Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX

Etter hva jeg har forstått trenger de også at selve raketten sertifiseres for frakt av mennesker. Falcon 9 er slik jeg forstår det ikke beregnet for transport av mennesker, selv med Dragon-kapsel. Planen var at Falcon Heavy skulle kunne frakte mennesker, men det har de gått bort fra. Antagelig fordi første oppskytning ble 5 år forsinket og at BFR “snart” kan være operasjonell (2020 er nevnt, men spørs om det holder). Jeg tenker de sparer tid, penger og ressurser på å ikke sertifisere Falcon Heavy for transport av mennesker, men overlater det til BFR.

Kan godt være Falcon 9 må være sertifisert for å bære mennesker. Det er den prosessen de jobber med. Går du inn på spaceX sidene under falcon 9 så står det en hel del om falcon 9 og dragon kapsel ( den er tilogmed tegnet inn på illustrasjonen rundt falcon9.

BFR er uansett overkill om du skal ha mennesker opp til ISS. Dragon med mennesker veier ca 6 tonn. BFR kan løfte 60+++ opp til jorbane og sansynligvis mer.

Godt mulig du har rett. Jeg refererer bare noe jeg har lest nylig, men har selvsagt glemt hvor det var så har ingen link. :stuck_out_tongue:

Letteste er bare å gå inn på spaceX sine sider, meste står der :wink:

Joda, helt klart. Men det virker ikke som alt der er 100% oppdatert. :wink:

Kan være, men det er den offisielle infoen som er der ute.

Her er en artikkel fra februar i fjor på SpaceX sine sider:

Ser ut som de som minimum skal bruke Falcon Heavy til Dragon 2 med mennesker til ISS.

Jeg fant artikkelen. Den er fra 5. februar i år og siterer Elon Musk fra en telefonkonferanse. Fra artikkelen:

In a teleconference with reporters Feb. 5, a day before the scheduled inaugural launch of the rocket, SpaceX Chief Executive Elon Musk said the progress the company was making on an even larger vehicle made it unlikely that the Falcon Heavy will ever be used for launching crewed spacecraft.

At falcon heavy kanskje ikke skal brukes i det hele tatt er jo ganske kjent.

Ok. Det var jeg ikke klar over. Jeg tolket denne artikkelen som at fokuset, i alle fall for bemannede fartøyer, er BFR og at kun gods skal fraktes med Falcon 9 og Falcon Heavy. Men godt mulig jeg tolker artikkelen feil.

Med en BFR vil man uansett kunne frakte større mannskap (og kanskje inklusive forsyninger) til ISS. Levering av nye forsyninger og mannskap er vel ganske begrenset i dag?

BFR er saken som skal ta dem forbi månen. Dvs pluto eller Mars.

Det vil være overkill å bruke den opp til ISS. Men som Elon sier i filmen over, bruken av heavy kommer helt ann på hva markedet vil. Er det marked for å løfte store ting i lav jordbane så har de raketten til det. og vil ISS løfte en 100-200Tonn til ISS i en go, så har de jo BFR klar om noen år.

Tja. De ser jo for seg å bruk BFR til Earth-to-Earth-transport, så helt overkill for ISS-transport kan den vel ikke være?

Fra en Rolling Stones artikkel fra november 2017:

… further funding SpaceX by creating passenger rockets capable of traveling to any city in the world in less than an hour, a form of transport he calls “Earth-to-Earth.”

Ellers er jo BFR-artikkelen på Wikipedia ganske utfyllende (selv om man skal være skeptisk til Wikipedia som kilde:

Den er overkill iforhold til hva de trenger å frakte opp. Det er begrenset plass der, så du vil ikke ha mer enn du trenger. Så hele ISS er vel designet for å kunne overleve fint på det som dagens russiske raketter klarer å dytte opp. Og når det er sånn max 10tonn omgangen er det overkill med en rakett som klarer 100? eller mer.

Earth til Earth blir jo noe helt annet da fraktbehovet internt på jorda er helt enormt.

I den artikkelen står det at de skal bruke Falcon 9 til frakt av mennesker til ISS når de har lykkes med en tom kapsel, så da har jeg helt klart tatt feil. Så da er det “bare” Falcon Heavy som skal fases ut når BFR er operasjonell ser det ut som. Med mindre det gir nytte å bruke Falcon Heavy til enkelte launches, men det virker ikke som Elon Musk synes det.

Se saken som er posta over, den er fra igår. Der sier Musk at dersom markedet ønsker å bruke falcon heavy så vil den bestå. De har noe sånt som 10ish oppskytninger med den planlagt det neste 2 årene. Ifølge samme sak.

Den oppklarer en hel del, ja. Om markedet vil, så kan de fint beholde alle tre rakettene i drift slik jeg tolker det. Veldig fleksible på payload-størrelse i alle fall.

Det viktigste er jo at idag bruker man russiske kapsler. Er mange som lengter etter en kapsel som er MADE IN THE US OF A! :smiley:

grei oppsumering egentlig.

1 Like

Spennende tider nå!
Snart testlaunch av Crew Dragon 2 og Starship hopper begynner å ta form :blush::clap:

4 Likes