Ny pressemelding fra Spenn som kommenterer ABG’s analyse :
“ABG has done a good job in understanding how Spenn is building a complete financial ecosystem across banked, unbanked, businesses agents, and banks”.
ABG har også et kursmål på 1,03 DKK basert på at Spenn lykkes. “In its initial report, ABG sees a “significant market potential if SPENN is successful”, and ABG also addresses risk and uncertainty, which is reflected in the valuation range of DKK 0 to 1.03 per share”.
Nedenfor er et avsnitt fra ABG’s analyse om markedspotensialet til Spenn i de markedene der de er i dag, i tillegg til de markedene hvor de planlegger etablering i det som ser ut som relativt nær fremtid. I disse markedene anslår ABG “Serviceable Obtainable Market (SOM) for unbanked”, altså den voksne andelen uten bankkonto som har tilgang til mobiltelefon på 65 milloner mennesker. De anslår i tillegg SOM for “banked adults” til 272 millioner mennesker. Totalt 338 millioner potensielle kunder som Spenn har direkte mulighet til å ta opp som kunder i disse markedene.
Det er med andre ord et ekstremt potensiale for Spenn i disse markedene. ABG skriver at “Even slight adoption here could be a real kicker in terms of userbase growth”. Med alle intektsstrømmene som Spenn også har innen alt fra rente på floatkonto for brukerne, lån, avgifter på kjøp, business kunder, krypto, mv. så er det mange muligheter for å tjene penger på en stor kundebase. Usikkerheten i dette caset er om Spenn er i stand til å få en stor nok brukerbase, men det burde være fullt mulig når man ser på ekspansjonen og veksten så langt, i tillegg til den stadig økende populariteten og oppmerksomheten rundt Spenn i Afrika. Det ser man også på de stadig bedre avtalene som Spenn er i stand til å inngå.
Filippinene er et enormt marked med ca. 125 millioner innbyggere der Spenn bare mangler avtale med en partnerbank for å etablere seg fullt ut. De har allerede et bra utbygd økosystem der som vil gjøre etablering mye lettere. Da Spenn etablerte seg der for noen år siden fikk de mange titalls tusen kunder på få dager før etablering stoppet opp da de ikke hadde noen partnerbank. Vanskelighetene med å finne en partnerbank har visstnok sin årsak i covid - situasjonen som har gjort landet veldig lukket, men det burde nok ikke være et stort problem nå. Det blir veldig spennende å se utviklingen her fremover.
"Significant upside potential from adjacent markets and the banked population
So far in 2022, the company has communicated that it will enter Uganda and Ghana. According to the company, it is also likely to enter Nigeria in the future, which represents the biggest potential market in Africa. Lastly, with an already existing presence in the Philippines, we find it likely that a launch there could take place as soon as a suitable banking partner has been signed up. This is also a market with high potential. In sum, we estimate that adjacent market opportunities in these two markets represent a Serviceable Obtainable Market (SOM) of around 46 million (see chart below) – again, that is just from the unbanked population.
In sum, we estimate a total SOM (incl. adjacent markets) of ~65m; on top of that, there is the combined adult population that is banked, totalling ~272m. Even slight adoption here could be a real kicker in terms of userbase growth".