Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Så lenge vi har en gulltråd, må vi vel ha en sølv også?

Informasjonen her er hentet fra diverse kilder; noen sikrere enn andre, så jeg kan derfor ikke garantere for at alt er 100% er korrekt - dessverre.
Jeg har uansett forsøkt å samle litt relevant informasjon om sølv som investering, så får det være opp til hver enkelt hvor mye de legger i det og hva de gjør med det.
Jeg regner uansett med at folk flest (især flinke tekinvestorer :slight_smile: ) setter seg grundig inn i egne investeringer på egenhånd.

Sølv og litt historie:

Over 90% av alt utvunnet sølv de siste 5000 år er brukt opp i industrien, og verdens sølvbeholdning er i dag den laveste på 200 år. Samtidig er behovet for sølv større enn noensinne.

Hvert år trengs det 100-300 millioner unser mer enn det som utvinnes og resirkuleres tilsammen. I hovedsak er det film/foto, elektronikkbransjen, gullsmeder, sølvmynter, sølvbarrer, kommunikasjon, medisinsk utstyr, våpen og solcellepaneler som står for det største forbruket av sølv.
Denne industrien krever i snitt ca 850 millioner til 1 milliard unser årlig, mens tilgangen er på ca 700-900 millioner. Verden bruker altså mer sølv enn det som produseres, en utvikling som pågår for tjuende året på rad.
70-80% av sølvet som blir tilført markedet utvinnes i dag som et biprodukt av kobber-, zink-, bly- og gullgruvedrift fordi fortjenesten på rene sølvgruver er minimal. Dette gir et klart signal om at noe må gjøres. Enten må etterspørselen ned, eller så må tilførselen opp. Det første er utenkelig, sølv er blitt en forbruksvare. Skal tilførselen opp, må det selvsagt utvinnes mer. Og skal det utvinnes mer, så må sølvprisen opp for og i det hele tatt gjøre ren utvinning av sølv attraktivt for gruveselskapene.

Som vist under, var 2014 det første året utvinning av sølv så vidt gikk i netto pluss mot etterspørsel.

Data fra U.S Mint bekrefter en stadig større etterspørsel på sølv. Salget av Silver Eagles fordoblet seg fra et gjennomsnitt på 4.5 millioner unser i 90-årene, til over 9 millioner oz. i 1999. Økningen den gang var ikke bare et midlertidig blaff; gjennomsnittlig salg de siste 9 årene før 2008 har ligget på rundt 9.5 millioner oz., mot hele 19.583.500 oz. solgte enheter i 2008
(42.675.000 oz i 2013) (ref http://www.goldpreis.de/American%20Eagle%20Silber_-_Silbermünze)

I 1942 hadde den amerikanske regjeringen over 3 milliarder unser sølv. Hva folk flest ikke vet er at regjeringen nå har gått tom for sølv.
Selv det nasjonale forsvarets beredskapslager er borte. Ifølge United States Geological Survey (USGS) er det mindre sølv igjen under bakken enn noe annet metall. Dette gjør sølv den mest sjeldne av alle edle metaller, 10 ganger mer enn gull (ref http://www.luvgold.com/history-of-silver)

Sølv-gull ratio:

Sølv er i dag underpriset mot gull med en 1:76 ratio i forhold til 1:15 som har vært normen historisk sett (et par tusen år), noe som betyr at du nå må selge 76 oz sølv for å kunne kjøpe 1 oz gull. (mot 15 oz sølv som norm historisk)

Ref:
https://www.sprottmoney.com/blog/what-is-the-gold-to-silver-ratio-telling-us-about-silver-nathan-mcdonald.html
http://goldprice.org/gold-silver-ratio.html

Fakta om sølv:

  • Sølv reflekterer mest lys av alle materialer vi kjenner (derav speil, teleskoper, mikroskoper og solceller)
    Polert sølv reflekterer 95% av det synlige lysspekteret.

  • Sølv leder elektrisitet best av alle materialer vi kjenner og brukes som standard for hvordan andre materialer måles.
    På en skala fra 0 til 100, rangerer sølv 100 i form av elektrisk ledningsevne. Kobber rangerer 97 og gull rangerer 76.

  • Bare gull er mer formbart enn sølv. En unse sølv kan bli strukket til en 8000 feet lang tråd.

  • Et enkelt sølv korn (~ 65 mg) kan presses til en plate 150 ganger tynnere enn et gjennomsnittlig papirark.

  • Sølv er den beste varmelederen av alle metaller vi kjenner. (varmetråder i bakruta på bilen etc)

  • Ca to tredjedeler av sølvet som blir tilført markedet utvinnes i dag som et biprodukt av kobber-, zink- og bly-gruvedrift.

