydelig mer, ca 5mrd kjøpt på 50-70% av pålydende? Dette er vel litt uklart og ikke bekreftet noe sted…