Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Tror det var for å få komme inn på first north, men jeg husker også at mindre øre-trading ble trukket fram. Greit nok at intervallet ble 5 ganger større, men husk at kursen ble samtidig 10 ganger høyere, dermed ble intervallet halvert i prosent av kursen - dette støtter dermed min teori over.

Ja, mange er nok fornøyde og selger nå et par dager før rapporten og når kursen er nesten 15 kroner. Personlig hadde jeg trodd det skulle komme et litt større rally i dag, men det er nok ganske stor motstand rundt 15 - det snudde jo rundt her ved den siste melding også (da jeg solgte).

Mitt tips er at det blir ganske stabilt fram til rapporten, og så får vi se hva som rapporteres der - det som jeg er mest interessert i er hvor store kostnader og investeringer vi kan forvente framover nå som arbeidet med TWD og Geminose sikkert blir mer intensivt.

Stemmer bra det @onns men selv om inntektene øker, så er det ok å ha et øye med utgiftene også. Selv om selskapet gjør det bra, så betyr det ikke at aksjekursen er riktig - eller feil.

2 Likes

Vad har ni för förväntningar på rapporten?

Tror ni på information om pre-order för Crimewave? Vore väldigt trevligt att se lite siffror då det verkar sälja ganska bra om man tittar på amazon/Gamestop. Dessutom tror jag inte marknadsföringen dragit igång ordentligt utan det blir säkert en skön upptrappning innan release.

EBIT på någonstans mellan 15-25M kanske är en rimlig gissning? Oavsett så spelar resultatet mindre roll, tror de flestas blickar är framme vid E3 och crimewaverelease redan.

4 Likes

Synes det er vanskelig å si, men her er i hvertfall litt fakta (edit: og litt tipping):

Engangseffekter

  • Salg av Brothers til 505 ga 0.5 MUSD eller ca + 4 MSEK.

  • Tidligere avskrivning av PD2 3.9 MSEK burde nå være 2,6 MSEK dvs + 1.3 MSEK

  • Kursen har hentet seg inn igjen fra 1. oktober fram til 31. mars og dermed burde medføre ca 1.1 MSEK i økte sosiale avgifter. (Dvs -2.3 MSEK i forhold til Q2).

Da ser vi en forskjell i forhold til Q2 på ca + 4.1 MSEK.

Nettoomsetning spill

Dessuten har vi fått oppgitt hvordan det har gått med spillene på Steam i januar:

  • PD2 omsetning var 6,3 MSEK på Steam i januar vs 15.1 MSEK i oktober.

  • PD omsetning var 0.4 MSEK på Steam i januar vs 1.3 MSEK i oktober.

Dvs -9.7 MSEK. Men de store inntektene burde jo komme fra Hype train eventet og salget senere og jeg er ikke den som er mest egnet til å estimere hvor mye dette kan ha gitt. Har sett noen legge ut beregninger på Placera tidligere, men har ikke sett noe for denne perioden. Dersom vi bare ser på grafene ser det jo ganske bra ut! (edit: lagt til under, men fikk ikke opp en oversikt med alle DLCer)

Valuta og andre faktorer

Vi må også tenke på eventuelle sesongeffekter og at en plassering ikke kan oversettes direkte til omsetningstall, samt valutakursene som burde spille inn:

  • USD/SEK: +12.6%

  • RUB/SEK: - 16.5%

  • EUR/SEK: +1.2%

www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Sok-rantor-och-valutakurser/

Konklusjon

I Q2 var EBIT 20.5 MSEK.

Jeg tipper de har solgt spill for ca samme sum som Q3 (selv om jeg ikke har en veldig god metode for å estimere dette). Sterkere USD balanseres av svakere RUB og at kvartalet sesongmessig burde være svakere. Det store spørsmålet er hvordan økte kostnader for spillutvikling føres. Selv om dette burde være en investering, og dermed ikke påvirke EBIT negativt, har vi ikke sett noen investeringer de siste kvartalene i spillutvikling og jeg setter dermed spørsmålet om kostnader åpent. Dette er en av de tingene jeg kommer til å se etter i rapporten.

Når det gjelder resultatet gjør jeg det enkelt og sier at engangseffekter burde gi +4 MSEK, og jeg tror derfor at EBIT lander på 25 MSEK.

4 Likes

Veldig bra oversikt. Et moment på utgiftssiden er åpningen av USA-kontor. Det må koste litt.
edit:
Og ikke minst på inntektssiden forhåndssalget av crimewave. Det foregikk i en måned i dette kvartalet , men STAR kan også opplyse om salget etter kvartalets utløp.

Det blir spennende å se hva de sier om crimewave-salget. Sier de ingenting, kan dette fort tolkes negativt av markedet.

1 Like

Økte kostnader knyttet til det nye LA kontoret burde vel føres i dette kvartalet (Q4), skulle ikke kontoret åpne først 1. april?

Ja det blir spennende å se om de kommer med noen tall for crimewave. Vi famler jo helt i blinde når det gjelder det digitale salget på PS4 og Xbone.

Mulig du har rett om USA-kontoret.

Når det gjelder det digitale salget er det gjennomsnittlig 25% på next-gen, litt høyere for noen utgivelser. Nå er det en rabatt på forhåndssalget av crimewave som kanskje kan få salget opp en del prosenter la oss si til 35%. Det vi med sikkerhet vet at er at next-gen digitalt salg ikke er i nærheten av digitalt salg på PC ennå. Digitalt salg next-gen er forventet å øke i årene som kommer.

Hvis man tror at digitalt salg skal “redde” crimewave, er det en farlig antagelse å ta. det fysiske forhåndssalget ser ok ut på diverse lister og foreløpig er markedsføringa veldig lav.

2 Likes

Fant noen tall for old gen (antall millioner enheter solgt) - har Starbreeze noensinne meldt noe om antall enheter solgt på konsoll?

Om vi tror på dette estimatet og tar 25% digitalt salg fra @Alex, burde de ha solgt ca (0.53+0.36) / 0.75 = 1.19M. Så er spørsmålet om de selger mer eller mindre denne gangen…

1 Like

Ja, men tror ærlig talt det er ganske begrenset hvor mye den kan synke så nærme lansering. Er også redd for at de kanskje får det til litt bedre denne gangen med ny partner i Norden og sikkert litt mer krutt i reklamebudsjettet i samarbeidet med 505 - og så klart helt sikkert et bedre produkt. Men før eller senere kommer det vel noe negativt som gjør at jeg kan få en grei inngang igjen.