Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Jeg tenker at om økonomien pushes videre av mer løs pengepolitikk igjen vil det åpne opp for en ny gullalder for edelmetaller og spesielt gruvene. Om vi får fortsatt stram pengepolitikk og dyp resesjon kan PM dykke dypt, men pleier å sprette fortere opp igjen enn aksjer. Så nei det er ingen hedge, vil man hedge mot børsfall er vel det beste å shorte markedet eller kjøpe salgsopsjoner.

Jeg tror det er lurt å posisjonere seg for litt forskjellige scenarioer, så blir det uansett ikke så gæli

2 Likes

Det er en hedge mot hyperinflasjon vel :slight_smile: ikke mot børsfall i samme grad.

1 Like

Det du beskriver her, er en av hovedgrunnene til at jeg heller kjøpte fysisk, når jeg ville ha sølv i porteføljen. En pur form for investering, også kan man holde verdiene i hendene, det gir meg en barnslig glede😄

5 Likes

Med gruveaksjer i et hyperinflasjonsscenario satser du i så fall på at sølvprisen stiger raskere enn f.eks energi- og kapitalkostnader for gruveselskapene. Det kan skje, men dersom du kjøper fysisk sølv er du sikker uavhengig av andre faktorer enn selve metallprisen.

Det gruveaksjer derimot kan gi som fysisk sølv ikke gir er avkastning over tid, og giret oppgang ved økte sølvpriser.

Poenget var uansett at gruveaksjer på ingen måte er samme investering som selve metallet, selv om begge stiger på økende sølv spot.

5 Likes

Nei der var det blankt metall jeg tenkte på :slight_smile:

Tror at de fleste som sitter med både gruver og fysisk sølv tror at prisen på sølv skal stige mer enn inflasjonen (inkl energipriser) fremover :wink:

Tror man vil tjene bra i begge leirene. I visse scenarioer vil sølvprisen stige mer, i andre gruvene. Det er fordeler og ulemper som kan gjøre at man velger det ene fremfor det andre. For min del ønsker jeg ikke å sitte med millionverdi fysisk gull og sølv hjemme, og vil heller ikke ha papir gull og sølv. Kjøper du gruvefond er du ikke samme situasjon som en etf eller etn som har en tredjepartskontrakt med en bank som låner ut sølvet til en annen osv

Både fysisk og gruver vil tjene voldsomt dersom den papirhandelen viser seg å rakne siden det vil etterfølges av en voldsom etterspørsel etter fysisk gull og sølv.

1 Like

Takk for nyttige innspill. Som mange er inne på så er vel gruveaksjer antakelig ingen hedge i det hele tatt. Er ikke så aktuelt for meg å eie fysisk sølv, så blir enten å bare holde eller evnt bytte med global indeks. Sistnevnte er jo veldig kjedelig da. Man tar jo ikke noe som helst standpunkt bare følger saueflokken. Men lønnsomt har det vært. Men igjen det er ingen garanti for at det blir sånn framover.

Er vel nettop nå man skal eie PM

• Rentetopp
• Valg US
• CBDS på trappene
• Usikkerhet rundt USD som reservevaluta
• De fleste optimister har blitt pessimister i PM = snarlig oppgang
• Stort supply/demand gap i sølv

Ja, ventetiden har vært lengre enn ventet, og sliter på tålmodigheten

5 Likes

Ja for min del er det mer aktuelt å øke enn å selge

Nå begynner det å ulme litt :smiley:

1 Like

Hecla -26% ytd. Er det selskapet høyt giret?

Trekker fondet mye ned med 8% vekt.

Ser “fondet” er ned 6,8% i dag.Ikke alle har trua tydeligvis.

Ja man skal være ganske sterk i troa her nå. Børsene ned pga inflasjonsfrykt, så i teorien burde sølv gå bedre men nei.

Jeg kjøper hver uke for tiden, og ekstra mye i dag etter gårsdagens fall i AUAG.

Fortsetter med akkumulering av silver miners til vi har bunnet ut eller target allokering på 22% i porteføljen er oppnådd (17% nå).

4 Likes

Jeg har skutt inn noen hundre tusen her i det siste.I tilegg har jeg en relativ stor fysisk beholdning.Fortsatt sterk i troen,men det kan enda drøye litt før take off.

3 Likes

Børser, sølv og gull drives ofte av det samme på kort sikt. Løse penger bra, haukeaktig oppførsel fra sentralbanksjefen i USA, dårlig.

1 Like

Samme strategi for nå. Skal gi dette fondet ut 24’ til å snu det.

1 Like

Er denne med?

Ja, target weight på 4 % i fondet.

Interessant å se at bgf World gold sitter med:

  • Sprott Physical Silver Trust Units

3,74%