Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spillaksjer generell diskusjon

Har sett på den, rimelig dyr.

har du noen lenker for å vurdere den?

Skal sende deg senere.

Spiller innn podcast nå.

1 Like

Har ikke sett på tallene, men her forklarer de hvorfor inntektene ser litt dårligere ut en de kanskje er (har virkelig ikke satt meg inn i dette):

1 Like

Det stemmer. Salg av virtuel valuta i spill håndteres som gavekort. Bokført som utsatt inntekt frem til punktet hvor de brukes.

Det gir mening men ikke mening, med mindre folk sitter på virtuell valuta i evigheter.

Gir fullstendig mening. Om man kjøper 100robux, har roblox en forpliktelse til å veksle disse inn mot et ingame produkt av noe slag.
Og så har du de tullete produktene som koster 900 Robux, men du kan bare kjøpe 500/1000 robux av gangen. Da sitter brukeren ofte igjen med 100 robux som er totalt meningsløse, men de kan fremdeles brukes på et senere tidspunkt. Da kommer prinsippet breakage inn. Hvor selskapet kan inntektsføre disse etter en gitt tid er gått, basert på informasjon om brukervaner, etc.

Solgte mine siste CDPR til 450 idag. Litt vemodig. Kan hende jeg kommer til å angre. :monkey_face:

Edit: Angrer.

Edit2: Angrer ikke lenger.

2 Likes

Ble fin trade der for deg.

Husker jeg vurderte å kjøpe CDPR når jeg var på E3 i 2018, Spesielt etter all gooodien de delte ut og boothen de hadde. Men så følte jeg at aksjen hadde gått så mye. jaja. kan ikke få med seg alt.

Synes denne var fin, viktig med kritikk der det trengs:

2 Likes

Ser CD Projekt er verdsatt til ca 31,5 mrd pln nå. Har noen av dere tittet på inntjening i dette selskapet?

Prisen er nede på 311 pln atm. Samme nivå som i februar i år.

Fra Børsdata:
https://borsdata.se/cd-projekt/nyckeltal

PE på 131. Samme som Embracer iflg Børsdata, men for Cd projekt sin del regner jeg med at denne synker betraktelig de neste kvartalene

1 Like

Spillselskap på børs er ikke bare bare, det kan jo alle som har investert i Funcom eller andre enkeltstående spillselskap fortelle om.

AAA markedet kan jo nesten beskrives slik:
Selskapene skal levere feilfrie, massehypet produkter, som skal selge helst X eller XX millioner kopier fortest mulig. Det skal lages til lavest mulig kostnad på en planlagt tid på flere plattformer. Forresten, ingen forsinkelser er du snill, eller lave karakterer i pressen. Det senker aksjekursen…

I tillegg, har en designere som lager spillet, de er kreative personer med store visjoner, og vet ikke alltid hvordan en skal se på tid til produksjon vs økonomien i produksjonen. Så derfor krasjer nok virkeligheten og prioriteringene i mange utviklerteams tror jeg.

Er ikke helt enkelt…får se hvordan Cyberpunk utvikler seg de neste ukene for CDPR,

2 Likes

Dær er vel Embracer ganske nice, egentlig et stort A-AA-AAA fond ?

Den gikk jo litt før jul pga witcher 3 serien som gjorde at Witcher 3 gikk til ATH 5 år etter lansering?
Litt interessant om vi kan få en gaming aksje på samme nivå som i februar, mtp på at alle andre digitale selskap har gått 2x.

Når var egentlig lanseringsdato av Cyberpunk, kursen gikk sikkert en del i forkant før utsettelsen ?

1 Like

Det har publisher tenkt på. I ubisoft har man en closer som kommer inn på slutten av utviklingen. Tror nok utviklerne ser på dette som djevelen som kommer på besøk i utgangspunktet.

Denne linken her inneholder utdrag fra en bok om spillutvikling som jeg ikke har lest
https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-10-07-david-polfeldt-the-dream-architects

At the end of the development of Far Cry 3, we had been exposed to a Ubisoft concept that was entirely new to us at Massive. “A closer is coming,” they said ominously, and we imagined professional hit men or shady lawyers showing up at our doorstep. In fact, these fantasies weren’t completely inaccurate, because, apparently, Ubisoft considered it to be a well-known truth that a development team can’t wrap up their own project. Someone always needed to come in with a hammer and nail the doors shut.

1 Like

Inntjening kommer vel til å være stabilt høyere for selskapet fremover. Først Q4 20 de bokfører inntekter/amortisering av cyberpunk.

Kontekst er greit å få med seg her.

Kanskje enklere å se hvis jeg ikke bruker log chart:

3 Likes