Det er same same
Har begge selv. Pga valutakontoer i både CAD og USD
Ok. Takk!
Hvis man er interessert i sølv-ETFer så finnes det også noen gruve-ETFer å vurdere, gruvene pleier å svinge mer, så potensielt høyere avkastning (men også høyere tap om det går feil vei). Her er et chart med begge typer. Hvis man nøyer seg med vanlig fond er AUAG fondet bra for gruveeksponering synes jeg.
Hei evilfreud
Jeg var inne på denne tråden for noen dager siden for å få investeringsråd, og det virker som om at du har i overkant peiling.
Min forståelse er at elektonisk sølv ikke nødvendigvis er sølv. Følgelig har jeg forstått at fysisk sølv er bra.
Men da er mitt neste dumme spm, hvis du bestemmer deg for å selge sølv, hvem er kjøperne? Gullsmeder eller andre sølvkjøpere?
Og hvis du har en sølvbarre, skal den selges med moms, eller er dette et tap du må ta som selger? Selvfølgelig avhengig av hvem du selger til, regner med at de som er momspliktig også må kjøpe til en pris inkludert moms….eller?
Fint om du kunne reflektere litt rundt dette. Tror nok at dette kunne være av interesse for flere enn meg.
Gi oss et nybegynnerkurs.
På forhånd takk.
De beste hilsener fra
boella
Du kan f.eks selge til silverinvest.no
Eller på finn.no
Silverinvest, vet ikke hva det er, hva med mine moms-spm?
Når det gjelder finn, så får jeg utslett, har ingen tiltro til dette salgsforum. Litt morsomt å se litt lenger opp på tråden her der en potensiell finn-kunde spør om hvordan han kan vite at kjøpet er ekte. Flere kjempegode svar, magnet, etc, men felles for alle disse svarene er at det er for sent å sjekke om det er sølv, når du har mottatt varen. Du kjøper mobil og får makrell i tomat fra Stabburet i steden.
Da er det for sent. Men uansett jeg lærte mye av disse svarene. Eksempelvis at sølv ikke er magnetisk.
Mvh
boella
mulig jeg er i overkant skarp nå, men måten du stiller spørsmål på er ikke helt sånn tråder pleier å fungere. istedenfor at du først skryter, så sier at spørsmålet ditt er dumt for så å si at det er flere enn deg som lurer på det samme; hva med at du ringer til tavex eller norsk mynthandel, finner svarene du søker, og så deler de med tråden?
Er ikke det litt av poenget med et forum, at man kan spørre om det man lurer på? Her finnes jo til og med en egen tråd for “hva er ditt dumme spørsmål”. Spørsmålene som her stilles er vel heller ikke så dumme, jeg har selv lurt på hvordan jeg skulle gått frem dersom jegtilfeldigvis hadde noen sølvbarer liggende som jeg ønsket å selge til best mulig pris. Hvis alle skulle ha ringt ulike instanser før de spurte på forumet, så hadde det blitt merkelig synes jeg Ikke dermed sagt at man ikke kan gjøre noe research selv, det tenker jeg at kan forventes av og til, så det er sagt
Det finnes forhandlere av investeringsgull og sølv som både kjøper og selger f.eks
https://silvergoldbull.co.no/sell-your-gold-and-silver-to-us
Vær obs på at det er en relativt stor forskjell/spread mellom prisen du betaler og det du får når du selger.
Hei Feitalnc
Nå har jo OYV under her egentlig sagt det som er nødvendig. Imdlertid, denne tråden ble startet på våren 2016. Et og et halvt år før du ble medlem her. Kanskje du skulle gå tilbake og sjekke hva trådstarteren skrev den gang. Tråden er følgelig ikke bare for eksperter som deg som blir irritert over amatører som søker læring.
Ekte eksperter deler kunnskap her på tekforum, i stedet for å prøve å skremme andre vekk fra din egen tråd som du ikke bør påberope deg noe eierforhold til.
