Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Tror det vil dempe markedet i begynnelsen men at det tar seg opp igjen etter hvert.

Vil tro kjøperne i større grad vil kjøpe på Finn.Men andre land har moms på bullions allerede og derfor kan man se at prisene på f.eks ebay ligger godt over prisen her hjemme.

Ok,trodde det var flere land som har det.Men pålydende verdi er jo bare et tulletall milevis fra reell verdi så å anse bullions som valuta synes jeg blir å strekke det langt.Barrer med oppgitt verdi heter vel myntbarre mens barre angir vekt.

Jeg har en tikilos mynt med oppgitt verdi på 300 dollar.Kommer garantert ikke tl å selge den for den prisen.

2 Likes

Jeg kjenner ikke begrepet myntbarre, godt mulig du har rett. Jeg trodde barre kun beskrev form.

Ja, pålydende er bare en verdi de finner på, langt under metallverdien. Men poenget er at valuta ikke er pålagt mva, uavhengig av hva den er laget av. Og å beregne mva på alt av valutahandel vil trolig drepe all eksportindustri. Så for å få lukket “smutthullet” som bullion har så må de omdefinere hva som telles som valuta i mva-sammenheng. Her er det potensielt fallgruver å gå i, samtidig som det er ekstremt lite å hente. Jeg tror derfor at dette fortsetter å seile under radaren. Det er ikke mange nok som bryr seg om dette til at det blir god politikk av å endre på det.

1 Like

Vel,utvalget sier moms på alt og når det er få som bryr seg er det vel lettere å gjennomføre.
Du sier at bare UK og EU har moms på bullions.At nettopp EU har det øker jo sjansen for at Norge følger etter.

2 Likes

Kan uansett ikke stole på røverbanden på tinget. Om det gjelder moms, formueskatt, arveavgift eller innføring av CBDC.
Så å ha sølv for noen hundre K i skuffen/kistebunn/bak låven har aldri skadet.

3 Likes

Tavex har tilbud på Philharmonikere nå: spot + 40,-
Det er ikke ille. Gir en premium på rett over 17%

2 Likes

250kr pr stk
Røverkjøp

Krüger til 260

3 Likes

:thinking:

1 Like

Tesla og Space ex trenger enormt mye sølv i årene som kommer og Elon har skjønt at det kan bli knapphet på metallet.

Tror beholdningene på lagrene vil minke fort fremover og med det kan det fort oppstå panikk hos de som er avhengig av metallet.Dette kan virkelig bli steike artig fremover.

1 Like

Tipper han følger de fordi de er maga fascister da

1 Like

Men spørs om han trigget et nytt legg opp i dag da.

Hvis den fortsetter opp fra der den er nå begynner det å bli mycket spennende

Straks golden cross!

2 Likes

Synes sølvprisen er bra nå.

Men sølvkula lagger etter.

2 Likes

Ikke så rart med den utvikligen sølvprisen har hatt siste 2 årene. Folk tror enkelt og greit ikke på noen rally lengre. Minerene/juniorer beveger litt opp og opp for så å eksolodere oppover på kort tid typisk slutten av en daily cycle high. Ser flere analyser som tror vi får en daily high rundt februar en gang

En annen faktor er høye priser for å utvinne metall pga inflasjonen kombinert med lavere sølvpris har gjort minere mindre attraktive. Tror dette forhåpentligvis endrer seg til neste kvartalsrapporter

50 dollar VIL bli brutt en gang i fremtiden. Når man ser på chartet kan man bare fantasere om hvor høyt sølvprisen potensielt kan gå

1 Like

Hjelper nok på litt når vi får med stigningen i går

1 Like

Tips om gruveselskaper med store sølv forekomster . Har sett litt på Santacruz Silver. Men det er sikkert flere.

1 Like

Kjører fond med flere miners. Så slipper du risiko ved at en miner fucker opp.

5 Likes

Billig

2 Likes

https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2022/12/21/auag-fonder-guld-och-gruvbolag-outlook-2023.html

2 Likes

Voldsomt hvor mye K.A Rasmussen har satt opp kjøps prisene i dag.Ligger nå skyhøyt over konkurrentene og for sølv bullions betaler de faktisk noen kroner over spot.Dette er priser som umulig kan gi bærekraftige marginer.

Mistenker faktisk at noen har gjort en glipp der.Spent på om det er endret i morgen.

Mer trøbbel i Peru