Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 4

Den er herlig! Med den bør vi si permanent farvel til 60 tallet.

2 Likes

Veldig bra melding dette. 3+3 år på Cutter som er 2001 modell betyr at den sannsynligvis tipper over 30år før den er ferdig med denne kontrakten (avhengig av opsjon).

Liker spesielt at de får inn verdiøkende tjenester i kontrakten: "OMA will deliver, with support from Omega Subsea AS, two work classROVs (WROVs) with manning, as well as tooling, survey services, and project personnel.

2 Likes

Ja det med tjenester via OS som de eier 36% av gjør at verdien er vanskelig å tippe, vi får vel megleranslag snart på en så viktig kontrakt tipper jeg.

2 Likes
3 Likes

Pareto anslår 15mill USD EBITDA på Cutter/år, da er raten litt over det jeg har tippet- pent.

Tok en liten sjekk i Asia- Australis og Baltic er begge i jobb, kommer ikke meldinger på de men virker som det går greit å holde de i prosjektjobber med base i Taiwan, positivt.

1 Like

Mermaid flyttet seg til yttersiden på Husøybasen, kan være ingenting men det betyr ofte at noe skjer.

Poster denne her og-interessant for SOMA

Kjapp kommentar til Dof tallene for Q2-2026. Det mest interessante imho var AHTS-kommentarene som bør leses også av de i andre aktuelle rederier…
https://osvnyheter.no/kjapp-kommentar-til-q2-2026-dof-group-dofg

1 Like

Dof er jo den aktøren som bør ha best kjennskap til markedet globalt. At de forventer press på high end AHTS, gjør meg beroliget.
Hvor mye av nybyggene som kommer i -27 er i denne kategorien?

Det er ingen nybygg i det som anses som high-end AHTS, ikke i klassen under heller egentlig.

1 Like

SOLSTAD MARITIME: SB1M nedgraderer fra kjøp til nøytral og kutter kursmålet til NOK 30 (32).

Har de begrunnet nedgraderingen spesifikt med Solstad sin ytelse eller generelt markedet?

Har ikke tilgang dessverre

Greit med stål på vannet:

2 Likes

Drott ferdig for Subsea7 og gikk rett på riggflytt, fikk ikke med meg at den var innom land engang. Ikke sett rate men jobben er med ROV så den er nok ok. Utilization fortsetter å være on point!

3 Likes

Prosper nå 29.8 (var 25.8) og Ranger/AUS) nå 02.09 var 28.08

Interessant artikkel med intervju med Opedal. Ser ut som det blir bra trykk i NS fremover:

Her er noen av hovedgrepene Equinor-sjefen trekker frem:

• Etter mer enn 50 års drift går vi fra megaprosjekter til mindre havbunnsutbygginger som vi knytter til eksisterende infrastruktur, sier han:
  • Vi har som mål å iverksette 75 havbunnsutbygginger frem mot 2035.
  • Vi må lete mer: Vi planlegger rundt 250 letebrønner de neste ti årene på norsk sokkel.
  • Vi planlegger å investere rundt 70 milliarder kroner årlig på norsk sokkel frem mot 2030.
2 Likes

Subsea, subsea, rov er det jeg hører når jeg leser det… Dof, Solstad og Reach blant aktørene som er posisjonert godt av de “mindre” så har man Subsea7, AKSO, OceanInstaller mfl selvsagt på større prosjekter

3 Likes

Like det :slight_smile:

2 Likes

2 store CSV er bestilt på verft i Kina- ryktene sier norsk bakmann…
https://osvnyheter.no/osv-nyheter-uke-35-24-august-30-august-2026

1 Like