Hvordan investere i sølv:

Foruten kjøp av fysisk sølv, finnes det ETFer og ETNer (børshandlede
verdipapirer) som er eksponert mot sølv (i både den ene og den andre retningen).
Pr. nå ser det ikke ut til at det er noen norske (i hvert fall ikke på nordnet), men finnes et hav registrert på feks. Nasdaq Stockholm AB (med og uten gearing, både bull og bear) (feks https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/bolagsfakta.html?identifier=81321&marketplace=11&inhibitTrade=1)

Om noen har noen flere tips, relevant info eller oppdager feil/mangler er det fint om det ropes ut :slight_smile:

13 Likes

Såvidt jeg kunne finne, så er det 17,5x mer sølv enn gull på jorda, så at gull er 75x så dyrt tilsier at en av dem er feilpriset.

Referanse:

2 Likes

Gull/sølv ratio er nå på ca 76. Det vil si at det koster 76 unser sølv å kjøpe en unse med gull. (ca 28 gram)

At denne grafen stiger betyr at sølvet har blitt billigere, sett i forhold til gull. Tror man at grafen fortsetter å bevege seg oppover, kan det være lurt å investere i gull, og omvendt investere i sølv hvis man tror grafen er på vei nedover.

http://goldprice.org/gold-silver-ratio.html

1 Like

Stemmer ikke helt. For ratio viser bare forholdet mellom gull og sølv. Den grafen kan med andre ord gå ned samtidig som at sølvprisen går ned (om gull går enda fortere og mere ned) og du har tapt penger :wink:

1 Like

I forhold til ratio og handel med den så stemmer det. Hvis du klarer å treffe en “peak” eller treffe på bunnen, kan du benytte det til å trade mellom gull og sølv. På den måten øker du kvantitet på materialet, uavhengig av dollarkurs.

La oss si du har 1 unse med gull og ratio legger seg på 100, og du kjøper 100 unser med sølv. Så viser det seg at ratio synker til 50. Du kan da kjøpe 2 unse med gull og har økt kvantiteten.

1 Like

Ja, du har økt kvantiteten i gull (bare bytta egentlig), men du vet fortsatt ikke om det var lurt. (hva som går opp og ned etterpå) Jeg mener feks ration virker høy nå, men er jo ikke godt å si hva som skal hvilken vei nå for å veie opp det. Med andre ord ikke lett å forutse bare med å se på ratio.

Det har jo visst seg å være lurt hvis man har klart å doble mengden med gull på å gjøre en trade. Kanskje ikke så lett å forutse, men det er likevel en måte å trade på.

1 Like

Det kommer vel an på hva du mener er verdifullt. F.eks kan det være viktigere for noen å ha mest mulig gull, antall kvadratmeter leilighet, 1 års kostnad for å leve, og man kan måle all verdi etter dette. F.eks nå er en Apple aksje verdt 0.01 kvadratmeter leilighet er jo mer relevant enn kroner dersom målet er å kjøpe en leilighet f.eks. Eller antall års levekostnad dersom du sparer til pensjon

1 Like

Skjønner hva dere mener, men det blir vel mere relevant ift fysisk gull og sølv? Kan jo være at du fikk doblet mengden din med gull for at gullprisen har halvert seg (mens sølv har stått stille). Da målt i dagens levekostnad, kvadratmeterpris etc, så får man jo ikke så mye mer … men man kan ha dobbelt så mye fysisk gull selvfølgelig.

2 Likes

Ikke bare relevant ift. fysisk gull og sølv. Det er relevant for de som er bekymret for devaluering, deflasjon, eller bare er bekymret for utviklingen i markedet generelt. Metaller har jo en tendens til å holde verdien bedre i et sånt marked. Hvis man i et sånt marked har klart å få opp kvantiteten på metallene sine, så er jo det en fin ting.

Mener det er relevant i forhold til hva Christian var inne på med prisen på sølv/gull, og at en av dem var feilpriset. Hvis man tror det er et misforhold i prisen for gull og sølv, kan det jo være en fin trade å ta hvis man treffer.

Det kan være flere grunner til at du vil eie gull og sølv, som en del av porteføljen som skal bevare verdi og beskytte mot inflasjon, og du tror at det er sannsynlig at en viss mengde gull og sølv i fremtiden vil gi deg en viss kjøpekraft, eller at du er spesielt interessert i disse metallene av andre grunner, smykker osv.

Hvis dette er tilfellet så ser jeg ingen grunn til å ikke trade mellom sølv og gull når du har et klart syn på utviklingen mellom disse videre (og du har tro på din egen evne til å analysere og treffe rett), da du vil ende opp med mer gull og sølv over tid hvis du vekter over mellom disse på rett tidspunkt.

