Ja, der ser du. Dette jeg har påpekt. Hvordan endrer dette sparemetoden? Kun 27500 på bsu (som jeg har fyllt for i år), så pøse på i bsu 2? Vil dette fremdeles være lurere enn fond?
Er det andre bsu/bsu 2.0 alternativer der ute som ikke har makstak for innskudd per år? Eller er løsningen hos obos med 2,70% rente (lik for bsu og bsu 2.0)det beste jeg kan gå for?
Er du sikker på at du trenger å spare i fond for å kjøpe bolig da? Høres ut som om du nærmer deg EK krav for en leilighet (spørs hvor)…
Antar at du bor kostnadsfritt idag i og med at du skal kjøpe din første bolig og har en stabil jobb da du sparer 15-20k mnd e.skatt.
Hvis du leier ut, så kan du legge på estimert leieinntekt på toppen av eksisterende inntekter… Dette vil bankene også godta som grunnlag for max lånesum. Kanskje du da får nok lån til å eie en bolig idag og leie den ut/nedbetale lånet de neste 1-3 årene?
Utover i tråden ble det ganske klart at det beste alternativet her er å spare i bsu og bsu 2.0. Begrensinger på maksinnskudd per år fører så til en kortere liste med bankalternativer. Takk for innspill uansett har kommet frem til det jeg lurer på. Takk alle sammen!
Dette er jo en kjempedeal. Nordea Boligsparekonto. Hvis jeg skjønner dette riktig kan man uten å ha BSU i Nordea sette inn 300.000,- i en smell på denne kontotypen, og få 2,80% rente? I tillegg til BSU og BSU+ i annen bank. Man slipper også årsavgiften og innmeldingsavgiften i OBOS.
Stemmer. Hadde ikke BSU hos Nordea, men fikk opprettet Boligsparekonto allikevel. Har ikke benyttet meg av den selv, men slik jeg leser kan du måke inn 300K umiddelbart, ja.
Samme med Obos sin, så da er man oppe i 600K med oppunder 3% rente. Er vel en god deal i dagens lavrenteklima. Og det desidert beste alternativet dersom man skal bruke pengene innen et par-tre år.