Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sølv som investering 🥈

Ja det stemmer, Gold silver ratio, dvs hvor mange ganger dyrere gull er målt mot sølv

2 Likes

Da snakker vi jo om sølvpris på nærmere 150 hvis gullet står rolig der det er i dag eller at gullprisen faller dramatisk og da følger vel sølv med?
I tilfelle gse 30 så må sølvet løsrive seg fra å følge gullet nærmest slavisk.
Er det veldig sannsynlig?
Klart sølv trengs i industrien og mer enn de klarer produsere i gruvene i dag så d kan jo skje

1 Like

Den har alltid toppet ut hardt når momentumet har vært sånn som nå, historisk. Så det er det lille varsellyset.

3 Likes

Se denne så ser du idag vs tidligere bull runs osv. Anbefalt !

3 Likes

Litt skuffende at ikke AuAg ikke drar på litt mere når sølvprisen snart er i 70.
Henger gruveselskapene litt etter selve prisen på sølv?

1 Like

Hvis gruveselskapene kan selge sølv for $70 det neste året, vil kursene gå mye opp. Enn så lenge er markedet usikker på hvor bærekraftig sølvprisen egentlig er.

Det er i hvertfall sånn det virker på meg.

7 Likes

Du må huske at fondskursene henger etter så dagens stigning er ikke med i kursen enda. I tillegg så er jo dollarkursen med og påvirker litt.

1 Like

Er det ikke bare NAV som justeres når markedet stenger, kursen justerer seg gjennom dagen eller?

Nei den oppdateres dagen etter.

2 Likes

Denne kanalen har blitt min guilty pleasure:

Påstanden: 71 dollar er det den kinesiske industrien var komfortabel med å betale for fysisk levering i går.

150 dollar er der den gjengse borger gidder å sende sølvtøyet sitt til resirkulering

1 Like

Det er en AI kanal, alt er AI og de sprer nesten bare fake stuff.

Tror det er en pakistaner som står bak den og 10-20 lignende kanaler.

2 Likes

Derav Guilty pleasure :wink:

Trenger et par uker med trading nå for å se om resonnementene står seg.

Veldig spent på sluttspurten av året.

Noen må gjerne faktasjekke, men har jeg forstått det riktig handles det mye mer fysisk vare enn papir i shanghai, mens comex er omvendt.

Spørsmålet er når kineserene starter å handle fysisk i comex fordi arbitrage.

2 Likes

God jul !

7 Likes

Noen som vet om noen spennende sølv produkter som kan kjøpes på børs?

1 Like

Da var vi på 70!

8 Likes

Jeg prøvde å kjøpe SLV for å handle nærmest sølv direkte. Fikk ikke lov gjennom nordnet, så endte opp med å handle Auag Silver bullet. Er eksponert i gruveselskaper som tar ut sølv og gull.

1 Like

Kan sterkt anbefale det fondet generelt basert på egen erfaring. Men med det vanlige forbeholdet om at historisk avkastning er som kjent ingen garanti for framtidig avkastning. Startet å kjøpe fondet allerede i mars 2021 etter tips fra forumet her faktisk. Kjøpte jevnt og trutt i mange år og det virket som en evig ørkenvandring. Ser jeg kjøpte alt fra kurser på fondet fra helt nede 9,20 EUR (2024), til vesentlig høyere par år før ( 17,46 EUR i 2022). På våren 2024 begynte endelig fondet å bevege seg rett vei og var tilbake på 17-ish oktober 24 før ny nedtur. I 2025 har det som kjent tatt helt av og kursen er nå 38,31 EUR. Det har vært et eventyr for oss som har vært med lenge. Eneste feil jeg har gjort er å rebalansere stadig så gevinster har blitt tatt ut på veien opp. Det er kanskje grådighet egentlig for å ta gevinst er vel aldri feil. Har en konto som jeg ikke har rørt den og der har man fått en 4-dobling på 2 år som er vannvittig til å være et aksjefond.

Hvis noen kan fortelle meg hva neste års kule i fond blir så lytter jeg gjerne!

8 Likes

Da betaler Tavex over 700kr (skattefritt) om man skulle selge, Boys

Selger ikke

1 Like

Er som å se en makrell sprelle og kjempe i mot stanga en vakker sommerdag. Om litt krøller den seg i panna

4 Likes