Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jeg er forsåvidt enig, men utsettelsene vil jo også si at kostnadene har økt, og hvis du startet utviklingen i 2015 med state-of-the-art grafikk og i en nisje med få konkurrenter, men du først slipper spillet i 2018, så har gjerne grafikken blitt helt middels og nisjen muligens overbefolket?

Funcom kjørte vel mesteparten av utviklingen for CE i 2016 og slapp det nå helt på starten av 2017. Litt “bak skjema”, men de klarte å få spillet ute mens konkurrentene fortsatt var i EA og det ikke var kommet noen nye store AAA-titler i nisjen. Hvordan tror du det hadde sett ut hvis CE kom i 2018 i stedet?

Funcom slet jo også lenge med at de ikke klarte å levere til tiden eller på budsjett og det var definitivt ikke et sunnhetstegn, men som jeg ser det, et tegn på problemer med organisering og effektivitet innad i organisasjonen. Noe av grunnen til dette var nok at Funcom oppskalerte kraftig i perioden fram til AoC ble sluppet, og det er jo den fasen Starbreeze er i nå.

Når det kommer til estimatene for hva oTWD og Payday 3 kan selge, så synes jeg det er interessant å se hvordan spillene som solgte best i 2016 gjorde det:

. https://galyonk.in/steam-sales-in-2016-def2a8ab15f2#.fsfcie3tc

Jeg tror de må treffe veldig bra med både oTWD og Payday 3 for å selge bra nok til å komme inn på topp 10 her. Og det er nok der begge må inn for å forsvare dagens kurs.

Som du sier, Payday 2 har solgt 14m, men veldig mange av de salgene er gjort til 50-100kr. Ikke 3-400kr…

3 Likes

Såvidt jeg kan se, så bruker ingen av dem akkurat den strategien. Jeg ser dog at f.eks Rust er på lista, og Rust er ett år eldre enn Payday 2 og har tydeligvis funnet en annen strategi som fungerer. GTA V kjører puls-salg, men ikke DLC-er. Det finnes flere veier til Rom.

1 Like

Så du går ut fra at de ikke har gjort noe med engine siden 2015 ? :slight_smile:

Vi får jo kanskje en test på hvor mye grafikk betyr i slike spill til sommeren når RAID kommer. Det er jo basert på samme engine som PD2 men med noen forbedringer. Virker iallfall som om 505 Games tror at det skal selge brukbart…

Moro at vi har DbD regnskapstall å teste mot

(143.5 / 0.7) * Swedish krona = 22.685095 U.S. dollars

Men regnskapstallet inkluderer DLCer

2 Likes

Nei, det var ikke det jeg mente, men ser at det var det jeg skrev. :stuck_out_tongue: Burde nok ha utdypet litt mer:

Greia er at man kun kommer så langt med å flikke på en grafikkmotor. På et tidspunkt, så må du bytte til en som er designet fra bunnen av for å få de featurene og ytelsen du trenger.

Skal Raid WW2 bruke Payday 2-enginene forresten?

oTWD skal vel bruke den nye motoren de kjøpte?

Greia er at hvis du ikke er jææævelig svær, så lønner det seg nok å f.eks. bruke Unreal-enginen og heller bruke de best utviklerene dine på å tilpasse den, enn å skulle lage en tilsvarende fra bunnen av.

Jepp, og når man ser på DbD, så har jeg også troen på det. Men Starbreeze er ikke basert på at ting selger brukbart, men at spill som oTWD og Payday 3 blir blockbustere. :slight_smile:

1 Like

Når jeg først er inne på RAID så er det et spill jeg i utgangspunktet ikke hadde stor tro på , spesielt siden det ikke kom i 2016. Dette har endret seg over tid , blant annet pga at 505 games betalte såpass mye for rettighetene til retail på console.

Etter å ha sett presentasjonene på Paretokonferansen så var det en som gjorde et bedre inntrykk på meg enn de andre og det var faktisk Wester fra Paradox. Han sa også en del ting som gjorde at forventningene til RAID økte litt. Husker ikke ordrett hva han sa men blir noe sånt som

• skal man ha den beste grafikken så vil man selge mye pga grafikk og ikke pga innhold. Itillegg blir det dyrere å produsere innhold senere slik at marginene går ned
  • Det er viktig å ha en setting som engasjerer og som folk bryr seg om. De hadde stilt et spørsmål på forumet om hva som var den beste stridsvognen under 2.verdenskrig. Dette genererte 27 sider på forumet på 24 timer og de måtte ban’e 8 personer.
  • “Nesten ubehagelig hvor mange som er kjempeinteressert i 2.verdenskrig”.

