Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Den var solgt dessverre

Norges Sølvskatter fra Samlerhuset til salgs | FINN.no

Noen som har regnet på hvor mye sølv disse “skattene” inneholder?

Har gjort noen utregninger et par ganger, samlerhuset har ellevill markup på alt

3 Likes

Det beste er å se etter sølvmynter på Finn.

Er man heldig får man tak i mynter til 5-10% over spot

Fikk kloa i en av disse i sommer. Fikk til spot sølv.
Skal se om jeg har kvitteringen hjemme
Ser ut som hver mynt inneholder en troy unse sølv. Med renhet 0.925. Totalt 33.64g.

Kommer ikke til å kjøpe flere pga plassen den tar

Edit
Fant ikke kvittering. Men mener det var 5.500kr.
24oz

1 Like

Se denne f.eks

Ca 20kr UNDER spot

Spot

1 Like

Med den siste tidens fine verdistigning har jeg nå 1,28 mill i PM gruver 50/50 gull og sølv, veldig spent på hva de er verdt ved utgangen av året :muscle: :rocket:

7 Likes

Hva tenker dere om å kjøpe bullion gull/sølv til spot eller rett over? Er vanskelig å glemme gamle priser så føler det er så dyrt om dagen selv den tanken ikke gir noen mening.

1 Like

Sølv er fortsatt utrolig billig. Bare å kjøpe!
Toppen fra 1980 er over 170$ justert for offisiell inflasjon.

Sprott har forresten er kombinasjonsorodukt gull/sølv, der du får kjøpt for under spot nå. 3 % under.

https://sprott.com/investment-strategies/physical-bullion-trusts/gold-and-silver/

Fordel = pris, og likviditet ved salg
Bakdel = skatt på gevinst

2 Likes

Kjøper mest gull/sløv som bullion mynter. Har nok av papirpenger/verdier. Denne hobbyen er mer som en sikring/samling/investering.

Sliter også med å velge mellom gull og sølv. Blir en god blanding utifra dags humør. Tenker at det dummeste jeg gjør er vel å kjøpe de helvetes proof myntene, men de er fete da😅

1 Like

Utrolig at ikke flere sparer i gull/sølv mynter med dagens skatteregime og usikkerhet. Ufattelig

Et ektepar kan lovlig fjerne 2 mill fra formueskatt ved kjøp av mynter.
I tillegg kan man kjøpe en spade.

Tipper det blir et helvetes rush inn i fysisk Metall når allmuen skjønner omfanget av CBDC.

6 Likes

Sevjen stiger

3 Likes

Røverkjøp på en 1kg Koala-mynt!

Til sammenligning koster den ca 1500 kr mer over disk

2 Likes

Hvordan selger dere fysisk sølv på “beste” måte? Jeg sitter f.eks på noen kilo med Telemark sølv. Det stinker litt å selge håndverk for ev. materialpris men sånn er det kanskje. Det føles veldig måtelig å selge på finn.no. Er det en gjengs måte å gjøre det på`?

1 Like

finn.no , mynthandelen eller gullhøna.

Mynthandelen tar vel kun faktisk mynter og ikke medaljene som blant annet sammlerhuset selger.

1 Like

Verdihuset kjøper også gull og sølvmynter. Har gode erfaringer med de.

https://www.verdihuset.no/

1 Like

Sølvbanken har vanligvis høyest pris.Du får vel ca 4900,- kr kiloet der.Unngå auksjonshus.Jeg har kjøpt masse sølvtøy på auksjon og til tross for 25% salær til huset + frakt har jeg kunnet videresende det til sølvbanken med god fortjeneste.

3 Likes

Takk for svar!

Bli medlem av metallbørsen på Facebook. Kjøp og salg av sølv og gull