Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spillaksjer generell diskusjon

CDPROJEKT får bank vertfall.

@Onns ser ut som cdpr salget ditt var ganske klokkerent. snakk om deng.

Tenkte å høre her, men er det noen som har erfaring med å investere i ETF’et:

VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF?

Står at det er en årlig avgift på 0,55 % som for meg ikke er så veldig høyt for et “fond” og derfor vurderer jeg å sette litt inn her.

ETF’et skal tracke indeksen for E-sports: MVIS Global Video Gaming and eSports Index.
Alternativt kunne jeg kanskje investert direkte i indeksen, men klarer ikke helt å finne den, men ser jo mye bedre ut avkastningsmessig historisk når jeg sammenligner mot ETF’et.

Noen som har tips til hvordan jeg kan investere direkte i indeksen?

Er det noen som tenker at cdpr kan være et godt kjøp i disse dager? Spillet får jo massiv oppmerksomhet, og det ser ut som om det selger veldig bra til tross for bugs og slikt? En god mulighet? Eller er verdien fortsatt for høy?

Og der var steam sine tall for fjoråret ute. Corona-effekten er stor…
Spill-aksjer gikk som kjent veldig bra i fjor.

https://store.steampowered.com/news/group/4145017/view/2961646623386540826

8 Likes

Og Zordix-kursen bare stiger og stiger… Hva tjener de penger på?

Ser ut som en evig emisjonsspiral; Hent inn penger fra investorer, lag et spill som ikke selger, hent inn nye penger fra investorer, lag et nytt spill som ikke selger osv…

Om gamestop

1 Like

Tok et lodd her og håper på en finfin opptur med litt flaks :wink:

Meget bra sak om GME.

“The traditional Wall Street view is that markets are driven by some tie to fundamental value,” said Hoffstein. “What we’re seeing is an influx of speculative retail traders who don’t have any philosophy about valuation.” He quotes a phrase from Bloomberg’s Tracy Alloway: “Flows before pros.” The market will be driven by a flow of capital rather than fundamentals. …

Mitt nye slogan. “Flows before pros.”

2 Likes

Jeg tror aksjer generelt handles mye på om gode news. Da skal aksjen opp. Dårlige news da skal aksjen ned uten at noen tenker noe særlig på hva mcap er i det nyheten kommer. Hypotesen er at aksjen er riktig priset i går.

Dette kan tradere utnytte med å frontrunne forventede gode nyheter. fordi få tenker på hvor mye aksjen har steget før news kommer.

1 Like

Dette gjør også at alle hendelser skal snakkes opp som om de er superviktige, og endrer det fundamentale, og bør drive kursen himmelhøyt, og gratulerer til de som er inne, og …

Ja, ikke alltid man skal ta sånne ting seriøst nei.

Gamepass opp nye 3 millioner subs, totalt 18M nå. Gjennomsnittsprisen er vel neppe 10USD (da de har kjørt 1USD pr mnd de 3 første månedene, men 5USD pr sub burde vel kunne være realistisk, eller 90MUSD pr mnd, and rising.

2 Likes
2 Likes

Hans spill er ekstremt mye enklere og mindre ambisiøse enn de han kritiserer.

Enig i at det er mye haussing osv, men når du ikke helt vet hva slags ting som vil være i det endelige produktet, men du vet at det er snakk om hundrevis eller tusen + arbeidsplasser og en investering på 1 milliard +(Cyberpunk 2077 kostet vel nesten 3 milliarder norske?) som du skal forsvare overfor investorer så tror jeg virkeligheten blir veldig annerledes enn om du pusler rundt i ett privateid (ikke børsnotert) lite indie-studio og mekker på ett lite spill med færre personer.

Forøvrig:

Underholdende men veldig lang video om No Man’s Sky. Er faktisk ganske utrolig hvor mye de har forbedret spillet etter lanseringen (som de ble slaktet for). The Witcher spillene har også en lang historie med å lanseres med masse feil, som blir rettet opp i ettertid. Så jeg antar mye av det samme vil gjelde Cyberpunk 2077.

For min del er jeg glad for at noen utviklere er villige til å lage noe ekstremt dyrt og ambisiøst, og så heller måtte fikse på det i lang tid etter lansering. Jeg foretrekker det framfor en lang rekke velpolerte svært enkle og mindre ambisiøse spill. Uansett hvor bra stemningen kan være i de.

2 Likes

Jeg måtte kjøpe noen cd projekt red aksjer etter at prisen falt. Jeg tror de får fiksa bugs og at det blir en inntjenings-suksess tilslutt. (Hadde litt abstinenser etter funcom-morro)

1 Like

Men det er det vel allerede? Solgte de ikke 15 millioner eller noe?

1 Like

Ja, jeg tror de meldte om 13 mill solgte etter to uker. Og de selger stadig på steam, stadia og xbox. Når de slipper tilbake på PlayStation store får de vel noen kunder der og :slight_smile: Det har vært masse dårlige nyheter, og negativ stemning. Men jeg tror det blir noen positive triggere fremover. Aksjen bykset jo da Elon tweeta at den nye teslaen skulle kunne spille cyberpunk :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker at det i mange tilfeller kan være fornuftig med en EA launch og kanskje spesielt i de tilfellene hvor man har pushet forventningene til spillere så høyt at man garantert ikke kan levere det man har lovet ( fra dag 1 ).

3 Likes

Det er noe med at så store spill går ikke an å få testet på noen annen måte enn å gi dem ut og så patche.

Så var det problemet med inntjening da. :see_no_evil:

1 Like