Jeg er forsåvidt enig, men utsettelsene vil jo også si at kostnadene har økt, og hvis du startet utviklingen i 2015 med state-of-the-art grafikk og i en nisje med få konkurrenter, men du først slipper spillet i 2018, så har gjerne grafikken blitt helt middels og nisjen muligens overbefolket?
Funcom kjørte vel mesteparten av utviklingen for CE i 2016 og slapp det nå helt på starten av 2017. Litt “bak skjema”, men de klarte å få spillet ute mens konkurrentene fortsatt var i EA og det ikke var kommet noen nye store AAA-titler i nisjen. Hvordan tror du det hadde sett ut hvis CE kom i 2018 i stedet?
Funcom slet jo også lenge med at de ikke klarte å levere til tiden eller på budsjett og det var definitivt ikke et sunnhetstegn, men som jeg ser det, et tegn på problemer med organisering og effektivitet innad i organisasjonen. Noe av grunnen til dette var nok at Funcom oppskalerte kraftig i perioden fram til AoC ble sluppet, og det er jo den fasen Starbreeze er i nå.
Når det kommer til estimatene for hva oTWD og Payday 3 kan selge, så synes jeg det er interessant å se hvordan spillene som solgte best i 2016 gjorde det:
. https://galyonk.in/steam-sales-in-2016-def2a8ab15f2#.fsfcie3tc
Jeg tror de må treffe veldig bra med både oTWD og Payday 3 for å selge bra nok til å komme inn på topp 10 her. Og det er nok der begge må inn for å forsvare dagens kurs.
Som du sier, Payday 2 har solgt 14m, men veldig mange av de salgene er gjort til 50-100kr. Ikke 3-400kr…