Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Når man ser på ebitda og omsetning på kvartalsrapportene så er det jo oppløftende. Skyhøy PE da.

1 Like

Ser at Starbreeze kursen korrelerer veldig godt med antall spillere i Payday 2.

Bare se fra oktober: http://steamcharts.com/app/218620#1y

Husk at det er noe som heter Kjærlighet gjør blind

:wink: Husker du ikke hva dette forumet egentlig heter?

star på kjøper’n igjen:

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklaren Starbreeze har avtalat om köp av 90,5 procent av det indiska produktionsbolaget Dhruva Interactive. Affären väntas genomföras i slutet av det första kvartalet 2017.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Sammanlagd köpeskilling är 8,5 miljoner dollar, varav 7 miljoner betalas kontant (runt 68,5 miljoner kronor). Resterande del betalas med nyemitterade B-aktier. Det handlar i dagsläget om knappt 800.000 aktier (0,3 procent av kapitalet).

Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

sitat:
Dhruva Interactive’s ongoing outsourcing business will have a limited but positive impact on Starbreeze revenue and profit from day one. In the financial year ending March 2016 Dhruva Interactive’s revenues amounted to 4.6 MUSD.

1 Like

Jeg var nær ved å trykke på kjøpsknappen her, men det føltes litt for impulsivt. Pleier ikke kursen falle litt tilbake etter nyheter når tradere tar gevinst?

jo ofte skjer det, på den annen side er kursen ganske lav nå ift topp.

1 Like

Ja, vil bare ikke bli revet med. Skal sove på det over helgen. Teknisk er det jo litt spennende her rundt diverse støtte nivåer.

nyheten er vel grei nok, starbreeze prøver å kontrollere alle nivå ved spill-produksjon og dette er enda et bidrag i den strategien. Imponerende det byggverket star bygger nå sakte men sikkert.

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Genom köpet av det indiska produktionsbolaget Dhruva Interactive säkrar Starbreeze tillgången till grafisk expertis på ett helt annat sätt än tidigare, bland annat inom det växande VR-segmentet.

Dhruva fungerar som en underleverantör till spelutvecklare och har jobbat med kända speltitlar som Halo 5, Forza Horizon 3 och Quantum Break. På bolagets meritlista finns också Starbreeze spel Payday 2.

Dhruva driver primärt en art production-verksamhet. En av de mest resursintensiva tjänster som finns i branschen är den grafiska produktionen till ett spel. Bolaget har mindre resurser även på övriga utvecklingstjänster, men gör inga egna spelprojekt, säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt Starbreeze kommer köpet av Dhruva också tillföra väsentligt värde till bolagets VR-ekosystem.

Vi producerar ju VR-upplevelser, via våra egna produktioner, via förläggaruppdrag eller via samarbeten som till exempel John Wick. Nyttan i att snabbt kunna ha en tredje part som kan hjälpa till med grafiken, om någon till exempel är intresserad av att producera innehåll till Imax VR-center, är väldigt stor, säger Maeva Sponbergs.

Dessutom medför ett ägande av Dhruva att Strabreeze på ett helt annat sätt kan styra kompetenser och utbildning, menar ir-chefen.

Vi kan givetvis hjälpa till att driva utvecklingen internt hos Dhruva också, även om de fortsätter som en egen entitet och jagar kunder som de alltid gjort, säger hon.

Ni uppger att affären väntas leda till att Starbreeze sänker sina kostnader?

Vi behöver allt mer grafiska resurser och majoriteten av vår outsourcing har gått till Dhruva. Nu blir det en intern debitering i stället för en extern kostnad, säger Maeva Sponbergs.

Dhruvas intäkter, i räkenskapsåret som gick ut i mars 2016, var 4,6 miljoner dollar. Enligt Starbreeze är bolaget lönsamt, men några mer precisa uppgifter lämnas inte.

Köpet av de 90,5 procenten av Dhruva, som kräver ett myndighetsgodkännande, väntas vara klar i slutet av det första kvartalet 2017. Köpeskilling är 8,5 miljoner dollar, varav 7 miljoner betalas kontant och resterande del med nyemitterade aktier.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

Samme som holmes, jeg er meget interessert her men vil se bittelitt mer substans først.

Glad jeg tok meg tiden og kikket innom tråden, dette ligner mer og mer på et godt case. :slight_smile:

1 Like

Jeg har sagt det 10x før til @Onns sine store protester, vent med å kjøpe til januar, kursen vil være lavere da ! :=)

1 Like

Det er litt bekymringsfullt at fokus ligger på å selge nyheten så fort som kursen gikk noen prosent i pluss

En annen ting er at mange småsparere i Sverige blør med Fingerprint nå

Substans som at kursen stabiliserer seg. :slight_smile:

Jeg oppdaget først selskapet denne uken.

3 Likes