Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

@studenten86 Finnes det noe info fra Soff evt annen info som kan gi et hint om hvem de planlegger å selge båter til?

1 Like

Fra Sysla, forteller litt om planen fremover. Håper SOFF har “is i magen” og beholder denne flåten. Kan bli en god bidragsyter når det snur:


Skjebnen fortsatt uviss for inntil 35 Solstad Farstad-båter

Rederisjef Lars Peder Solstad sier han vil løfte en fjerdedel av flåten ut i et eget selskap. Hvordan det skal se ut, og om han selv skal være på eiersiden, er fortsatt uvisst

av Gerhard Flaaten
Publisert 11.01.2018 06:48
– Målet er å skille dem ut i et eget selskap og hente kapital i det selskapet. Så skal vi undersøke muligheten for å få det til, sier administrerende direktør Lars Peder Solstad til Sysla.

I forbindelse med fremleggingen av tallene for tredje kvartal i fjor, ble det klart at Solstad Farstad jobber med å redusere flåten.

Rederiet har definert av mellom 25 og 35 av flåten på 145 skip er utenfor selskapets kjerneområde.

Les også: Solstad Farstad sier opp inntil 30 sjøfolk

Dette er mindre og mellomstore skip, ifølge Solstad.

– Det er en del båter i selskapet som vi ikke definerer som kjerne. Det er ikke de båtene vi skal leve av når markedet kommer tilbake. De er ikke så gamle, men litt små. De båtene vurderer vi å spinne av og løfte ut av SolstadFarstad, sa Solstad til Dagens Næringsliv da kvartalsrapporten ble lagt frem.

Flere kandidater
Et eksempel på et slikt skip kan være det på bildet over, Normand Trym, av design UT 755.

Forsyningsskip er bygget i 2006, er 74 meter langt og har dekksplass på knappe 700 kvadratmeter.

Skipet ligger for tiden i opplag (se oversikt over alle norskkontrollerte offshore-skip i opplag her).

Annonseinnhold

Klar med smarte hybride fremdriftsløsninger
Opplagsregisteret er oppdatert! Vet du noe vi ikke vet? Tips oss her!

Solstad Farstad har 12 skip bare av dette designet, de fleste fra Deep Sea Supply, som ble fusjonert inn i sommer.

– Det er ikke de båtene med mest gjeld, selv om det er en god del knyttet til de også. Men vi er først og fremst opptatt av hvordan selskapet skal se ut når markedet tar seg opp igjen, sa Solstad om hvilke båter de ville skille ut til E24 i november.

– For tidlig å spekulere
Prosessen pågår ennå, men ingen ting er bestemt, sier Solstad nå.

Skipene som er solgt den siste tiden er ikke blant de skipene som planlegges skilt ut, opplyser han, og hovedambisjonen er heller ikke å selge dem.

Mer informasjon kommer ved neste kvartalsrapportering.

– Så vil det vise seg hvor mye vi blir med, om vi blir med, og om vi skal drive dem eller ikke. Det er altfor tidlig å spekulere i det.

4 Likes

Alt vi vet er i @hengleif sin post fra Sysla. Takk! =)
Salgsspekulasjoner har vi fra det som kom på Q3 i november. Vet ærlig talt ikke hva slags planer som kan være underliggende her, men joint venture datterselskap er kanskje en mulighet?

– hovedambisjonen er ikke å selge dem.
Mer informasjon kommer ved neste kvartalsrapportering.
– Så vil det vise seg hvor mye vi blir med, om vi blir med, og om vi skal drive dem eller ikke. Det er altfor tidlig å spekulere i det.

Sendt mail med ønske om at kvartalspresentasjonen kommer på nett-tv eller en audio-webcast.

3 Likes

Skulle gjerne fulgt kvartalsrapport fremleggingen ja, si ifra om henvendelsen bærer frukter.
Takk til alle som
bidrar med god info. God helg

2 Likes

Bak betalingsmur, men regner med fra ingressen å regne at det antydes at overkapasiteten i markedet ikke er så stor som tidligere prognoser har vist. Særlig om man tar høyde for at det er store investeringer som må gjøres hvor mange allerede har likviditetsproblemer.(?)

2 Likes
3 Likes
3 Likes

Lenken er på e24.no gratis. Men når jeg kopierer URL får jeg bare dette opp.

