De har meldt det, og nytt trykk er sluppet. Er ikke så mye konspirasjon rundt det.
Another one
https://www.goldbypost.nl/Zilverbaren/5kg-zilverbaar/5-kilogram-zilverbaar-Umicore/
“HØY KRAV: På grunn av stor etterspørsel kan det ta 3-5 virkedager å sende nye ordrer. Bestillingen av sølvprodukter er midlertidig avbrutt. Så snart det er mulig å bestille sølvprodukter igjen, vil vi gi denne meldingen på nettstedet vårt.”
Sikkert helt tilfeldig at mange steder ikke kan levere sølv plutselig?
Det blir litt som å si at det høres rart ut at et skipsverft må bruke en måned på å rigge om sine produksjonssystemer om de skal lage et nytt produkt. Akkurat dette er helt rutinemessig, og ikke noe de kan drive og tukle med ut i fra hvordan kursen på et så volatilt produkt som sølv bullion hopper hvert år
Mulig, jeg vet ikke hvordan de jobber, men vil tro at de bruker en eller anne form de sprøyter oppvarmet sølv inn i. Derfor innbiller jeg meg at det er mer eller mindre å bytte ut formene. mulig det tar tid, men de kan jo bytte ut en og en form. Det var i hvert fall det jeg så for meg. Det er litt høyere kompleksitet i å lage skip enn å trykke mynter. Sølvet er det samme, så det aller meste vil være uberørt.
Ser det er litt annerledes enn hva jeg trodde, men ser ikke helt nedetiden her. Men som sagt, jeg kan ikke nok om det.
De har presser som tryker, når du “retooler” som det heter så tar det tid å kjøre opp igjen.
Er ingen dramatikke eller hemmelighet at de skal retoole fordi de bytter design. Husk at de også kjører en haug med testbatcher for å sjekke at kvaliteten er korrekt før nytt produkt havner i handelen.
Alt dette er helt på prikken. I tillegg, dess større volum du har dess mer kompleks maskineri for å “omgå” slitasje og tilhørende vedligehold og ny retool, Og da hører det til med en større, mer omfattende og tidkrevende jobb både retool og innkjøring og kvalitetssikring etterpå.
Vi nærmer oss da et facinerende konsept “diseconomies of scale”
Følger et triangel i sølv som kan bli veldig spennende. Er jo en nedside i chartet ned mot 200 dagers snitt først og fremst, men jeg må si jeg er bullish her.
Og går sølvet, så går sossissen og.
PSLV forsetter kjøpene.
129 mill unser nå
https://mobile.twitter.com/sprott
Fylte på med noen billige aksjer i Pan American (paas) i uken som gikk.
Retail kjøp av sølv har gått ned i India. Nå bannes Bitcoin, og folk vil strømme tilbake til gull og sølv.
Har drevet å tradet litt sølv-futures de siste par månedene.
Jeg kan ikke forstå annet enn at sølv-markedet er nødt til å være det mest manipulerte i verden.
Jepp
Frustrerende. Man bør ha tålmodighet som en biotek- investor
Og aldri gå all-in. Må ha cash til å kjøpe de manipulerte dippene.
Handelen i sølv er det som overbeviste meg for alvor at markedet er fullstendig korrupt.
Jeg fatter ikke hvordan det er mulig at prisen ikke går opp selv med rekordetterspørsel og lange leveringstider.
Det er litt morsomt stor mangel på barer og bullion, 25% påslag hos forhandler. Men spotten… nei den går ned
Jeg leste et sted at sølv- og gull-derivater er en måte for bankene å trykke opp penger på.
Det er fractional reserve banking på speed. Hver eneste gullbarre er kommitert 20-30-40 ganger.
Man spekulererer i at ingen (eller få nok) kommer til å kreve innløsing.
Hvis du tenker på COMEX handel så ja:
Handla meg 45 unser sølv denne uken. Har egenltig den % med fysisk jeg ønsker for nå. Men at mange hamstrer fysisk er det ingen tvil om. Tyrkia viser jo hvor viktig fysiskvare er når FIATEN kræsjer.
Det er en del teorier der ute, noen mener også at de store bankene i USA har fått mandat fra FED til å kontrollere prisen på gull. De ser på gull som en trussel mot dollaren og FIAT-valuta generelt, sikkert mye pga at gull en gang var knyttet opp mot gullprisen, noe de til slutt måtte gi opp. Etter det har gullprisen fulgt et rimelig klart mønster basert på 10åringen og inflasjon. Om de må gi opp det også er det nok et nederlag for dollaren og FIAT.
En form for «slo-mo-suicide»
Kina kjøper «hand over fist» gull, mens US subsidierer lave priser for ikke å miste ansikt.
‘Pisse i buksa for å holde seg varm’ kaller vi det vel for i Norge.
Kommer til å ende i en stor overførsel av maktbalanse i tillegg.
Kina kan snart fremvise 20.000 tonn gull.
Tror det bare er å laste innpå sølv, gull og bitcoin så lenge man har mulighet.
Jeg har faktisk lest at noe av planen kan være å reprise gull når Europa, USA og Kina er på samme nivå i gullbeholdning. Skjønner ikke helt motivasjonen til USA for å vente på det. Men som sagt er det mange teorier ute å går. Bare å kalle det reprising forteller om manipulasjon…
En reprising skjedde på 30 tallet hvis ikke jeg husker feil, først ble folk bedt om å levere inn gull fordi det var mangel, deretter satte de opp prisene… Så ikke lever inn gull eller sølv om staten ber om det
" Executive Order 6102 required all persons to deliver on or before May 1, 1933, all but a small amount of gold coin, gold bullion, and gold certificates owned by them to the Federal Reserve in exchange for $20.67 (equivalent to $408 in 2019) per troy ounce."