Gjett hvilken setting Stillfront har på de 2 spillene som genererer mest inntekter ? :slight_smile:

4 Likes

Ikke uenig i at oTWD og Payday 3 må selge mye men det som har endret seg litt for SB er at levetiden på de spillene de har har økt. Husker at de for noen år siden forventet ca 2 års levetid på PD2 men det genererer jo fortsatt solide inntekter. Hvis man ser tilbake til året før PD2 ble releaset så genererte Payday: The heist ca 37 MSEK fra jul 2012 - jun 2013 og det er det samme som PD2 genererte i Q4 2016.

Det er også flere andre spill som kommer mellom oTWD og PD3 som kommer til å generere inntekter til SB :slight_smile:

1 Like

Ja , de skal bruke samme engine som PD2 men har gjort en del forbedringer.

Stemmer.

Hva definerer du som “jææævelig svær” ? Jeg er foresten veldig glad for at funcom har gått over til UE4 men hvis man tenker at SB skal bruke samme engine i oTWD,Storm,PD3++ så er det ikke like klart at det er bedre å bruke UE4.

2 Likes

@Christian enig i endel av poengene dine, MEN Pd2 tjente inn 160mill ifjor. Det er ganske bra for et spill som kom ut i 2013

Nå har de, eller partnere tenkt å komme med tre squad baserte pve spill på rad: raid, otwd, payday3. Disse vil jo konkurrere med hverandre og payday2.

Tror derfor at otwd først kommer i 2018, og at raid vil stjele spillere fra pd2. Jeg kan ta feil. Payday 2 genererte nok mange ekstra spillere til payday.

Det kommer an på hvor bra den er, og hvor mye det forsinker og fordyrer utvikling. Jeg er litt skeptisk.

1 Like

Synes det er lurt å være litt skeptisk til det meste :wink:

Du glemmer Storm :wink:

Storm har vært utsatt så mange ganger at jeg utelot det med vilje.

Btw, takk for svar på innleggene mine, det er rimelig nyttig med andre sines tanker om de samme områdene.

Har det kommet ut noen nye gameplay-videoer til Raid WW2? Jeg fant bare en fra E3, og den så shit ut. For hvordan et bra spill ser ut, sjekk ut Battlefield 1. Det er rimelig hot shit! Dama har spilt det rimelig mye og det får f.eks Payday 2 til å se ut som noe fra forrige århundre. :stuck_out_tongue:

Man ender jo av og til opp med å diskutere litt med seg selv også før man svarer på andre sine poster :wink:

2 Likes

Kommer vel mer på GDC :slight_smile:

Når det gjelder battlefield 1 så kjøpte jeg det og titanfall 2 for en liten stund siden men har spilt minimalt :slight_smile:

Har DbD dratt inn 143MSEK? Good shit. :stuck_out_tongue:

Jeg er relativt enig i det du skriver, men en av grunnene til at jeg tror Starbreeze sitt neste spill kommer til å selge bra er at de mobiliserer kundene de har fra Payday 2. For at den taktikken skal fungere, så må du spre ut spillene litt, eller så riskerer du å dra teppet under ditt ett år gamle spill for å selge det nye, ettersom spillerene migrerer fra ett til et annet.

Nå vet jeg ikke helt hvordan det kommer til å fungere i praksis. Dette er jo PvE spill, og det er en viss mengde grinding, og da kan det, som du sier, være godt med litt avveksling.

Jeg tror samme hva at å komme med oTWD nærmere Raid:WW2 enn ca et år vil være en tabbe. Her er vi nok rett og slett bare uenige. Det blir spennende å se hva som faktisk blir gjort. :slight_smile:

Jepp, men hvor mye må Geminose dra inn for at det skal ha lønnet seg for aksjonærene. Her var jo en god del av oppgjøret var i aksjer? Jeg tror summen er ganske vanvittig…