Kommentar til dagens melding for Valiant-SOMA:
https://osvnyheter.no/osv-nyheter-uke-35-24-august-30-august-2026
Har ikke sett meglerkommentarer på Valiant-kontrakten enda men tipper de siter “forventet men positivt”- det begynner å tynnes i rekken av SOMA/SOFF båter som ikke har kontrakt over 2027 (når de fleste nybyggene kommer) nå…
Har oppdatert flåteoversikten SOFF/SOMA her:
https://osvnyheter.no/flateoversikt-solstad-offshore-og-solstad-maritime-csv-og-ahts
Drott linet opp en jobb for SS7 i september ser jeg, mulig derfor de ikke har lagt den til på spotlisten(enda)
Prosper nå 3.9 (var 29.8= og Ranger 4.9 (var 2.9) på hjemmesiden. Drott ikke listet så den er nok opptatt en stund ser det ut til.
Ikke fulgt sektoren på noen måneder nå, så er litt “off topic”. Finner ikke Westshore sine sider for rater, er det pga SSY sitt oppkjøp? Noen andre som rapporterer rater?
Westshore er ikke aktuell lenger- de som oftest har rater er:
Hagland Market
IG Chartering
Fearnley live
Prosper nå forlenget til 8.9 (var 3.9)
Drott fortsatt ikke lagt til i spotlisten så den er nok opptatt 2-3 uker tenker jeg
Cutter lagt til som ledig 20.9 (den er på et kort prosjekt UK), den har start 3-års jobben i Q4/Q1 så i verste fall blir det noen mnd kaitid på den.
Ser ut å bli ett veldig bra kvartal på AHTS-siden, selv om ratene ikke er helt der vi var i q2
Absolutt og utilization på Solstad sine 3 i spoten har jo vært på 90%+ såvidt jeg kan forstå sålangt.
Bra fart i SOFF i dag, noe jeg ikke har fått med meg? Eller er det bare teknisk det handles på?
Usikker på årsaken til dagens stigning-steg jo OK igår også etter at SB1M senket fra 85 til 80 (men de sa samtidig at dette var pga 20% rabatt på verdien i SOMA, uten den ahdde de vært nærmere 90)
Ah fikk ikke ikke med meg den fra SB1M, da må vi kanskje vente til sammenslåing før vi får ut det fulle potensialet i SOFF, og det kan jo dra ut
Spennende med Moreld:
Dersom de virkelig vil ha et 350t+krans skip i 2029/2030 (Pareto skriver det ryktes) kan det være interessant for Solstad- de har NAvigator og Sentinel, begge med 350t krane og 2 ROV som skal være ledige til da. Ocean Installer har allerede Vision på lang kontrakt og skryter uhemmet av båt og mannskap. Dof sin I-klasse er også midt i blinken men mistenker at Dof vil bruke de på egne prosjekter om de kan.
Der der er nydelig lesning 
Og riggtallet i NS skal øke fremover