Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sparebanken Vest (SVEG)

…og Karl er meget lav,men stor i analytikerområde hos meg,-dyktig kar som forklarer godt og er en “tallknuser” :relaxed:

Så tilbudet på egenkapitalsbeviset er 10 % rabatt om man holder i 2 år (bonusbevis utbetales med 5 % pr år) opptill 500 K pr person
I tillegg gir banken ca 5% utbytte pr år

Spørsmålet blir om man tror banken kan opprettholde marginer og profitt i 2 år?

2 Likes

Litt bakgrunn egenkapitalbevis

1 Like

DNB har P/E på 10,7 og betaler utbytte til aksjonærer. Det må jo være bedre å være i en bank som betaler utbytte til kundene? :stuck_out_tongue:

Sveg betaler utbytte til egenkapitalbeviseierne:)

Sparebanker har en annen eierskapsstruktur enn DnB. For at ikke eierbrøken skal vannes ut i disfavør egenkapitalbevisholderne, vil resterende eierbrøk betale ut kundeutbytte feks, eller gaver til det lokale samfunnet etc.
Kundeutbytte vil på sikt gi en konkurransefordel, er tanken.

1 Like

Jeg ser på det med kundeutbytte som en måte å binde kunden tettere til banken. Dette vil gjøre terskelen for å bytte bank vil høyere.

Utbytte går til eierne av banken, kundeutbytte går til kundene så hva som er best kommer vel an på om du er kunde eller eier :wink:

1 Like

Har Gjensidige, og de er konkurransedyktige før kundeutbyttet og et par tusen kroner billigere med det.

Det er jo fordi Gjensidigestiftelsen som er største eier av Gjensidige, “velger” å gi deler av sitt aksjeutbyttet tilbake til kundene.

Er vel slik Sveg/sparebanker også gjør det?

For å balansere cashbeholdningen til egenkapitalbevisene, og “resten” (husker ikke hva det heter).

1 Like

Helt riktig. Derfor er dette gull for egenkap. eierne. Man får ett indirekte bidrag til å beholde kundene, fra en pengesekk som tidligere har vært brukt på andre formål.

1 Like

Hørte på Kjerpeseth på Xtrainvestor, meget overbevisende
Ca 20 % avkastning på 2 år ( utbytte og bonusbevis). I tillegg kommer eventuell verdistigning

Noen som har motargumenter til dette tilbudet fra SpV?

Jeg har tegnet👍

Nei, det er helt rått. Hold det hemmelig, slik at vi får det vi tegner oss for😂

Blir nok å tegne her også.

Noen som har vært på et av de møtene de har hatt? tenkte å gå idag men måtte kanselere.

Jeg dropper møte. Fikk det bra oppsummert av Pareto👍

1 Like

Første gang jeg er mef på en slik tegning. Skummet gjennom prospektet osv, men det er jo 150 sider.

Det jeg lurer på, er om det er størrelse på tegning, eller timing på tegning(førstemann til mølla) som gjør at man blir prioritert, ved endelig allokering av egenkapitalsbevis?

Ser jo for meg at institusjonelle investorer soper med seg hele røkla for å være ærlig…

De har reservert rundt 20%, tror jeg det var, til retail

1 Like

Hjertelig takk:)

1 Like

Hei,

Om du fortsatt vurderer å tegne i nedsalget av Sparebanken Vest egenkapitalbevis, minner vi om at Tegningsperioden løper frem til torsdag 21.november klokken 12:00. Prospekt: www.norne.no/sparebankenvest

Privatpersoner kan tegne digitalt samme sted, eller med vedlagte tegningsblankett.

Dersom tegning gjennom selskap må vedlagt tegningsblankett benyttes. Utfylt blankett sendes: [email protected]

Viser til børsmelding fra Sparebanken Vest om at tilbudet er dekket og det nå forventes at Tilbudet vil bli priset mellom NOK 54,00 til NOK 57,00 per egenkapitalbevis.

Minstetegning er 10.500kr. For tegnet beløp opp til 500.000kr mottar du bonusbevis etter å ha vært medeier i 12 og 24 mnd. Forutsatt total tegning under 2,5 millioner.

Sparebanken Vest er en av Norges mest lønnsomme banker og utbetaler årlige gode utbytter. Ved tegning i nedsalget vil du få full rett på utbytte.

3 Likes