Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spillaksjer generell diskusjon

EDIT: Og litt interessant å se hva de betale for storspill :

2 Likes

Ser ut som dette er neste case som den svenske gymlæreren skal pumpe til himmels (and beyond).

Aldri hørt om de, ser ut som de lager en shitty Payday-klone til mobil.

1 Like

Pån igjen.

https://www.ft.com/content/1ee4f40b-cad8-45f7-b8dd-de25b89736d3

1 Like

Finnes ingen god grunn til å eie kina aksjer nå. Så dette er bare spark i rumpa til de som er sent ute med salgsknappen.

1 Like

Dette er en ikke-sak. Får man panikk av en sånn artikkel og dumper spillaksjene sine så er man rimelig hjernedød og blir hysterisk av ingenting.

3 Likes

En svært bra endring som jeg håper vil skje i hele verden. Vi venter vel på utfallet av en lignende rettssak (apple vs epic) i USA nå, med dom forventet senere i år.

1 Like

Meh, likte ikke den dommen. Håper Epic anker og vinner. Så vidt jeg forsto det så betyr dette at man kan ha forskjellige betalingsmodeller i en app som selges gjennom apple app store, men Apple tar 30% av inntektene uansett om betalingen går gjennom dem eller alternative systemer (direkte til utvikler).

Syntes det er forferdelig mye, med tanke på at normalt er MVA satser osv mye, mye lavere. Her fungerer Apple som eier av plattformen som en ministat, og forsyner seg grovt. Normalt bytter man ikke telefon pga en app, så man er jo i praksis låst til å godta dette som softwareutvikler.

Forutsatt at jeg har forstått innholdet korrekt.

Redigert: når jeg leser e24 sin dekning av saken så ser det ut som om jeg kan ha misforstått.

Hvis det er slik at selskap kan kjøre betalinger utenom Apple og uten å betale Apple en prosent, så er jeg fornøyd med dommen, meget mulig jeg misforsto her.

1 Like

“Starting on December 9, Apple will no longer be allowed to stop developers from including external links, metadata buttons, or other calls to action that point users to places where they can pay for services without Apple taking a cut of the revenues. In addition, developers will be allowed to reach out to customers directly through any contact information given to them when users register a new account via an app.”

2 Likes

“Today’s ruling isn’t a win for developers or for consumers,” said Epic Games CEO and founder Tim Sweeney on Twitter. "Epic is fighting for fair competition among in-app payment methods and app stores for a billion consumers.

“Fortnite will return to the iOS App Store when and where Epic can offer in-app payment in fair competition with Apple in-app payment, passing along the savings to consumers.”

Jeg sliter med å forstå hva de epic mener her? De kan jo lage sin egen in-app payment tjeneste?

Ser iallfall ut som om CEO i G5 er fornøyd :

EDIT:

Kunne sikkert postet dette i G5 men dette påvirker jo alle som er store på mobil…

1 Like

Kursmessig blir det vel kort moro fordi dommen blir nok anket. Mye penger på spill her.
Og epic dømmes til å gi 30 prosent av inntektene som de har tjent på sitt alternative betalingssystem står det i en artkkel i gamer. No i dag

Ja , men det viktigste er uansett at det kommer endringer som vil være postive for utviklerene. Blir nok ikke 9.des men garantert i løpet av 2022. Selv en reduksjon på 5-10% vil jo gjøre store utslag på hva selskapene sitter igjen med. Hvis man ser på G5 så hadde de 1356MSEK i revenue, 189,5MSEK i Ebit og net result på 167MSEK i 2020. 5-10% lavere utgifter til stores hadde utgjort 20-40MSEK…

EDIT: som forventet…

1 Like

Hvis dette stemmer så vil det være positivt for flere av selskapene som diskuteres på TI :

1 Like

https://www.gamesindustry.biz/articles/2021-09-14-team17-reports-record-revenues-of-40m-in-h1

edit:

1 Like
1 Like