Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Den motoren der er som en trekkoppmotor til sammenligning med Dreamworld… Jeg vil sågar kalle det en interface kode… Den er ikke verdt jack til sammenligning med dreamworld.

Men uansett når man diskuterer vrakpanten så er vi i et leie hvor man diskuterer 10 talls milioner… Ikke miliarder som SB nå er blåst opp til… Ta til fornuft. Funcom er allerede priset til vrakpris. SB derimot… Flyver høyt og har litt av et fall dersom noe skulle svikte.

Hvem bryr seg om opphuggningsverdien til tech-selskap? Ta Apple f.eks, de har ingen egne fabrikker. Alt de har er IP.

Det man bryr seg om er IP-en, hvor flinke de er til å bruke den og hva de kan få igjen for investeringer i den. Her gjør Starbreeze det ekstremt bra. 505 Games vedder f.eks på at bare PS4/xboxone versjonen av TWD vil gi Starbreeze 170MSEK+ i inntekt (ellers går de selv i minus på kjøpet av rettighetene til å være publisher). For rettigheter til å være publisher for Payday 2 i to år til, så er det tilsvarende veddemål på 250MSEK+.

Nå har Starbreeze endel flere jern i ilden: TWD for PC/Steam, Geminose og Storm innen de to neste årene. Her får de alt av inntekter (utenom 15%(?) royalty for Geminose). Det er suksessen av disse produktene som vil vise hva Starbreeze egentlig er verdt.

Jeg ser jo også for meg at etter TWD/Geminose/Storm, så er det plass til Payday 3 eller tilsvarende tittel. Det er ikke som de har tenkt å slutte med spillutvikling etter Storm!

3 Likes

Vilken EBIT tycker du SB bör ha detta år (14/15) för att försvara nuvarande värdering?

@spararn han har jo sagt dette mange ganger tidligere P/E på 10 nå eller så er det overpriset. Følger du ikke med? Nevermind at inntektene er ventet å øke de neste årene, det er forrige/neste kvartalstall som teller når du skal se om et firma er overpriset eller ikke. Når jeg tenker meg om: det er det dårligste kvartalet av hva du kan tenke deg til og hvilket som helst av de 2-3 siste kvartalene.

1 Like

Haha jag är den förste att erkänna det. Bra så.

Låt oss se vad framtiden har att visa helt enkelt :slight_smile:

Spørsmålet er om vi har nådd toppen eller ikke (for denne gang)… både rapporten i første omgang og ikke minst crimewave lansering nå om litt over en måned burde jo egentlig drive kursen videre. Er vel egentlig ikke umulig at kursen skal opp til 16+ kroner før crimewave lansering / E3… men det er jo litt ekstra risiko å jage de siste kronene.

16+??? Hvor i svarte helv… tar dere disse tallene fra? Det er jo en P/E på fuckings 40 ut fra EBIT i sist Q rapport som egentlig var bedre enn de vi forventer fremover. Jeg kan bare si en ting til deres fabuleringer… Tullerusk!!!

1 Like

Tallene trylles fram :tophat:

Hva tror du kursen står i om en måned?

4 Likes

SB bør ha minst 40 mill i kvartalet for å forsvare dagens kurs… Realitetene er mellom 0 og 10 mill. Noen kommer til å reprise aksjen ned til hva den virkelig er verdt snart. Jeg vet ikke hvem, men aksjen kan ikke trosse naturlovene i det uendelige.

Jeg har sluttet å tippe på denne sirkus aksjen, for den lever tydeligvis etter kardemomme loven og ymse annen fiction. Aksjen har tilsynelatende ingen sammenheng mellom inntjening og market Cap.

Men det må da snart begynne å gå tomt for idioter og idiotkroner i scandinavia slik at den omsider blir mer fornuftig priset. Mitt tipp er at den skal knekke hardt ned på rapporten som kommer nå. Og at den knekker videre ned nå i Juni når crimewhatever lanseringen slettes ikke blir den milliardomsetteren som markedet nå tilsynelatende tror den skal bli. Med de to forutsetningene jeg her har nevnt så skal denne egentlig ned til 5 tallet.

Tullerusk Holmes… Tullerusk

EBIT de siste kvartalene har vært 20, 5 og 22 MSEK. Du har sikkert glemt det fra sist vi diskuterte EBIT. Bare hyggelig å kunne hjelpe deg med fakta.

Jeg tror neppe kvartalstallene fra rapporten blir spesielt spennende. Mellom 15-20MSEK i EBIT. Det må evt være andre nyheter de kommer med. Jeg tror Crimewave har veldig stort potensiale, men jeg synes det er vanskelig å si med noe som helst sikkerhet HVA salgstallene blir. 100k? 500k? 1000k? Hvis salget ser bra ut, så tror jeg 20kr er innen rekkevidde. Mye pga forventningene til TWD som da bygger seg opp. På mange måter, så synes jeg Payday 2 fungerer som en demo på hvor flinke Starbreeze er på å selge spill. :smile:

1 Like

Rapporten er interessant, der får vi se hvordan kostnadene utvikler seg og hvordan det ser ut med investeringene. Jeg skrev til Starbreeze og spurte hvor kostnadene til utvikling av nye spill føres, men har ikke fått noe svar.

Kursen henter seg inn litt så langt i dag…

1 Like

Jeg har funnet et annet forum der crimewave diskuteres litt av og til. Dette er et xbox-forum.

siste innlegg (fra 4.mars…) og dette er et litt typisk innlegg på denne tråden:
I dig Payday, I really do, but I’m with all of you that said Overkill lied straight to the console players’ faces. Granted, I owned Payday 2 on PS3, but every console got screwed when it came to content. Overkill promised that it’d be different with Payday 2, that they’d keep the console versions up to par, and they just fell flat. Regardless of where the blame lies with that, Overkill told blatant lies regarding how they would handle the console port. Payday is, unfortunately, a game that should have never left PC. Next-gen or not, this just won’t have the love the devs give to PC. It can’t always be Valve style dedication.

EDIT:
Tråden er litt gammel. men det kan dukke opp nye tråder på dette forumet. Jeg vil gjerne ha andre forum-kilder enn bare steam-forumet.

2 Likes

Mozzez ute med ny optimistisk analyse

http://edmundcapital.com/2015/05/riskreducering/

konklusjon:
Som tidigare presenterat, ligger min riktkurs fast på 30 SEK. Med den
senaste tidens nyheter och riskreduceringar har jag svårt att se vad
som ska kunna sätta käppar i hjulet för den stundande klättringen även
om senaste tidens nyhetskavalkad inte kommer synas i siffrorna för
Q3-rapporten.
Framtiden är alltför väl utstakad.

2 Likes