Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sonetel- klar for lansering

Det har gått to år siden jeg skrev ett innlegg hvor jeg introduserte Sonetel og mye har skjedd på to år, beklageligvis også mye utsettelser.

Kort fortalt: Sonetel utvikler en API/APP for fullverdig kommunikasjon for nettbutikker/internettsider. Tjenestene inneholder chatt med AI-støtte, lokalt telefonnummer, SMS-tjeneste, samtale que, , tilkobling til sosiale medier etc.
Poenget er at du som driver nettbutikk eller lignende skal kun trenge og bruke en tjeneste/app for å kommunisere utad med dine kunder.

Framfor at jeg skriver ett ti sider langt innlegg så gir jeg noen nyttige lenker og skriver i stikkordsform med en oppsummering på slutten.

Sonetel er verdsatt til ca 42mil. De har brukt nærmere 25millioner til utvikling av tjenestene som skal lanserer no. De ga ut pressemelding på fredag at de godkjente levering fra underleverandør om overlevering av programvare. Bare for å klargjøre dette, Sonetel er også ett teknologi selskap. De har ansatt ingeniører etc. de har ikke kun ansatt underleverandører for å utvikle platformen. Så de har fortsatt verdier liggende i selskapet så alt er ikke outsourcet.
Sonetel leverer lokale telefonnumer pr.dags dato og omsetter for ca 30mil i året. De ga ut pressemelding for en ukes tid siden om at de nådde positiv resultat i mars og det er første gang har nådd driftsmessig overskudd siden børsnotering og dette er før lansering. Dette vil da si at alle nye kunder vil bidra positivt.

https://beta.sonetel.com/en/demo/

Potensialet i Sonetel er stort. Tjenestene vil bli lansert på platformer som Shopify, Weebly etc. Strategien er å gå viralt ved å tilby “gratis tjenester vs kostnader for markedsføring”. Man kan se Sonetel som ett telefonselskap hvor kunder enten kan kjøpe seg ett abonnement eller “pay pr.use”.

Snittprisen pr.kunde ligger på ca 80-90kr pr.mnd og dette er for kunder som kun bruker lokale telefonnummer. Snittprisen vil mest sannsynlig gå betydelig ned pr.kunde ettersom man åpner opp ett helt nytt marked hvor ikke alle vil benytte alle tjenestene eller kjøpe premium abonnement… Men markedet er flerfoldige ganger større. Sonetel har mellom 22-25000 aktivere brukere (som betaler i mnd).
Til sammenligning er der ca 500 000 aktive nettbutikker på Shopify pr.dags dato. Om man går utifra at ca 70% av butikkene vil tilby chatt til butikken sin vil dette bli ca 350 000 butikker og pr.dags dato så er det ingen gode chatt-apper som er gratis. De gratis appene som kan bruker er f.eks Facebook-messenger som er en av få apper og da må man gå utifra at kunden faktisk har en Facebook bruker. Sonetel kan få en betydelig del av kundemarkedet som igjen vil konverteres til betalende kunder med tiden. Terskelen for å bli betalende kunder er lavere når man allerede er på en platformer som Shopify, Weebly etc og Sonetel trenger heller ikke å hente kunder ved bruk av reklame så marginene burdet vær gode. Potensialet i Sonetel er i mine øyne i flerfoldige hundre % om de lykkes.

Jeg anbefaler ikke å kjøpe Sonetel, men jeg anbefaler dere å ta en titt på selskapet.
Som investor er man alltid ansvarlig for sine investeringer, og det er alltid risikoer med small-cap selskaper. Håper det var verd tiden deres.

1 Like