Farlig å farlig. Ved kortsiktig fall, kan du potensielt få tilsvarende flere aksjer i prosent når oppgangen kommer, om man ikke blir med ned. Seff alltid en risk for at den løper i mellomtiden, men reduserer total risiko noe.
Spill-aksjer har en forventet topp ved messenyhetsslipp (f.eks. E3) og release av nytt spill. Da er toppen i gjennomsnitt nådd og en god del tradere og andre vet å utnytte det til fulle. Derfor er aksjene ofte pumpet litt kunstig opp ved disse tidspunktene noe vi har sett nå i STAR og utallige ganger i funcom.
Det litt spesielle med Starbreeze/Payday 2 er at selv om spillet solgte utrolig bra ved launch, så er det faktisk ettersalget som har ført til mye av dagens kursøkning. Det er ikke vanlig at det beste kvartalet i omsetning kommer etter 1,5 år.
Helt riktig og dette er ganske unikt. Det er hovedgrunnen til at jeg tross alt er inne med 10% for øyeblikket, men jeg er redd markedet ikke verdsetter denne egenskapen nok.

figuren
@Christian nest beste mener du vel? + at de lanserte spillet på to nye plattformer nå.
Og at den lanseringen/prosjektet ikke har brakt +en … Tvert imot tror jeg de har tapt goodwill og omdømme på hele konsoll eventyret sitt… Alt de har fått er mer utgifter og de kommer nok godt til syne nå i neste kvartal med langt lavere omsetning.
Har du tittet på utgiftsnivået til SB i det siste. Hvor mange 10 talls mill tror du denne floppete Konsollanseringen kostet… ? Omsetningen var høy men stod slettes ikke i stil med utgifts nivået. De kunne spart seg hele Nextgen eventyret sitt og aksjen ville vært priset likt… Faktisk, i tiden fremover må du regne med at SB må bruke mye penger på å kompensere forbannede XBone kunder og reparerere utgivelsen. Jeg tror totalsummen er negativ.

Faktisk, i tiden fremover må du regne med at SB må bruke mye penger på å kompensere forbannede XBone kunder og reparerere utgivelsen. Jeg tror totalsummen er negativ.
Les dette heller.

Hvor mange 10 talls mill tror du denne floppete Konsollanseringen kostet… ?
FQ4 2014/15 hadde neppe gått i pluss uten nextgen-releasen. Omsetningen på Steam det kvartalet var heller laber. Se side 3 her: http://media.starbreeze.com/2015/08/Bokslutskommunike-1-Juli-2014-30-Juni-2015.pdf hvis du ønsker fakta.
Det ser ut til å bli bedre med Steam-salget dette kvartalet ut fra hva de meldte om salget for juli (4,9MSEK) godt opp fra tallene fra april, men ned fra januar. På den andre siden, så ser august ut til å ha vært en veldig god måned med en uke på topp-10 listen og mye av tiden ellers på 30-50 plass. http://tools.garry.tv/steamchart/?show=218620&range=32
Definitivt negativt at de fortsatt ikke har fått fikset xbox-lanseringen, men virkelig bra at de gjorde den blemma med Crimewave og ikke med TWD. Salget ser ikke ut å ha fått blitt påvirket i noe særlig grad, men ja, det er dårlig PR.
På den positive siden, så har de nå rundt 400k* nye kunder på nextgen-konsoller å selge DLC-er til. Satser på at de kjører spillet på tilbud samtidig, og etter å ha fått fikset xbox-releasen. Skjønner godt at de ikke har kjørt ut noen DLC-er før det er fikset for å si det sånn…
*Retailer-salget var på nesten 40MSEK, antar mesteparten av dette var nextgen og at de dro inn ca 100kr pr salg.

FQ4 2014/15 hadde neppe gått i pluss uten nextgen-releasen. Omsetningen på Steam det kvartalet var heller laber. Se side 3 her: http://media.starbreeze.com/2015/08/Bokslutskommunike-1-Juli-2014-30-Juni-2015.pdf hvis du ønsker fakta.
Poenget mitt er at utgiftene hadde vært mye lavere uten Nextgen forsøket… Og da kunne de likevel vært rundt 0en eller like over som nå. Det er poenget mitt. Om du skal forestille deg et regnskap uten et spesifikt prosjekt så må du nesten ikke bare fjerne omsetnings delen men assosierte utgifter og.

Retailer-salget var på nesten 40MSEK, antar mesteparten av dette var nextgen og at de dro inn ca 100kr pr salg.
Her var det mer enn en antagelse. Trodde de fleste estimerte 300 k kopier i salg. Her synes jeg du tar i litt vel hardt? Jeg tviler at konsol versjonen deres gir et godt grunnlag for DLCer. Dette av flere grunner. XBone kundene tror jeg er borte rett og slett. PS4, blir en for små gruppe. Ikke alle som en som kjøper DLCen… kanskje bare 25%? og 25% av et allerede Ganske lavt tall gir ikke rare oppsiden.

hvis du ønsker fakta.
Passiv agresiv?

Her var det mer enn en antagelse. Trodde de fleste estimerte 300 k kopier i salg. Her synes jeg du tar i litt vel hardt? Jeg tviler at konsol versjonen deres gir et godt grunnlag for DLCer. Dette av flere grunner. XBone kundene tror jeg er borte rett og slett. PS4, blir en for små gruppe. Ikke alle som en som kjøper DLCen… kanskje bare 25%? og 25% av et allerede Ganske lavt tall gir ikke rare oppsiden.
Alt var faktisk antagelser, som jeg skrev eksplisitt. Ser at de kvartalet før hadde 10MSEK i retailomsetning, så ja, 300k høres riktigere ut.
300k solgt de første to ukene er nok litt for dårlig, men det er jo ikke som om salget stoppet der. Kanskje vi er på 500k nå (ja, ren gjetning). Fortsatt litt lavt, men Starbreeze har brukt DLC-ene til å selge hovedspillet, noe jeg tror de vil prøve på for nextgen-konsollene også.
La oss si 50% rabatt for Crimewave edition og en ny DLC til f.eks 10$ som inneholder alt av DLC-er sluppet til Steam i mellomtiden. DLC-en selger kanskje ikke veldig bra, men en 50% rabattert Crimewave-edition burde gjøre det bra. Nok slike puls-salg og du har plutselig solgt 3-4x det du solgte i release-måneden. Da blir det penger av å selge DLC-ene til nextgen også, spesielt sammen med Steam-versjonen.
… de må bare få fikset xbox one releasen først. Det hadde ikke kostet mye for dem å gi bort den første DLC-en til xbox one kundene heller, som plaster på såret for en botchet release…

Alt var faktisk antagelser, som jeg skrev eksplisitt. Ser at de kvartalet før hadde 10MSEK i retailomsetning, så ja, 300k høres riktigere ut.
300k solgt de første to ukene er nok litt for dårlig, men det er jo ikke som om salget stoppet der. Kanskje vi er på 500k nå (ja, ren gjetning). Fortsatt litt lavt, men Starbreeze har brukt DLC-ene til å selge hovedspillet, noe jeg tror de vil prøve på for nextgen-konsollene også.
La oss si 50% rabatt for Crimewave edition og en ny DLC til f.eks 10$ som inneholder alt av DLC-er sluppet til Steam i mellomtiden. DLC-en selger kanskje ikke veldig bra, men en 50% rabattert Crimewave-edition burde gjøre det bra. Nok slike puls-salg og du har plutselig solgt 3-4x det du solgte i release-måneden. Da blir det penger av å selge DLC-ene til nextgen også, spesielt sammen med Steam-versjonen.
… de må bare få fikset xbox one releasen først. Det hadde ikke kostet mye for dem å gi bort den første DLC-en til xbox one kundene heller, som plaster på såret for en botchet release…
For meg ser det ut som NPV var 0 av dette prosjektet… Men noen ganger er det godt nok med NPV 0 dersom man klarer å etablere et marked eller får positive effekter på annet vis. Men det tror jeg ikke de fikk denne gang… Den XBone blemma tror jeg blir et såpass stor minus enten i omdømme eller når Retail pris faktisk må tilbakebetales at dette blir ikke spess bra.
Når det gjelder retail salg av gamle konsol spill tror jeg at det vanligvis ikke går spesielt bra. Det er det siste som gjelder for ungdommen, og når jula kommer er det annet som skal under treet enn PD2. Jeg er bare mer skeptisk enn dere. Jeg er imponert over hva de fikk til med PD2 på PC og hvor lenge det faktisk har holdt dem i gang… Likevel, så tror jeg det blir viktig for dere investorer å holde hodet kaldt og skjønne at sånne fulltreffere slettes ikke er normalen… Du kan ikke ta dem for gitt. Neste spill utgivelse tror jeg blir en stor skuffelse for å si det slik. For alle har nærmest kassert inn allerede at whatever som blir lansert neste gang så vil det selge bedre enn PD2. Akkurat det tror jeg dere skal være forsiktig med.
De spår 0-resultat neste kvartal og skyhøye P/E estimater. Remium innrømmer også å ha bommet på sine resultat-estimater ganske grovt (-30% dette kvartalet). Ikke udelt positiv analyse dette her.