Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spillaksjer generell diskusjon

Jeg tenker at er spillet bra så selger det uansett hvordan man launcher det. F.eks Valheim som ble launchet i EA på mandag har 26k spillere nå. Tror også at Cyberpunk hadde solgt i bøtter & spann selv om det ble launchet i EA og så hadde de fått en boost på salget når spillet kom ut av EA. Litt av problemet med EA er kanskje at mange spillere klager på bugs som om det hadde vært en vanlig launch…

Har kommet en liten update på denne saken :

" Update: Thomas Malher apologised for his Resetera post, saying he “did not choose the right tone or platform” to express his thoughts"

" Here’s Malher’s full statement:

"By now a lot of you will have probably read my posting on Resetera yesterday. I had a bit of a chip on my shoulder and talked about the downsides of the current hype culture and how developers making false claims about their products hurts not only the consumers, but developers as well. At least that was the intention behind it all.

"Now, a day later, I’ve read the responses and I realize I wasn’t thoughtful in the way I presented my thoughts, nor did I choose the right tone or platform for it. After I made this thread, we had a pretty long conversation internally about all of this and I definitely didn’t represent Moon Studios the way I should have.

"I’m a game developer, I love what I’m doing and I enjoy nothing more than to make games that surprise people, that put a smile on their faces or that might even make people cry.

But I’m also a passionate gamer myself. I always enjoyed sharing my love for games on public forums and continued to be very outspoken even after Moon Studios and the ‘Ori’ series became known entities in the games industry. I always really liked the idea of gamers and developers alike having an open discourse about games, so that we could all figure out together how to improve the artform. Yesterday I used an overly aggressive tone that wasn’t really suited for someone in my position. My intention was definitely not to hurt anybody, but to offer up a discussion starter on current issues the industry is facing.

"We all share a common love for this artform and we should always remain respectful with each other. And I wasn’t yesterday.

“And for that I really am sorry, especially to those that I mentioned by name. I promise that I’ll learn from this mistake and wish no hard feelings towards anybody.”

1 Like

Oida…

4 Likes

Håper man får tak i og sperret inne de hackerne, jævla faenskap, men ellers så blir det sikkert noen interessante nyhetsartikler framover.

4 Likes

Mulig kjøpsanledning i cd projekt da. De selger jo grådig mange spill. Hackerne har skjønt at de har penger :slight_smile:

Mobilspill er hot:

Videospillprodusenten Electronic Arts kjøper mobilspillprodusenten Glu Mobile for 2,1 milliarder dollar, nesten 18 milliarder kroner. Det annonserte selskapet i en pressemelding tirsdag.

EA satser stort på mobilspill | Finansavisen

Deres tanker ang gaming aksjer som en ekstra buffer mot inflasjon/rentenivå ( 10 year yield gov skyter fart)

Lite gjeld, mye mindre kapital intensiv og blir lite påvirket av økte råvare kostnader. Såklart fortsatt påvirket av multippel kontraksjon, men med sterke merkevarer kan man øke pris.
Software fungerer vel også.

Generelt er vel noe av poenget at man bør unngå tungt forgjeldede selskaper som ikke har reforhandlet gjelden sin langsiktig. Du skriver jo det selv, men er viktig å påpeke at man kanskje skal differensiere litt mellom selskaper også.

Grunnen er at hvis renta går opp, så vil de som har større posisjoner i obligasjonsmarkedet kreve større og større premium for å være med på reforhandling, som en hedge mot forventet inflasjon.

Det betyr at selskaper med veldig stort kapitalbehov, og / eller stor gjeld, kan havne i stygge skviser fordi det rett og slett blir svært vanskelig for dem å reforhandle avtaler som gir forutsigbarhet for kostnadsnivået. Typisk kan man se for seg at selskaper som virker solide med dagens rentenivå kan havne i brudd med lånebetingelsene hvis renta stiger / påkrevd risikopremium øker. Og disse to tingene kan fort skje samtidig og gi dobbel effekt. Enda verre hvis de skal reforhandle lånebetingelsene om 6-18 måneder, og det er greit at alle snakker om inflasjon nå… men om den kommer slik jeg tror, så vil situasjonen bli mye verre når alle er enige om at inflasjon har kommet for å bli (som da fort blir antagelsen, uavhengig om det stemmer).

