Takk for tips, men jeg har ikke muligheter for kausjonister e.l.
Spørsmålet var ikke “skal jeg spare i fond”, men “hvordan skal jeg spre pengene” - som du ser kom jeg med et ganske defensivt forslag til det
Å sitte med alt på sparekonto kan bli OK, men det er vanskelig å spå.
Jeg hadde spart i vanlig bsu og bsu 2.0, resten på en sparekonto.
Så sette opp ett budsjett, følge det 1 år og deretter gå i banken for å vise at du klarer å spare så mye over lengre tid. Da skal det være fult mulig å få lån selv om du ikke kan krysse av alle kravene! Får du avslag så er det bare å prøve seg hos flere banker. Har selv opplevd stor forskjell på hvor mye man får låne hos forskjellige banker
Så kommer du inn på boligmarkedet fortest mulig. Vil tro det lønner seg mtp hvordan boligprisene stiger akkurat nå
Edit: Gjerne gå i banken nå for å ta en prat med en rådgiver, så kan det hende dere blir enige om en plan. Kan få mye igjen av å ha litt personlig kontakt med banken
Spar maximalt i BSU og fortsett å Putte in penger der. Då låser du pengerne til Bolig å banken kan bruke dine BSU penger får å dra AV på totale lånebeløp så att du helt enkelt kan låna MER penger en 85% av boligens Verdi.
Det beregnes som:
Belåningsgrad = ( (Lånebeløp med pant i Bolig minus BSU penger) / Boligens verdi)
I tillegg skall du knytte kontakt med en bankrådgiver å spørre hva som skall till for att du skall havne så du omfattas av fleksibilitetskvoten.
I Oslo er denne 8% av bankens førsteganskjøpere der banken kan avvike fra boliglånsførskriften basert på skjønn.
De kan handla om maximal belåningsgrad, maksimal gjeldsgrad, betjeningsevne ved renteøkning etc.
Ett bra steg då er å Putte in 15 000 i månaden i BSU i 3 år. De visar på att du har økonomi att håntere en såpass månadsutgift så att du i pricippe kan betjene ett høyt lånebeløp med avdrag uten problem (det er ju Dette som banken primært er intressert i, att få tilbake sine utlånade pengar med rente).
Det jeg kan finne av info om bsu og bsu 2.0 så står det maksinnskudd 27500 per år. Hvis dette er taket, hvordan skal jeg sette inn 15-20 per mnd? Det er noe jeg ikke ser her?
Du vil få bedre renter enn vanlig sparekonto, men skattefordelen stopper etter maks innskudd.
Poenget med anbefalingene over er at 3-5 år kan være en for kort horisont å gå inn i aksjemarkedet når målet er boligkjøp. Hva gjør du dersom aksjemarkedet tryner?
Jeg er med på at horisonten er for kort og “unødvendig” risiko med fond. Jeg kan altså bruke kontoen som en sparekonto, hvorfor står ikke dette i noen forklaring. Det blir lagt vekt på dette makstaket.
Har noen tenkt på optimal fordeling av bsu og bsu 2.0? La oss si jeg passerer 300 000 innen 1 år. Jeg får ikke skattefradrag de resterende årene?
maks sparebeløp på BSU er 300.000kr. Du kan sette dem inn med engang hvis du ønsker, men får ikke skattelette på mer enn 27500. Maks grense for BSU 2.0 er 200.000, og her får du uansett ikke skattelette. Usikker på om du må makse BSU 1 før du kan begynne på 2en
På BSU kan man ikke sette inn mer enn det maksimale sparebeløpet i året, for 2021 er det 27 500. Se skatteetaten for detaljer:
For BSU 2/Start osv varierer nok reglene fra bank til bank. Men DnB sin BSU start har også maks sparebeløp på 27 500 i året.
Nordea og Obos(tror jeg) har BSU 2.0 hvor du kan sette inn 300K på en gang.
Ja, der ser du. Dette jeg har påpekt. Hvordan endrer dette sparemetoden? Kun 27500 på bsu (som jeg har fyllt for i år), så pøse på i bsu 2? Vil dette fremdeles være lurere enn fond?
Sparer du på konto og eventuelle BSUer kan du kjøpe bolig om 3 år. Sparer du i fond kan du kjøpe bolig om 2 eller 10 år
Var ikke klar over at dette var mulig, men det stemmer det du sier ref. Obos:
- Det er ingen begrensning på hvor mye du kan spare per år, men maksbeløpet du kan spare på kontoen er 300 000 kroner.
Er det andre bsu/bsu 2.0 alternativer der ute som ikke har makstak for innskudd per år? Eller er løsningen hos obos med 2,70% rente (lik for bsu og bsu 2.0)det beste jeg kan gå for?
Er du sikker på at du trenger å spare i fond for å kjøpe bolig da? Høres ut som om du nærmer deg EK krav for en leilighet (spørs hvor)…
Antar at du bor kostnadsfritt idag i og med at du skal kjøpe din første bolig og har en stabil jobb da du sparer 15-20k mnd e.skatt.
Hvis du leier ut, så kan du legge på estimert leieinntekt på toppen av eksisterende inntekter… Dette vil bankene også godta som grunnlag for max lånesum. Kanskje du da får nok lån til å eie en bolig idag og leie den ut/nedbetale lånet de neste 1-3 årene?
Utover i tråden ble det ganske klart at det beste alternativet her er å spare i bsu og bsu 2.0. Begrensinger på maksinnskudd per år fører så til en kortere liste med bankalternativer. Takk for innspill uansett har kommet frem til det jeg lurer på. Takk alle sammen!
Nordea har som sagt en lignende løsning.
Dette er jo en kjempedeal. Nordea Boligsparekonto. Hvis jeg skjønner dette riktig kan man uten å ha BSU i Nordea sette inn 300.000,- i en smell på denne kontotypen, og få 2,80% rente? I tillegg til BSU og BSU+ i annen bank. Man slipper også årsavgiften og innmeldingsavgiften i OBOS.
Med betingelse at man bruker dette til boligkjøp.
Er det noe jeg har oversett her? @JALS
Stemmer. Hadde ikke BSU hos Nordea, men fikk opprettet Boligsparekonto allikevel. Har ikke benyttet meg av den selv, men slik jeg leser kan du måke inn 300K umiddelbart, ja.
Samme med Obos sin, så da er man oppe i 600K med oppunder 3% rente. Er vel en god deal i dagens lavrenteklima. Og det desidert beste alternativet dersom man skal bruke pengene innen et par-tre år.
Takk for tipset. Dette passer min situasjon perfekt!