Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Standard Supply // Standard Coin

Om man tar utgangspunk at man er long og pro bitcoin,
hvorfor i herrens navn handler man andre av de norske aksjene enn Standardcoin/Standard Supply?
(vel og merke av de norske) renere Bitcoin + lavere NAV finner man ikke på Oslo børs

hvorfor ?

Hvilke andre norske selskap er du tenker på?

da tenker jeg på K33 + Green Minerals + NBX
hvorfor folk overhodet helle dytter penger inn i NBX, det er for kanskje dt absolutt største spøsmålet

Tror det ligger en mistillit til Spetalen og resten av emisjonskameratene i bunn. Mange tror nok at de bare er ute etter en kjapp gevinst her og ikke har conviction til BTC. Tror også at selskapet ville tjent på å klargjøre strategien sin i forhold til BTC

Felles er at alle selskapene taper penger :wink:

den er jeg meget enig i,
samt at utgangspunktet også er et selskap hvor de opprinnelige aksjonærene var lei, er konservative, sansynligvis hater BTC som pesten i utgangspunktet. Det vil si, man starter i motvind, men i de andre, der har manfått med Cryptoinvestorer fra Dag 1.
Det er nok klart at man skal vaske ut gamle/nye aksjonærer.
Men sammenligner man med NBX med MC omkring 230, de eier 6 BTC…
de trader på 38,3 X BTC og brenner cash
Stadard Supply trader på 2,9 X BTC + har 40 mill i cash + brenner lite cash

OM man er long BTC:
hvorfor velger man da NBX fremfor Standard Supply?
greit at folk ikke har till til Spetalen og hans crew, men NBX gjengen har jo bare vært et synkende skip siden dag 1. Hvor lenge kan man leve på “svigerfar-storrien” ?

Green Minerals… vel de holder på med gruver som ikke eksisterer på havbunen + skal hente inn 1,2mrd usd til bitcoin… de prises vel til 1000000 X BTC :slight_smile:

når man da likevel tar seriøs eksposure, burde man ikke da tatt i den som eventuelt betaler best ?

sant nok,
men om man kjøper selskapet for at man er long BTC så er det i de fleste tilfeller større oppside å eie via selskap enn å eie BTC direkte

Ganske enig i alt du sier her, men min første tanke var også, “aha Spetalen ja, der blir det en rask cash grab og så ut igjen, det rører jeg ikke” :sweat_smile:

Det vil alltid være større oppside å eie BTC direkte. Billigere er det også.

Jeg tror nok at mange deler denne ja:-)

Det er 100% feil,
ps! jeg er long BTC mener det er sikrest osv å coldstore dem selv. Det har med sikkerhet etc å gjøre.
Men størst oppside er det i aksjene. Selskapet kan rett og slett trykke opp flere aksjer på høy NAV etc.
dermed vil du etter X år kunne sitte igjen med flere bitcoin enn du begynte med. men kjøper du bitcoin direkte, så sitter du igjen med det samme antallet bitcoin.
Utover dette, så kan du belåne selskapet, det kan du ikke med Bitcoinen (bortsett fra online banker, jeg kjenner godt til det - stay away!)
samt, du betaler 22% skatt på hver handel ved gevinst for ren BTC. men kjøper du aksjen, og den er en del av fritaksmetoden, da selger du skattefritt. så aksjen SKAL handler over NAV = 1

så, det er liksom 2 forskjellige ting - men men :slight_smile:
nå tenkte jeg primært på om man likevel hadde bestemt seg for kun aksjer

Du må skatte for gevinst på aksjer :wink:

Men hvorfor eie noe direkte som kan handles 24/7 når du kan handle det via noe annet som kun kan handles 8 timer på hverdager og som tar årlig forvaltning :wink:

det ser ikke ut som om du leste mitt svar:-)

fritaksmodellen/holding = “skatteritt” VS Bitcoin = 22%
kan belåne aksjene VS kan “ikke” belåne bitcoin
man kan få flere bitcoin med lange briller gjennom selskap VS ren bitcoin gir 0,0 flere bitcoin.

Igjen, jeg er bull BTC direkte, men begge deler har sine fordeler/ulemper
Det sikreste er alltid coldstorage, men her snakker vi om oppsiden, ikke risikoen

Det er fryktelig enkelt å belåne bitcoin :wink:

Kanskje enda enklere enn å belåne aksjer.

vær du sikker,
jeg vet det smertelig godt,…
og min anbefaling er inntil videre, ikke belån dem…
men gjør som du vil :wink:

Noen tanker til uken?