Mvh
boella
jo, det er definitivt meningen at man kan spørre. Det er også definitivt meningen at alle kan bidra, og om noen vil ta noen telefoner for å finne ut av noe så vinner vi alle på det. hva en en annen tråd har som tittel sier ingenting om generell adferd. spørsmålene boella stilte var overhode ikke dumme.
for min del var det mer en tilbakemelding på form mer enn substans, altså at om jeg hadde fått et spørsmål stilt på den måten hadde jeg ikke hatt lyst til å svare. det er godt mulig jeg leste det som var skrevet på en annen måte enn det var skrevet, men jeg leste at en ønsket å få alt servert på et sølvfat (pardon the pun), og så snart det kom et svar som ikke besvarte deler av det som ble spurt om, kom det purringer.
Hei @boella
Vært busy idag, så ikke hatt tid å svare før nå.
Finnes papirsølv og det finnes fysisk sølv. Kan sikkert dele det opp i flere varianter også men la oss holde oss til disse to sålangt.
Av fysisk sølv så er det et par plasser å handle i Norge.
Det er disse jeg har handlet ifra, alle 3 kjøper også brukt sølv og gull. Andre sverger også til finn eller andre fora, personlig tørr jeg ikke det fordi jeg vet hvor lett det er å få fatt i fake gull og sølv fra Kina.
Jeg styrer også unna barer pga moms, hadde jeg handlet på ASet ville jo det problemet være løst. Det er også mulig å kjøpe fysisk sølv som lagres i et hvelv hos en leverandør, da har du ikke tilgang på godsakene men de er trygt oppbevart ( sansynligvis).
Så har du produkter som SPLV som er et sølvfond hvor hver andel tilsvarer en fysisk mengde sølv som fondet holder.
Produkter som SLV er også et sølvfond, men de har ikke nok sølv til å dekke størrelsen på fondet og de kan løse deg ut på kurs de selv velger ved behov.
Håper det gir litt svar.
@FeitaInc som liten ble jeg alltid lært at dersom man ikke har noe pent å si så bør man heller la være, det gjelder her også.
Hei Evilfreud
Tusen takk, dette var opplysende. Det var nettopp et slikt hurtigkurs jeg etterlyste. Jeg blr stadig hakket klokere.
Mvh
boella
Høres ut som om foreldrene våre må ha snakket sammen.
Kort fortalt er fordelen med Fysisk at man slipper beskatning på gevinst.
Fordelen med PSLV er at man slipper å betale høy premium, og slipper oppbevaring. Men beskatning på gevinst.
Med produsenter får man høyere beta, ca 2 x, men også høyere risk. Risikoen kan være alt fra streik, oversvømmelser til nasjonalisering av gruver.
Med Explorers får man ca 2 x beta på produsenter igjen.
Takk for dette, opplysende, bortsett fra siste setning som jeg ikke helt forstod, kanskje grunnet fagspråk som jeg ikke er helt inne i.
Mvh
boella
Å påstå at SLV ikke har fysisk sølv til å dekke utstedte andeler er det samme som å si at BlackRock driver med regelrett svindel og får stå for @Evilfreud sin regning. Fondet publiserer daglig oversikt over antall utstedte andeler og en liste med produsent, serienummer og lokasjon på hver eneste sølvbarre de eier. Hvis man velger å tro at de gjør det de sier så tilbyr de en likvid ETF med transparent kostnadsstruktur som over tid følger spotprisen på sølv i London (LBMA) tettere enn bl.a. PSLV og til en lavere kostnad. Det fondet ikke gjør er å følge prisen på mynter og småbarrer rundt omkring i verden. Hvis det er det man er ute etter så er SLV feil produkt. Jeg vil hvertfall anbefale de som vurderer å investere i sølv å sjekke kostnaden både ved kjøp og salg og spørre seg selv hvorfor man investerer og under hva slags forhold og tidshorisont man har tenkt å selge seg ut igjen.