1 Like

Jeg er absolutt enig i dette og er grunnen til at jeg har kjøpt fysisk gull og sølv gjennom et tiår. “Frykt” for devaluering av valutta og fiat historie etc. (og masse for at jeg synes mye av det er pent :slight_smile: )
Det går jo også fint å trade både gull og sølv, og ut i fra hva Christian sier, er nok en av de feilpriset (og som en høy historisk ratio understøtter) men du kan ikke se ut i fra ratio hva som er feilpriset. Da blir det “bare” en god trade på en av metallene (hvis man treffer som @koe sier) og har ikke så mye med ratio’n å gjøre i utgangspunktet, var mitt poeng :slight_smile:

2 Likes

Jeg kjøpte litt USLV i går. Det er en ny ETN på Nasdaq som gir 3x giring på sølv.
Har et håp om at den de neste månedene skal oppføre seg omtrent som NUGT har gjort siden nyttår. NUGT er en tilsvarende ETN for gull (såvidt jeg har skjønt).

2 Likes

Ser det har vært en liten dupp mellom du kjøpte og nå. Sitter du enda?

Med litt erfaring med å trade i Sølv så fant jeg fort ut at prisen på Sølv er utrolig manipulert og ekstremt volatil. På lang sikt (20år kanskje) så er Sølv utrolig interessant ettersom ratioen som @Christian her nevner har et historisk forhold til å holde seg mye lavere enn den er idag (langsiktig historisk, altså de siste 200 årene har denne ratioen vært såpass volatil som å svinge mellom 8:1 og 120:1)

Så kjøper du Sølv idag kan det være et fantastisk utgangspunkt, men du må også da vite at det kan fort gå langt motsatt vei før det går opp igjen. Som sagt en veldig volatil og manipulert investering, som også nevnt vil på lang sikt være en sikker investering (lang som i at barnebarna ihvertfall får seg en god utdanning fra den) Problemet derfor er at det kan ta alt fra veldig lang tid til så lite som noen måneder før investeringen slår inn.

2 Likes

Jeg tror du tolker litt for mye i utsagnet mitt. Jeg er helt åpen for at gullprisen skal falle.

1 Like

Innenfor en kort tidsramme er jeg veldig åpen for at gullprisen skal falle, mens på lang sikt ser gullet veldig sterkt ut.

1 Like

Jeg håper gullet vil falle på kort sikt, er det fortsatt ditt scenario?

Fortsatt veldig uklart for meg hva som skjer i det veldig korte bildet. Altså de neste 2 månedene.

Det faktum at råvarer generelt er på kjemperally, i et slags siste håp om at dollarens nedgang siste tiden vil fortsette og føre til dollarens kollaps. Dette faktum er veldig bull for gull, på kort sikt. For historisk gull viser veldig klart hvordan gull/dollar ligger inverse. Så kollapser dollaren nå? Eller er dette et slags spill for å gi en “grunn” til råvareøkningen som et bilde av oppgangen, mens det i virkeligheten er noe annet som styrer prisene bak teppet. Det er uansett tegn som må tas til etterretning og analyseres. Går dollaren dukken nå som følge av en brexit? Hvorfor skulle den isåfall gjøre det?
Jeg kan ikke si annet enn at jeg fortsatt følger en gammel analyse som jeg gjorde i Januar, men at jeg er åpen for å endre litt på den om en ukes tid… Selv om man lager gode fundamentalske og tekniske analyser av store commodity tickers, kan nyhetsbildet eller en hendelse endre hele oppfatningen dagen etter. Det faktum at prisen på gull har holdt seg fint i forhold til min analyse i Januar, kan også bortforklares bort med at linjene mine var rimelig brede og holdt dag til dag utvikling meget åpent. Det interessante med den analysen er den tiden vi kommer inn i nå, hvor jeg har sett for meg et fall. Dette fallet blir brattere og brattere med hver dag som går nå uten nedgang.

Kort fortalt, har egentlig ingen anelse… Det er veldig stor uro i verdensøkonomien, selv før det var snakk om en brexit var dette et sårt tema. Noe det fortsatt er, selv om mange har senket skulderne etter at oljeprisen gikk over 40$

Som deg @holmes, håper også jeg på en nedgang nå. Og hvis det kommer en kort oppgang nå de neste ukene, skal jeg fortsatt ikke endre til bull, på bakgrunn av at det er en normal trend i disse krisetider at prisen går hardt i feil retning helt til alle er av den oppfatning, før det brutalt snur på lite nyheter.

2 Likes

http://3600.no/funnet-verdens-storste-massive-solvklump/