Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX

Mekker en spaceX tråd siden det tydeligvis ikke bare er meg som synes oppskytning er kult.

12 Likes

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

Hvor kan du følge SpaceX sier du?

2 Likes

Jeg har sett oppskytingen 4 ganger nå…

Jeg er amazed!

6 Likes

anbefaler å lese denne også.

Jeg ler litt :smiley:

1 Like

Noen som vil twittre Musk og spørre om det er noen sjangs for at de frigjør opptakene av den 3dje raketten ( 3rd core) som sprenger i det den treffer vannet i 500km i timen ( hadde jeg kunnet bruke twitter hadde jeg gjort det). @Savepig du er sånn twitter helt, tar du utfordringen?

1 Like

Eventyrlig!!!
Rå type, måtte han lykkes med sine prosjekter også i fortsettelsen.

1 Like

Litt synd man ikke kan investere i SpaceX. Men kanskje greit for Musk & Co å slippe peset med kvartalsrapporter og annet som følger med å være børsnotert.

Eneste måte er å investere i Alphabet, som hadde 7.5% sist jeg sjekket. Det blir nok litt utvanna av all den andre moroa de er med på. Har ikke lest så mye på det, men kan ikke heller se for meg at SpaceX er særlig lønnsomt, til tross for at det er fryktelig moro?

Kanskje mest for moro, men selv SpaceX må vel bli lønnsomt en eller annen gang? Jeg vil tro at ansatte som eier aksjer i SpaceX ser for seg å få igjen noe for aksjene sine en gang i fremtiden.

1 Like

Her snakker vi langsiktig innvestering! Selv når de begynner å fly folk ut i verdensrommet vil det ikke være lønnsomt de første årene kan jeg tenke meg. Men er en type aksje jeg gjerne kunne kjøpt til kidsa med lock-up til de ble 30-40 år :smile:

2 Likes

Svarer meg selv her. Selvsagt MÅ de ikke bli lønnsomme noen gang, men da går jo som regel firmaet konkurs. Med mindre det har en eller flere bemidlede velgjørere som liker å brenne penger for moro skyld.

Kan jo hende Tesla får solgt en ekstra Roadster eller to, det er da en start. :grinning:

2 Likes

Behøver vel ikke ta så lang tid om de får nok kunder på Falcon 9, Falcon Heavy og ikke minst med BFR? Det skorter ikke på tjenester de ønsker å kunne tilby. Earth-to-Earth virker spesielt spennende (foruten raketter til månen og Mars selvsagt).

1 Like

Er det ikke meningen at de også skal transportere deler til romstasjoner, og at de får bra betalt for det. Langt mer effektive transporter med Falcon. Mener å ha lest det en plass…

Siden flere ikke har skjønt det, SpaceX driver kommersiell oppskytning. De fleste oppskytningene deres i 2017 var oppskytninger de tjente penger på. SPaceX tar en pris som er ca 1/5 av det som var vanlig pris pr kg for å skyte ting opp i bane rundt Jorden.

Det som er det neste målet dems er å få godkjent kapsulen sin slik at de også kan skyte mennesker opp i bane. Det vil åpne for at de kan overta transport av mennesker til ISS samtidig som de kan skyte turister i bane rundt månen.

3 Likes

De utfører allerede supply-missions til romstasjonen, men usikker hvor godt de tjener på det. I følge denne siden koster hver launch med Falcon 9 $62M, men vet ikke om den amerikanske stat får noen rabatter:

http://www.spacex.com/about/capabilities

Med BFR ønsker de også å kunne transportere mannskap opp dit. Planen var å også bruke Falcon Heavy til dette, men mener de ikke gidder å bruke tid og penger på det når BFR kan komme om relativt kort tid (2020 snakkes det om). Jeg vil tro de kan ta seg godt betalt for å fly mannskap opp dit. Kan forestille meg at USA helst vil komme bort fra å være avhengige av russerne for å komme opp dit. Og da betaler de kanskje godt for det?

2 Likes

De trenger ikke BFR eller FAlcon Heavy for å løfte mannskaper opp til ISS, de trenger at Dragon Kapselen blir godkjent.

Det er den ikke enda. Når den er godkjent kan de løfte mennesker opp til ISS og i bane rundt måneden med Dragon9.

1 Like

Prøvde å vise oppskytingen til dama mens jeg så den live. “Se! Se! Dette er historie!”. Hun var mer interessert i Bloggere eller hva hun nå enn så på TV-en :stuck_out_tongue:

4 Likes