Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sparing i fond 3-5 år

Hei,
Jeg har nylig begynt å spare 15-20 000 hver mnd til egenkapital til bolig. Ser for meg å spare i 3-5 år. Har 60 000 i innskuddskapital. Det kan virke som at globale indeksfond kan være den lureste måten å spare på mtp. at jeg ikke har kompetanse på fond/aksjer på nåværende tidspunkt.

Hvilken megler er best å bruke? Nordnet?
Hvilke fond er hensiktsmessige?
Hvordan ville du/dere brukt innskuddet, og hvor ville du spredt 20 000 pr mnd?

Edit: får ikke skrevet mer i tråden for idag pga nådd maks antall innlegg(9) for ny bruker…

Er det primær bolig du skal kjøpe? Vil jeg anbefale å spare i BSU eller BSU 2 heller. Er det utleie leilighet eller lignende kan du godt spare i et globalt indeks fond KLP f.eks.

Sparer du 20.000 i måneden har du 500.000 på 2 år. 500 EK må vell være nok til et greit hus eller en leilighet?

3 Likes

3 års horisont - Sparekonto hos forbruksbank / BSU

5 års horisont - Globalt Index fond 50% - 50% på sparing hos forbruksbank / BSU

Ettersom det er bolig du sparer til er det litt kjedelig hvis fondet tryner om 2 eller 4 år og du mister EK.

Fond er aksjer, og det kan gå begge veier.

3 Likes

Takk for svar allerede!

Glemte å si at jeg fyller opp maksbeløp på bsu, men summen her er jo bare 27500 per år? Så fondinnskuddene kommer ved siden av. Formålet med alt er oppsparing til første primærbolig.

Så for meg at renten er så lav at det sannsynligvis er bedre avkastning på feks globalt indeksfond enn høyrentekonto. Om renten stiger igjen, og det blir mer hensiktsmessig enn fond, er det jo bare å flytte pengene over eller?

BSU 2.0 kan du fylle resterende pengene i… Du kan også fylle opp BSU mer enn 27500,- men du får ikke skattefradrag. Men det er ikke sikker du klarer fylle den opp innen gitt alder uansett, så du kan du likeså godt lempe mer inn.

1 Like

Rentene i banken er lav, men så å si risikofritt i forhold til fond.

2 Likes

Har ikke tenkt på bsu utover de 27500, så takk for info. Har 5 år igjen jeg kan spare opp bsu. Det er vel ikke vits å fylle den opp (300’) innen 2 år, for da mister jeg 3 år med skattefradrag?

Jeg ville spredd meg på minst 4 forskjellige fondstyper, Globalt indeks fond 25%, Emerging eller Frontier markets 25%, Precious Metals 25% og Likviditetsfond i NOK 25% som et eksempel. Så kan du alltid rebalansere årlig og få mindre svingninger totalt sett.

1 Like

En ting jeg tenker på, hvor/hvilket område skal du kjøpe bolig? Det er forskjeller i pris og hva du trenger av egenkapital for å nå forskjellige priser, og når du har nådd den på den andelen du trenger, så kan du gjøre mer fondsinvesteringer for 5-10 års horisont i stedet.

Vet du hvor mye du må spare? (Så har du nesten full BSU i tillegg?)

Hvis du klarer å spare 15-20.000 i måneden, så kommer du langt der på ren sparing alene.
Spørsmålet er hvor mye risiko du bør ta hvis du skal kjøpe om f. eks. 3 år.

1 Like

Holmes, takk for fondtips!

Atmoics. Ser jeg var utydelig, jeg har fylt opp 27500 i år for skattefradraget. Totalt har jeg 90 000 på bsu og 60 000 klare til fond eller bsu-sparing. Har kontroll på hva som må til av ek mtp hva jeg har i studiegjeld, lønn osv. 300-500 er det jeg har sett for meg i ek avhengig av om jeg skal ha leilighet som akkurat dekker mine behov eller noe bedre beliggenhet feks., så gjenstår det å se hvor mye boligmarkedet stiger.