Problemet for långiver er at hvis de låner vekk 1 million, og de forventer at inflasjonen vil gjøre pengene mindre verdt, så vil de fort kreve at inflasjonen tas hensyn til ved rentebetaling. Dvs at man ikke bare tar utgangspunkt i pengemarkedsrenten, men også inflasjon. Eksempelvis kan noen måtte risikere å betale pengemarkedsrente + inflasjon + risikopremium for å få lånt penger i markedet. “Rettferdig” fra långivers side? Tja, problemet er jo at inflasjon egentlig har vært bakt inn i risikopremium. Men hvis inflasjonen faktisk skyter fart så kan dette gi store konsekvenser for tungt belånte bedrifter.

Ett tilleggsproblem er at generelt under inflasjon forventer man at lønninger skal økes vesentlig også. Dermed vil man unngå selskaper som har store lønnskostnader som prosent av totalkostnader. Dette vil vel absolutt gjelde spillselskaper slik jeg forstår det.

Ellers er spillselskaper en type bedrift som burde fungere bra under inflasjon. Det er fordi de bruker penger nå for å tjene penger en god stund fram i tid. Og pengene tjent lenger fram i tid vil være mer verdt i teorien, forutsatt at prisene på spill også går opp når inflasjonen går opp (som ville være naturlig å forutsette). Det er ikke frisørsalonger vi snakker om liksom (der man gjør en jobb og får betalt umiddelbart).

Så svaret er kanskje … meh, tja, muligens, altså - unngå i hvert fall de med stor gjeld, og ellers kanskje verdsette de som har en god inntektsstrøm og/eller en viss kontantbeholdning høyere?

Ellers vil jeg vel være litt forsiktig med å tro at inflasjon styrer alt.

Jeg tror fortsatt at “kulhetsfaktor” vil være en vesentlig komponent av hvorfor selskap går opp og ned, og det er få ting som er kulere enn gaming.

9 Likes

Har fu delt tankene dine om inflasjon en plass? Hadde vært interresant å lese

Nei, men det er fordi det er så avhengig av politikk. Det blir for rotete å diskutere ett enkelt sted.

Det viktige er om man tror FED kjøper opp hele statsobligasjonsmarkedet og store deler av boliglånsmarkedet for å presse renta ned igjen hvis den fortsetter opp.

Mitt veddemål er at de kommer til å gjøre det.

2 Likes

Takk for svar, bare kjenner jeg ikke orker å tenke på risko som mange fysiske selskaper har.
Da det rett å slett blir for komplekst. Aksjekursen kan være en ting, men problemene som potensielt kan oppstå en annen.

Har iallefall økt vektig av det digitale i Porteføljen. Hvorfor skal jeg bruke energi på kapitalkrevende og asset tunge industrier. Hvor maskiner ruster, blir udaterte og må nedskrives. Når jeg kan forsvare samme avkastning i et digital software selskap ( gaming).

Eks på problemstillinger, dette vil nok bare bli større i inntil vi får rampet opp produksjonen av sykliske råvarer som har vært synende de siste årene ? For mindre / ny oppstartete selskaper kan det bli utslagsgivende :thinking:

Eric Basmajian
@EPBResearch

2 Likes

Er det noen som følger super league gaming? De kan vokse seg store på amatør e-sport markedet, men er fortsatt i startgropa tror jeg. https://www.google.no/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/4413381-super-league-gaming-inc-slgg-ceo-ann-hand-on-q4-2020-results-earnings-call-transcript

Episode 172 av Marketmakkers setter vel mye bedre ord på tankene mine :slight_smile:
Anbefales å høre på!

https://soundcloud.com/marketmakerspod/172-jag-ar-inflationen-jag-har-lange-gatt-vid-din-sida

2 Likes

Ble nok tøft å sitte med ansvaret her ja.

Sjefsdesigner for Cyberpunk 2077 forlater CD Projekt RED - Gamer.no

Men penger tjener de vel på dette spillet uansett? Det kommer tilbake på PlayStation store og blir lansert til de nye generasjonene ps og Xbox etterhvert. Jeg kjøpte noen aksjer i cd projekt etter at kursen gikk ned. Håper på en bra patch i slutten av mars :slight_smile:

2 Likes
2 Likes

Syke beløp…

“Thanks to Epic’s big legal fight with Apple, we learned this week that Epic committed around $444 million to Epic Game Store exclusivity deals in 2020 alone”

3 Likes
4 Likes

Epic fremdeles i shopping modus

1 Like