3 Likes

Fremtidig jobbutsikter =)

3 Likes
1 Like

@Ramsess Du kan jo gløtte over denne tråden. Er mye bransjeinformasjon her selv om du skulle favorisere andre selskap. Og det er ikke så mange Offshore entusiaster her på forumet, så bare hyggelig om vi kan krangle litt oss i mellom :sunglasses:
Har ikke gjort vurdering av DOF selv på lenge som du liker.
Det må påpekes at selv om vi her kanskje mest ser på nasjonale konkurrenter, operer de alle i farvann med internasjonal konkurranse. Følger Tidewater og Hornbeck, samt prøver å gi et blikk mot Bourbon i blant.
Ellers har SOFF noe vindrelatert på gang som @intravenost og selskapet selv på presentasjoner(har ikke deltatt enda selv) gir fokus. Ærlig talt ikke helt inneforstått med hva som skjer der enda selv.:sweat_smile:
@TopMonkey er i bransjen og har glemt betraktelig mer om båter enn jeg kan mistenker jeg.

2 Likes

Hei, jeg må si at jeg ikke har fulgt dette markedet siden jeg solgte Subc i fjor sommer.
Dof nå var som en følge av rapporten til Clarksons, og den økte aktiviteten under ett hele.
Dof er vel også en av de som har fått mest bank.

1 Like

Det er en bransje som ser ut til å ha bunnet ut, dog ratene er forventet lave for både januar og februar. Tradisjonelt er det vel slik pga værforhold antar jeg.
For mulighet til kortsiktig dobling avhenger det at risiko anser som redusert av større aktører tror jeg. De baserer seg ofte på analyser til oljebransjen generelt som ofte er 6 måneder gammel. Påstand jeg har fra Pareto-poddens julespesial.
Tror det er mange gode investeringer i dette markedet, risiko er olje spesielt. Og det er mange tungt belånede selskaper, noe som skaper stor potensiell oppside ved bedring i markedet. Olja har allerede vært på bedring en god stund, men den har ikke tillit enda aner jeg. Den begynner å få tillit i økende grad dog. God innkjøpstid. Men tror utgang burde siktes mot H2 2019 tidligst for å begynne å se reprising av bransjen.

Siden du nevner dette med vind. Det er jo ikke akkurat et offshore-forum dette, men som jeg tror Pdx skrev et sted så er jo snart alle bransjer tech. Min tanke er at de utbomba supplyrederiene må omstille seg på sikt. Ikke bare som de gjør nå, med oppkjøp, og div. som jo ser ut til å fungere bra med de premissene som ligger nå, men en grunnleggende teknologisk omstilling.
Uten at jeg har noen spesiell insikt i hva slags fokus de har på det i dag så blir jeg ikke ovverrasket om det skjer med penger fra den oppturen som nå er i vente for olje de neste par årene. Jeg tenker service til vind og offshoreoppdrett, kanskje service til dyrking av plantearter + datainnsamling. Til og med frakt –og rensing av sjøvann hvis man skal spekulere litt :slight_smile: Du vil også få blockchainutvikling i stor stil. (Mærsk og IBM er allerede i gang med dette for shipping). Robotiserng av skip?

1 Like

Tenker de ‘lave’ kostnadene drill-selskapene operer med for å gå i + i dag, kalkuleres med et ratenivå til supply som ikke er bærekraftig. Så at det er et behov for nytenking mistenker jeg osgå. At oljeprisen stiger nå, er ikke det samme som at olje-leting og drilling har begynt å operere slik de gjorde før. Satsingen i dag er på områder med lavere kostnader, og gjenoppstarting av dyrere områder som måtte avbrytes pga fallet i oljeprisen i første omgang. Med andre ord mer kortsiktige satsinger til oljeprisen, og således ikke like mye langsiktig til å gangne supply enda.

Tror Fredriksen og DESSC hadde ide-prosjekt til omstilling av båter til båter som kan anvendes av laksenæringen. Mener å huske HO hadde poster om slikt sommeren 2016, klarer ikke gjøre det dypdykket nå. ^^
Men det er kansje samme som du nevner i forhold til frakt/rensing/dyrking/service til offshoreoppdrett. Økonomiske projeksjoner viste det som bærekraftig den gang da om jeg husker riktig.

1 Like

Den som lever får se. I mellomtiden er det gøy å være med på Dof oppgang i alle fall ;:wink:

2 Likes

Er ikke der selv før jeg gjør en større hjemmelekse om de. ^^ Men gratulerer til de som nyter oppgangen. SOFF er eneste jeg holder på i denne bransjen så langt. =)

1 Like

RAtene er jo lave i jan og februar fordi det er dårlig vær som betyr at man ikke kan utføre arbeid offshore som igjen gir lite behov for ekstra båter.

3 Likes

Det er nok en gang slik ja. Og det forutsees i næringa med at båter taes i opplag for vinteren. Var det 6 eller 8 SOFF tok ut kun for overvintring?

Men utilization er ikke så gal om dagen:
bilde
Fra Westshore

1 Like

Soff er spennende! Kommer det gode nyheter der nå kommer den til å gå mye tror jeg.