Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Har lite erfaring med A og B-aksjer, men hvis vi ser på oppkjøpet av Geminose

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20140910.GlobeNewswire.1855168

så betalte STAR med aksjer.

Geminose has been acquired for $7 million USD in Starbreeze shares, valued at
the share price per closing date of the transaction. 4 606 778 new shares will
be issued by the board utilizing its authorization from the AGM, which
corresponds to approximately 3.0% of the share capital on a fully diluted basis.

Så tenker jeg STAR kommer med følgende mld om en stund

Gem2 has been acquired for $X million USD in Starbreeze B shares, valued at
the share price per closing date of the transaction. Y new B shares will
be issued by the board utilizing its authorization from the AGM, which
corresponds to approximately Z% of the share capital on a fully diluted basis.

3 Likes

Om de får aksjene de betaler med via en split, forblir jo selvfølgelig verdien, men om de utsteder x antall nye aksjer, blir det utvanning, typ 3% som skissert over.

Starbreeze eier vel ikke noen egne aksjer pr dags dato? Mao må evt aksjer som blir brukt til oppkjøp trykket opp og aksjen vannet ut.

Om dette er positivt eller negativt avhenger vel av hvor flinke man tror Starbreeze er til å kjøpe opp og drive nye selskaper. De har jo gjort en utrolig jobb med Overkill. Oppkjøpet av Geminose sier ihvertfall for meg at de ikke er redde for å ta risiko. De har nok tenkt å la de 200MSEK, ser ikke for meg at de blir brukt på utbytte med det første, men til oppkjøp/videreutvikling av selskaper.

På mange måter, så er dette Starbreeze sin måte å redusere risikoen for aksjonærene, ettersom de da har flere produkter å støtte seg på, så ett dårlig produkt ikke kan velte hele selskapet. (Ikke at det er sannsynlig med 200MSEK på bok).

Tror nok pengene de har vil bli brukt på produktutvikling, og evt oppkjøp vil skje i aksjer. Ihvertfall inntil de ser resultatet av Crimewave/Geminose/TWD.

4 Likes

Jo men at de innfører A og B-aksjer kan jo tyde på at det er et betydelig antall B-aksjer som trengs for STARs sine oppkjøpsplaner i fremtiden. Det gjør denne mld ekstra spennende og jeg er ikke sikker på hvordan markedet reagerer i morgen på dette her.

EDIT:Men med dette stuntet er kanskje STAR bedre forsikret mot fiendtlige oppkjøp ved at Bo kontrollerer nok aksjer. Det kan bli et rush for å sikre seg flest mulig aksjer før inndelinga av A og B-aksjer trer i kraft.

2 Likes

Haha… Onns spinner og strikker en rosa story om at utvanning… Ja det er jo hyggelig løp og kjøp. Herregud, så mye tull som kommer veltende ut av den kroppen.

Utvanning!? Uff og huff…

Ser ut som jeg begynne å tjene penger på shorten min fra i morgen av

Og så holder vi oss til Starbreeze i denne tråden… Innlegg der man snakker negativt om andre medlemmer vil bli slettet. (Og brukere bannet)

3 Likes

Det blir ingen utvanning nå, men den eneste grunnen til å gjøre dette er at de ser for seg å trykke opp aksjer senere (Les: for neste oppkjøp).

1 Like

Onns snakker også om Funcom i denne tråden. Han også mobber. Ser at Gordon hele tiden blir truet om utestenging. Men aldri en reprimande til Onns som er den som provoserer frem slikt. Stenger dere Gordon ute så steng meg ute også. Det gidder jeg ikke være en del av.

4 Likes

V får se, fortsatt mange selgere rundt 14 kroner.

Kanskje du har rett. Men jeg venter litt og ser an utviklingen. Vi har enda en ny rød dag på børsene så da skal det jo litt mer til for en aksje å plutselig kjøre solo-rally på ettermiddagen.

Det er ingen emisjon nå, men eneste grunnen til å gjøre dette er jo for å kunne kjøre emisjoner senere. Noe de nok har planlagt, for å kjøpe opp andre spillutviklere. Om det er positivt eller negativt er et annet spørsmål, som er vanskelig å svare på nå. Oppkjøpet av Overkill var jo en god ide. Geminose? Aner ikke enda.

1 Like