Har du undersøkt muligheten for å redusere kravet til egenkapital? Aner ikke hvordan reglene er nå, men da jeg kjøpte min første bolig, så holdt det med en forelder som kausjonist.

1 Like

Ville du seriøst anbefalt fond for noen som skal kjøpe primærboligen innen 3-5 år? Virker jo helt hull i hodet spør du meg

1 Like

Takk for tips, men jeg har ikke muligheter for kausjonister e.l.

Spørsmålet var ikke “skal jeg spare i fond”, men “hvordan skal jeg spre pengene” - som du ser kom jeg med et ganske defensivt forslag til det :wink:

Å sitte med alt på sparekonto kan bli OK, men det er vanskelig å spå.

2 Likes

Jeg hadde spart i vanlig bsu og bsu 2.0, resten på en sparekonto.
Så sette opp ett budsjett, følge det 1 år og deretter gå i banken for å vise at du klarer å spare så mye over lengre tid. Da skal det være fult mulig å få lån selv om du ikke kan krysse av alle kravene! Får du avslag så er det bare å prøve seg hos flere banker. Har selv opplevd stor forskjell på hvor mye man får låne hos forskjellige banker :sweat_smile:

Så kommer du inn på boligmarkedet fortest mulig. Vil tro det lønner seg mtp hvordan boligprisene stiger akkurat nå :slight_smile:

Edit: Gjerne gå i banken nå for å ta en prat med en rådgiver, så kan det hende dere blir enige om en plan. Kan få mye igjen av å ha litt personlig kontakt med banken

3 Likes

Spar maximalt i BSU og fortsett å Putte in penger der. Då låser du pengerne til Bolig å banken kan bruke dine BSU penger får å dra AV på totale lånebeløp så att du helt enkelt kan låna MER penger en 85% av boligens Verdi.

Det beregnes som:
Belåningsgrad = ( (Lånebeløp med pant i Bolig minus BSU penger) / Boligens verdi)

I tillegg skall du knytte kontakt med en bankrådgiver å spørre hva som skall till for att du skall havne så du omfattas av fleksibilitetskvoten.
I Oslo er denne 8% av bankens førsteganskjøpere der banken kan avvike fra boliglånsførskriften basert på skjønn.

De kan handla om maximal belåningsgrad, maksimal gjeldsgrad, betjeningsevne ved renteøkning etc.

Ett bra steg då er å Putte in 15 000 i månaden i BSU i 3 år. De visar på att du har økonomi att håntere en såpass månadsutgift så att du i pricippe kan betjene ett høyt lånebeløp med avdrag uten problem (det er ju Dette som banken primært er intressert i, att få tilbake sine utlånade pengar med rente).

1 Like

Det jeg kan finne av info om bsu og bsu 2.0 så står det maksinnskudd 27500 per år. Hvis dette er taket, hvordan skal jeg sette inn 15-20 per mnd? Det er noe jeg ikke ser her?

Du vil få bedre renter enn vanlig sparekonto, men skattefordelen stopper etter maks innskudd.

Poenget med anbefalingene over er at 3-5 år kan være en for kort horisont å gå inn i aksjemarkedet når målet er boligkjøp. Hva gjør du dersom aksjemarkedet tryner?

1 Like

Jeg er med på at horisonten er for kort og “unødvendig” risiko med fond. Jeg kan altså bruke kontoen som en sparekonto, hvorfor står ikke dette i noen forklaring. Det blir lagt vekt på dette makstaket.

Har noen tenkt på optimal fordeling av bsu og bsu 2.0? La oss si jeg passerer 300 000 innen 1 år. Jeg får ikke skattefradrag de resterende årene?

maks sparebeløp på BSU er 300.000kr. Du kan sette dem inn med engang hvis du ønsker, men får ikke skattelette på mer enn 27500. Maks grense for BSU 2.0 er 200.000, og her får du uansett ikke skattelette. Usikker på om du må makse BSU 1 før du kan begynne på 2en :thinking: