Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Tja. Fint lite om utgiftssiden og er det tilfeldig at kursmålet hans er ca. det dobbelte av det kursen var da han skrev sin analyse?
Savner mer om utgiftssiden. Er den vurdert til å være konstant?

Ja etter crimewave er Geminose neste ut og skal du lykkes i dette markedet er du nok nødt til å investere litt. En leketøys-partner bør komme her ganske snart. Generelt vil kostnadene være høyest for et spill-selskap ved release.

Men for all del, fint at han har brukt tall fra virkeligheten.

2 Likes

Noen som har sett på hvordan Digital Bros. pengene fordeles over tid? Det bør vel skje etter samme prinsipp som tidligere?

1 Like

Geminose representerer en usikkerhet som jeg som investor svært gjerne vil ha avklart. Her er STAR på upløyd mark med ukjent IP. Kan være genialt av STAR, men kan også bli et tapssluk av de sjeldne hvis man ikke treffer.

Inntektssiden var jo også relativt positivt tolket, ettersom han så for seg en ekstrapolering av dagens inntekter fra Payday 2 i to år framover. Det kan hende dette er fullt mulig, men det vanlige er jo at det blir tyngre og tyngre å selge samme spillet (selv med DLC-er).

Hittil så har Starbreeze holdt inntektene til Payday 2 bra oppe, men man ser jo at entusiasmen er litt synkende. Den siste DLC-en har solgt langt fra bra og Payday 2 vaker nå rundt 100. plass på Steam, ikke 30-70 som tidligere utenom salg. Det blir interessant om neste puls-salg vekker tigeren igjen.

2 Likes

Helt riktig sett og det er slike ting jeg som gjør at jeg ser med ekstra kritisk blikk på hva han skriver og ikke minst hva han ikke skriver. Det er nok av små-sparere som ikke tenker kritisk nok når de leser slike innlegg.

1 Like

Helt enig, det blir litt for enkelt :slight_smile:

1 Like

Problemet er f.eks. på avanza-forumet kommer slike innlegg som virkelig skremmer hvis de er riktige:

jo jag har varit med i drygt 8 år och har under årens lopp höjt
utgångsribban allt eftersom. 5:-, 10:- osv, ja ni känner igen det ni som
varit med ett tag =)

Just nu studerar jag (till kock för övrigt)
och när oförutsedda utgifter dyker upp så rannsakar man sitt innehav.
Har hitintills valt att leva mer eller mindre på existensminimum, allt
för att undvika att sälja av något i denna kassako.

Trots mina
tidigare erfarenheter och även min egen tro och tankar om närmsta tiden
fram till rapport, valde jag igår att sälja en del av mitt innehav.
Efter gårdagens stängning övergick min lättnad för att kunna ha råd att
lämna in vår bil på service (kopplingshaveri) till outhärdlig
starbreezefrossa. I morse köpte jag in det antal jag sålde igår, (som
vanligt till en förlust :/) men nu är jag lugn igen, trots att jag inte
vet hur jag ska ha råd att lösa ut bilen när den blir färdig :stuck_out_tongue:

Frugan får väl cykla till jobbet och jag tar fram vespan ur förrådet =)

Dette er fullstendig galskap!

2 Likes

Suger at jeg ikke liker spillene deres. Det har ført til at jeg ikke får gevinst siden jeg ikke kjøper aksjen. Så får jeg jo heller ikke dra nytte av all kunnskapen her :slight_smile:. Får håpe de lager et spill jeg liker snart.

1 Like

En ting mange ikke tenker på er å teste litt forskjellige scenarioer for USD kursen…skal dollaren ned til 6-7 SEK igjen ser det litt mørkere ut, spesielt hvis pengene fra 505 betales ut over tid de neste årene så er det en ganske stor eksponering mot USD bare der.

1 Like

Ikke noe verre, men ikke noe særlig bedre heller. Hysterisk hype og investeringer over evne er galskap samme om aksjen er Funcom eller Starbreeze.

Morsomt med litt dryppende sarkasme. Fikk meg til å tenke på utsagnet: “Lies, damned lies and statistics”. :smiley:

2 Likes

Det er faktisk ikke så dumt å se bort fra egne preferanser angående spill når det kommer til investering. Hadde vært dumt å unngå investere i selskapet bak DOTA2 fordi du ikke liker MOBA-sjangeren…

3 Likes

Helt enig i dette. Jeg pleier å spre risikoen på 5-6 aksjer minst, selv om dette også er i minste laget så er det ihvertfall en stor forskjell iforhold til å legge alt i en aksje. I tillegg til dette har jeg også noen plasseringer i fond og en god del av egenkapitalen ligger i boligen i form av nedbetaling av lån.

Jeg er litt på samme linje som @Morti her, dvs jeg liker å investere i selskaper som jeg synes er interessante å følge med på. Det er ikke fordi jeg tror disse nødvendigvis kommer til å gå bedre enn andre, men det er lettere å være langsiktig dersom kursen ikke går som jeg har tenkt, og når man får innblikk i selskapet så gir det noe tilbake utover verdistigning og utbytte. Den aksjen som har gått best i USA er tobakkselskapet Altria (dvs ingenting som jeg ville investert i)

Når det er sagt behøver jeg ikke like spillene til et spillselskap jeg investerer i, men det bør likevel være interessant å følge med på (som i ditt eksempel - Valve er jo superspennende selv om Dota 2 ikke er mitt personlige favorittspill).

Er forresten veldig interessert i disse spørsmålene som handler om investeringsfilosofi.

4 Likes

Også er det lett å bli følelsesmessig tilknyttet til selskapet og ta beslutninger du ikke hadde gjort ut bra objektive kriterier. F.eks satse alt på at TSW vil gjøre det bra og ha aksjer for 500.000kr uten å selge seg ned for å sikre litt gevinst. Klarte til slutt å se objektivt på det, regnet på hva de måtte ha for å ha en ok inntekt og solgte siste rest når jeg fikk tallene svart på hvitt.

Jeg liker Starbreeze veldig godt også, men vet jo at selv om forrige spill (AoC) solgte en million første året, så er det ingen garanti for at neste spill (TSW) skal gjøre det samme. Mao, kan godt hende jeg ikke hadde hatt samme problem selv om jeg likte Payday2 og den type spill.

Logikken min med Starbreeze er å se på hva som vil skje hvis Crimewave og Geminose flopper og TWD gjør det dårligere enn Payday 2. Da er ikke selskapet neppe verdt 2 milliarder kroner. Usannsynlig? Ja. Et 5% scenario? Nei, sjansen er mye større enn det og alt behøver ikke gå galt for at selskapet vil gå ned i verdi.

På den andre siden, så er potensialet grisesvært. Hvis Starbreeze klarer å etablere både Geminose og TWD spillene sine som store merkevarer, så snakker vi fint om aksjekurser på 50kr. Sannsynlig? Nei. Et 5% scenario? Nei, sjansen er større enn det, og selv med kun suksess på TWD, så snakker vi fort om 30kr.

Det er vanskelig å lage et vektet scenario ut av de to ytterpunktene, så jeg har ikke engang tenkt å prøve. Det viktigste er å innse at spill er notoriske for å kunne floppe hardt - og ha fantastiske suksesser. Å satse hardt når man har god gevinst ser jeg ikke helt poenget med.

3 Likes

Dette viser vel at det er mye enklere å selge spill som er basert på en eksisterende IP :slight_smile:

5 Likes

Jepp, eller som krever utrolig masse markedsføring. Gjerne en kombinasjon av de to. Hvis du har en god IP, så er reklame faktisk verdt noe. Funcom kjørte noe reklame for TSW, men langt fra nok til at det ble en snakkis og solgte seg selv pga nysgjerrighet.

Det skal sies at spill som Battlefield ikke selger seg selv heller. De har noen gigantiske reklamekampanjer. Det er vel egentlig her Starbreeze har skutt gullfuglen med Payday 2. Hva har de brukt av penger på markedsføring? Nesten ingenting. Et par kroner her og der på noen kule videoer, men de har stort sett latt spillet selge seg selv på Steam.

Spørsmålet er om Starbreeze kan gjøre det samme med TWD-tittelen sin, eller om de må ut med 80kr i reklame for hver 100kr de får i inntekt. EBIT blir mildt sagt hardt påvirket av dette.

1 Like